מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כך עלינו, ארצה באנו

סבתי ואני
סבי וסבתי ביום חתונתם
כיום חיים באושר ועושר עם משפחתם המורחבת בארץ הקודש שלה חיכו כל ימיהם.

סבי וסבתי שרה ויהונתן מולקנדוב  נולדו באוזבקיסטן.  "רפובליקת אוזבקיסטן  היא מדינה השוכנת בחלק המרכזי של יבשת אסיה. בעברה הייתה חלק מברית המועצות והפכה למדינה עצמאית ב־1 בספטמבר 1991. המדינה גובלת עם אפגניסטן בדרום, עם קזחסטן בצפון ובמערב, קירגיזסטן במזרח, טג'יקיסטן בדרום מזרח וטורקמניסטן בדרום מערב".

בשנת 1990 החליטו סבי וסבתי לעלות לארץ עם כל ילדיהם. כל משפחתה של סבתי התגוררו בארץ משנות ה-70. בשנת 1998 סבתי עלתה לארץ לביקור קצר לאחר הביקור הוחלט סופית לעלייה לארץ על אף שהיו מאוד מבוססים מכל הבחינות בחוץ לארץ. העלייה הייתה מאוד קשה הצריכה אישורים מיוחדים.

מסע העלייה לארץ  לקח כ- 8 ימים  עם תחנות ביניים בארצות מוסקובה וברייטס וורשה. מעבר בין התחנות היה ברכבות ומוורשה במטוס לארץ ישראל. נחתו בשדה תעופה בן גוריון והגיעו להתיישב ביהוד מקום מושבם של בני משפחתה של סבתי.

ההסתגלות וההתאקלמות בתחילת הדרך הייתה מאוד קשה הם התגוררו בשכירות. היה להם מאוד קשה עם השפה, הם הלכו ללמוד באולפן והילדים התקבלו לישיבות. כיום חיים באושר ועושר עם משפחתם המורחבת  בארץ הקודש שלה חיכו כל ימיהם.

במפגש שלנו בנושא: "גלגולו של חפץ" בחרתי להביא את סיפורה של השמלה שנקראת ג'ומה. סבתי הביאה אותה איתה כשעלו מבוכרה. את השמלה לובשים באירועים משפחתיים בריקוד מסורתי בוכרי.

כל הרוקדים לובשים בגד מסוג כזה, זוהר, מנצנץ במיוחד.

%d7%90%d7%91%d7%99%d7%90%d7%9c

הזוית האישית

אביאל: במהלך החקר שעשיתי גיליתי דברים חדשים שלא ידעתי קודם על סבתי וסבתי. הבנתי שדרכם לארץ לא הייתה קלה וגם הקליטה בארץ לוותה בקשיים, הפרויקט הזה קירב אותי אליהם וחשוב שנדע את העבר של משפחתנו.

מילון

ג'ומה
שמלה מסורתית בוכרית שנלבשת באירועים משפחתיים מיוחדים ורוקדים איתה ריקוד חגיגי, קשה למצוא אותה בארץ היום ,אלו שיש להם הביאו איתם מבוכרה.

אוזבקיסטן
רפובליקת אוזבקיסטן היא מדינה השוכנת בחלק המרכזי של יבשת אסיה. בעברה הייתה חלק מברית המועצות והפכה למדינה עצמאית ב־1 בספטמבר 1991. המדינה גובלת עם אפגניסטן בדרום, עם קזחסטן בצפון ובמערב, קירגיזסטן במזרח, טג'יקיסטן בדרום מזרח וטורקמניסטן בדרום מערב.

ציטוטים

”למרות הקשיים בעליה ובקליטה בארץ הגענו אל המנוחה והנחלה, שמחים בחלקנו ומאושרים“

הקשר הרב דורי