מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כך הכל התחיל…

דליה ואילי
דליה וחיים לפני הנישואין
דליה קרני מספרת על קורות חייה

שמי דליה, סבתהּ של אילי מצד האם. משפחתי עלתה לישראל מתימן והתגוררה בשכונת נחלאות בירושלים. אני נולדתי בת"א בבי"ח הדסה, ובעת הכרזת המדינה מלאו לי 9 חודשים. סבי היה רב, והמסורת הייתה חלק מרכזי במשפחתנו. אהבתי להיות עימם בחגים ולחוש את האווירה המסורתית. 
 
תמונה 1
 
משחקי ילדות בשכונה
 בילדותי שחקנו הרבה במשחקי חוץ בשכונה כמו תופסת, מחבואים, 7 אבנים – משחק אתגרי במיוחד, ובחורף "תקיעות" באדמה רטובה. לא קנו לנו משחקים. את המשחקים הכנו  בעצמנו. למשל, החלפות באוסף הסמלים של קופסאות סיגריות או אוסף עטיפות מיוחדות של מסטיקים. קליעה לגומות באדמה בגוגואים (חרצני משמיש).
 
משמרות בבית-הספר
בבית הספר היסודי "ירדן" שבו למדתי, היו כיתות רבות ולא היה מספיק מקום לכל הכיתות, לכן למדנו בשתי משמרות לחילופין: משמרת בוקר משעה 8 עד 12 ומשמרת אחה"צ משעה 12 עד 16. מספר התלמידים בכיתות היה רב. בכיתה ה' היינו 53 תלמידים בכיתה ולא חשבנו שזה יוצא דופן, כך היה.
 
"הטבעתי חותם" במדינת ישראל
לאחר השרות הצבאי הדרכתי נוער בוגר שנפלט ממסגרות החינוך הפורמליות. היה זה מאתגר מאוד. ריכזתי אותם ויצרתי להם מסגרת חברתית פעילה בתחומים הבאים: ספורט, ריקודי עם, וטיולים. פעילויות אלו היו חדשות עבורם. הן גרמו להם לעניין רב, ותרמו לשילובם במסגרות השוטפות ואף לגיוסם לצבא.
במהלך עבודתי זו, נשאתי לחיים. נולדו לנו 5 ילדים  ו-9 נכדים מקסימים.
 
פרק משמעותי בחיי
לאחר נישואי החלטנו חיים (בן זוגי) ואני לשנות את אורח חיינו והחלטנו לעבור לחיות בקיבוץ.  המעבר לקיבוץ היה לאחר שנולדו לנו שלוש בנותינו. תוך פרק זמן קצר השתלבנו במסגרת  החברתית הודות למפגש עם קבוצת חברים איתם שרתנו יחד בצבא. לבנות הייתה שמחה והתחברות נלהבת למקום החדש. 

זיכרון משמעותי מאירוע שהתרחש בארץ
מלחמות ישראל לדאבוננו, נגעו כמעט בכל משפחה בישראל. מלחמת המפרץ בשנת 1990 הייתה שונה משאר המלחמות. הצבא לא השתתף באופן אקטיבי במלחמה. התושבים נאלצו להתגונן מפניה. חבשנו מסיכות, אטמנו חלונות. היו כאלה שנאלצו לעזוב את בתיהם מחמת הטילים. גם אנחנו עזבנו את ביתנו, ארזנו חפצים, מזרונים וטלוויזיה, ועברנו להתגורר בקיבוץ ניר-עוז בדרום הארץ, מקום בו שרתה אדווה הבת שלנו. כיוון שהמלחמה התארכה, נאלצנו שוב לעבור למקום אחר. עברנו  לישוב אבן-יהודה במרכז הארץ. האזור היה שקט יותר. שבוע לאחר המעבר, נפל טיל הסקאד האחרון בִרחוב סמוך לביתנו בר"ג, וגרם להרס בתים רבים. בביתנו נשברו חלונות אחדים.
 
תמונה 2 
 דליה בחגיגת חנוכה בגן
 
  תמונה 3
 דליה במסיבת קבלת ספר ראשון בכיתה א'
 

מילון

הטבעתי חותם
בהשאלה/באופן ציורי : להשאיר סימנים ועדות לנוכחותו של מישהו לטווח ארוך (כמו שמטביעים חותמת אמיתית בחומר רך).

ציטוטים

”לאחר נישואי החלטנו חיים ואני לשנות את אורח חיינו ועברנו לחיות בקיבוץ“

הקשר הרב דורי