מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כי מציון תצא תורה

עם נכדי אסף פרץ
האחיות לבית משפחת כהן ואחיהם הקטן
סבתא ז'נט וינגסט מספרת לאסף על המורשת המשפחתית

שמי ז'נט וינגסט, לבית משפחת כהן. אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, זו הפעם השנייה. בשנת 2016 השתתפתי בתכנית עם נכדתי אופיר פרץ והשנה הוזמנתי שוב לקחת חלק בתכנית עם נכדי אסף פרץ. גם לאסף סיפרתי את קורות משפחתי והמורשת המפוארת שלנו.

לפני כ-200 שנה, סבא רבא, דור רביעי, גורש מספרד. שמו של סבא הוא מסעוד כהן אלחדד לאחר גירושו מספרד הוא נדד והגיע לירושלים, עיר הקודש. סבא מסעוד אלחדד היה הוא ראש ישיבת המקובלים "בית אל", עד למותו בגיל המופלג 107. סבא מסעוד כהן אלחדד ז"ל, קבור בהר הזיתים בירושלים. סבא מסעוד האמין במצווה "כי מציון תצא תורה", לכן הוא שלח שניים מבניו למרוקו, כדי ללמד שם תורה. הבנים הקימו במרוקו משפחה ענפה, שכללה גם את משפחתי, שעלתה ממרוקו בשנת 1962 בעלייה בלתי חוקית. על זהותו של סבא רבא שלנו, גילינו לאחרונה, לאחר חיפוש והכנת עץ משפחתי. עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה, התאספנו ליד קברו, בהר הזיתים בירושלים, עשו לו אשכבה, התאספנו שם כולנו כל הנכדים והנינים. זה היה אירוע מאוד מרגש לכולנו.

בויקיפדיה הוקדש  ערך שלם לתיאור דמותו של הרב מסעוד הכהן אלחדד : "הרב מסעוד הכהן אלחדד  היה רב, פרשן התלמוד ומקובל. מראשוני היישוב הירושלמי וראש ישיבת המקובלים בית אל במשך כ-24 שנים בראשית המאה ה-20….. הרב מסעוד הכהן אלחדאד נפטר בגיל 107 בערב שבת כ"ד בסיוון ה'תרפ"ז, 24 ביוני 1927, ונקבר בו ביום, בהלוויה המונית בחלקת הכהנים בבית הקברות היהודי בהר הזיתים. בשנות השלטון הירדני, חוללו רבבות קברים ברחבי בית הקברות, בהם קברו של הרב מסעוד שמצבתו נעלמה ומקום קברו אותר מחדש בשנת 2016. (ויקיפדיה).

גם על עצמי לספר ידעתי…. עלייתי ממרוקו לישראל

נולדתי בעיר בני-מלל, עיירה ציורית במרכז מרוקו. זכורה לי תקופה מאוד טובה של חיים ביחד ערבים ויהודים. יחסי חברות שכנות טובה בין משפחות יהודיות ומוסלמיות. התקופה הזו הלכה ונעלמה מיום ביקורו של נשיא מצריים, עבדול נאצר.

האחיות לבית משפחת כהן ואחינו הקטן

תמונה 1

מרגע זה החיים של היהודים במרוקו נהפכו לגיהינום: בנות לא היו רשאיות לצאת לרחוב לבד, אלא אך ורק על ידי ליווי מבוגר, נאסר עלינו לענוד תכשיט של מגן דוד ולבוש כחול לבן, כי אלה היו סמלי מדינת היהודים הצעירה. כאן מתחילה תקופה של הברחת משפחות יהודיות בחסות המוסד. כל משפחה שחפצה לעלות ארצה הודיעה לרב המקומי שהעביר את הרשימות לאנשי המוסד. ומכאן הפכנו לחיות על מזוודות בהמתנה להודעה החשובה לעלות ארצה.

את סיפור עלייתי המפורט תוכלו לקרוא בהרחבה בקישור לסיפור הקודם שתעדתי עם נכדתי אופיר, בשנת 2016: מסעות ז'נט לארץ הקודש

 בצעירותי

תמונה 2

הזוית האישית

אסף פרץ: השנה הסבתא השתתפה אתי בתכנית הקשר הרב דורי.

סבתא ז'נט: אני משתתפת השנה בתכנית עם נכדי אסף והשתתפתי בתכנית עם נכדתי אופיר, בשנת 2016 אז תיעדנו אז את סיפורי: מסעות ז'נט לארץ הקודש.

מילון

הרב מסעוד הכהן אלחדד
הרב מסעוד הכהן אלחדד (לעיתים בראשי תיבות רמה"ח; ~ה'תק"ף, 1820 - כ"ד בסיוון ה'תרפ"ז, 24 ביוני 1927) היה רב, פרשן התלמוד ומקובל. מראשוני היישוב הירושלמי וראש ישיבת המקובלים בית אל במשך כ-24 שנים בראשית המאה ה-20. (ויקיפדיה) כתב ידו וחתימתו של רבי מסעוד הכהן אלחדאד

ציטוטים

”כי מציון תצא תורה“

הקשר הרב דורי