מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיצד ניצלנו בשואה

ארווין בילדותו
ארווין עם הבנות והחנוכיה
סיפור ההצלה המופלא של משפחתי והחנוכייה שנשתמרה

בצילום רואים חלק קטן מחזית בית הורי ולפני הבית רואים את המכונית של אבי ז’’ל. הסיפור מתרחש בכפר הולדתי מורן שבסלובקיה. שמות הוריי ז’’ל הם לדיסלב אנגל וקלרה אנגל. בבית הוריי הייתה גם החנות של אבי. באותו יום שבו צולמה התמונה התארח אצלנו אח של אמי שביקש לצלם אותי כשאני יושב בתוך הרכב. כנראה אני לא התלהבתי מכוונתו וחיפשתי תירוץ לברוח מהצילום. לכן התחלתי לצאת מהרכב והודעתי לכולם שאני צריך להיכנס לחנות ולמכור 1 ק’’ג של קמח. הסובבים אותי צחקו והדוד שלי הספיק לצלם אותי ברגע האחרון לפני שהספקתי לברוח.

 

הקיץ של שנת 1938 היה הקיץ האחרון לפני השואה שעבר על הוריי כמו על כל היהודים בסלובקיה בשקט יחסי. בחודש מרץ שנת 1939 קמה מדינה פשיסטית סלובקית וכמעט מיד עם הקמתה התחילו הכנות לרדיפות היהודים מצד השלטונות הפשיסטיים הסלובקיים בחסות של שלטון היטלר. התקבלה שורת חוקי גזע נגד היהודים ויישומם גרם לזה שגם חייהם של הוריי הפכו להיות יותר ויותר בלתי נסבלים.

 

בשנת 1942 התחילו גירושים של יהודי סלובקיה למחנות השמדה שהוקמו על-ידי הנאצים בפולין. בתאריך 6.6.1942, שהיה יום שבת, גורשו מכפר הולדתי כמעט כל היהודים למעט הוריי, אחותי ואני. הסיבה שלא גורשנו לפולין כמו בני הקהילה האחרים הייתה שאבי הצליח להגיע בדרך-לא דרך לרישיון מטעם השלטונות להיות מועסק בחנות שקודם הוא היה בעלה. בכפר הולדתי התגוררתי עם הוריי ואחותי עד לחודש אוקטובר שנת 1944.

 

בתאריך 19.10.1944 הכוחות הצבאיים של היטלר התקרבו לכפר עמדו לכבוש אותו כי המרד הסלובקי נגד הנאצים הובס והנאצים כבשו את שטח המרד תוך כמה ימים. לכן התחילה הבריחה שלנו מהכפר. עם התקדמות הכיבוש הנאצי כל המשפחה שלנו הגיע למקום מסתור שבו כבר הסתתרו שתי משפחות יהודיות. המקום הזה נמצא כ-90 ק"מ מערבה מכפר הולדתי. סיפור התלאות שלנו והצלתנו נמצא בעדותי ליד ושם. על העדות הזו שני סלובקים נוצרים הוכרו כחסידי אומות העולם. בסוף חודש מרץ 1945 סלובקיה ברובה שוחררה מהנאצים וגם אנחנו יצאנו ממקום המסתור והמשכנו לחיות חיים רגילים.

 

חנוכייה משפחתית עשויה מכסף, מסלובקיה, נמצאת במשפחתי קרוב למאה שנים. כיום היא בבעלותי ובבעלות של אשתי. בחנוכייה השתמשו להדלקת נרות חנוכה במשפחתי. בתקופת השואה החנוכייה הייתה מוסתרת באדמה במשך לפחות ארבע שנים. בתקופת המשטר הטוטאליטרי בשנת 1987 החנוכייה הוברחה מצ'כוסלובקיה למערב אירופה ומשם הובאה לישראל.

מילון

המרד הסלובקי
היה מרד בשנת 1944 בסלובקיה שאורגן על ידי המחתרת הסלובקית. המרד החל ב-29 באוגוסט 1944 בבאנסקה ביסטריצה בניסיון לסלק את משטרו של יוזף טיסו אשר היה נתון למרות גרמניה הנאצית. אף שהמרד דוכא על ידי צבא גרמניה הנאצית, פעולות המחתרת המשיכו עד שהצבא האדום כבש את סלובקיה בשנת 1945

ציטוטים

”בסוף חודש מרץ 1945 סלובקיה ברובה שוחררה ואנחנו יצאנו ממקום המסתור והמשכנו לחיות חיים רגילים“

הקשר הרב דורי