מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיצד לשלב חוק ונשמה?

שלמה שוהם מרצה במסגרת ted
שלמה שוהם בצעירותו
מכס המשפט והכנסת אל הרצון ליצור עולם טוב יותר

בר-אילן. היה בעל משרד עורכי דין בתל אביב, ובשנת ‎1983 מונה כשופט בית משפט השלום באשדוד. הוא שימש כמרצה למשפטים באוניברסיטאות בר-אילן, האוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת תל אביב. שימש כעמית כבוד קרן ברטלסמן בגרמניה. לימד מנהיגות חינוכית מוכוונת עתיד במכללות לחינוך.

בשנת 1983 מונה לכהן כשופט בית משפט השלום באשקלון.
בשנת ‎1995פרש מתפקידו השיפוטי ומונה כיועץ משפטי לוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת.
תמונה 1
העתיד הוא נושא ששוהם מרבה לעסוק בו. זה התחיל ב-2001, כשהתמנה ל"נציב הדורות הבאים", תפקיד שהוא היה הראשון והאחרון שכיהן בו, ושנועד לבדוק כיצד הצעות חוק שמתקבלות בכנסת כיום יכולות להשפיע בעתיד על דור ההמשך. כיום הוא משמש כיושב ראש ועדת שחרורים וכסגן הממונה הארצי על ועדות השחרורים.
אבל החלק הכי מרתק בו
שלמה שוהם החליט שאין לו עניין לכלות את ימיו בעיסוק, שאותו הוא מתאר כ"מלאכה קשה, שכל הזמן מתעסקת בסטיות חברתיות, באנשים שגורמים עוול גדול מאוד לחברה". הוא משקיע את זמנו  בחשיבת עתיד וביצירת עתיד רצוי. בשנת 2010 הוענק לו פרס "מקדם העתיד" במסגרת הכינוס השנתי הראשון למדעי חקר העתיד, שנערך באוניברסיטת בר-אילן.
שוהם מעביר סדנאות וקורסים ברחבי העולם ובישראל – כמנחה בקורסי הכשרה למנטורים, להכשרת מנחים למדיטציה דינמית. יוצר "מדיטצית "ניגון" – נפש גוף ונשמה.
כתרומה לקהילה הוא מעביר בהתנדבות סדנאות מדיטציה בשוהם, הישוב בו הוא מתגורר. הפעילות הזו נקראת "פתיחת הלב" ומתקיימת אחת לשבוע באולם הספורט בשהם, כשהמטרה היא "לפתוח את הלב, למרות טראומות שחווינו בחיים. לבוא ממקום חדש, מקום אוהב יותר, ולשחרר את הדפוסים הישנים, את הכעס ואת הכאב".
בשנת 2015, במסגרת פרוייקט "הם משלנו" הכינו תלמידי כיתה י' במגמת הקולנוע בתיכון שוהם סרטונים על אנשים מעוררי השראה המתגוררים בישוב. 
שלמה שוהם נבחר כאחת הדמויות בה התמקדנו, למדנו ונהנינו מכל רגע.

תמונה 2

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך: מנהיגות – מיהו מנהיג?

מילון

נציב הדורות הבאים בכנסת
יועץ מיוחד לכנסת, שתפקידו על פי חוק לפקח שהחקיקה בישראל לא תפגע בדורות הבאים

ציטוטים

”לפתוח את הלב, לבוא ממקום אוהב יותר, ולשחרר את הדפוסים הישנים, את הכעס ואת הכאב“

הקשר הרב דורי