מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא טייס במלחמת יום הכיפורים

תמונה שלי ושל סבא
סבא, טייס צעיר בחייל האוויר
סבא שלי מספר על חילוץ טייס בשטח אויב

שמי נועם, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי. ביקשתי מסבא שלי, אבנר הכהן לספר לי על זיכרונותיו ממלחמה יום הכיפורים. בזמן שירותו הצבאי סבא שלי היה טייס מסוקים.

בעת מלחמת יום הכיפורים סבא שלי היה בן 23, הוא הטיס מסוק בתפקיד הקברניט (מפקד המסוק). ביום השישי של המלחמה, הוא קיבל פקודה להיכנס לתוך השטח הסורי במטרה לחלץ טייס שמטוסו נפגע מטיל ועקב כך נאלץ לנטוש את המטוס ולצנוח בשטח האויב. יחד עמו במסוק היו טייס המשנה, מכונאי מוטס, רופא ושלושה לוחמים.

סבא שלי הטייס במלחמת יום הכיפורים

תמונה 1

לאחר טיסה של כשתי דקות בשטח הסורי, המסוק נפגע כתוצאה מטיל כתף קטן שנורה עליו והתפוצץ בתוך המסוק בצידו השמאלי. טייס המשנה נהרג מהפגיעה וכל יתר האנשים שהיו במסוק נפצעו. המסוק נפגע די קשה, נפגעו מערכות חיוניות אבל המשיך לטוס תוך כדי רעידות חזקות.

בשלב הזה סבא שלי הבין שהוא לא יכול לבצע את החילוץ וחזר לאחור לכיוון שטח ישראל. תוך כדי הטיסה המסוק נפגע מכדורים של מקלע סורי שגם כן גרמו לו נזק. לאחר שתי דקות הם חצו בחזרה את הגבול ובתנאים מאוד קשים הוא הצליח להנחית את המסוק. הוא לא נפגע ויתר האנשים שהיו במסוק פונו לבית חולים.

הזוית האישית

נועם: מאוד נהניתי לשמוע את הסיפור המסקרן והמעניין. המסר שלמדתי מסבא שלי הוא שכשנמצאים בעת משבר צריך לשמור על קור רוח ולנהל את המשבר באופן חכם מבלי לתת לרגשות להשתלט עלינו.

סבא אבנר: התרגשתי מאוד לספר לנועם נכדתי סיפור אישי ממלחמת יום הכיפורים

מילון

קברניט
מפקד מסוק

ציטוטים

”נזכור את הנופלים“

הקשר הרב דורי