מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיפה אדומה

סבתא ואני במהלך התיעוד
סבתא בילדותה
סבתא רוזמרי מספרת על העליה ממצרים

שמי רוזמרי עזר ואני סבתא של עמית עזר. אשתף בסיפור אישי מהילדות שלי:

נולדתי באיסמעליה שבמצרים בשנת 1951. ההורים שלי מאלכסנדריה. עלינו לארץ בשנת 1956. בדיוק אז החל מבצע קדש, מלחמה בין מצרים, צרפת ואנגליה, ורוב היהודים שהיו בקרבת תעלת סואץ נחשדו כמרגלים נגד מצרים ונשלחו לכלא המצרי. וכך הוריי היו בכלא בקהיר ללא אמצעים ותוך כדי נטישת כל נכסיהם באיסמעליה.

היות והייתי בת חמש לא נאסרתי ואחותה של אמי שמרה עליי במשך חודשיים בקהיר. פעמיים או שלוש בשבוע דודתי לקחה אותי לבניין בית הסוהר לראות את אמי וכל פעם באתי עם מעיל אדום, וזה הרגיע את אימי כי כך היא ראתה את דמותי דרך חלון בית הסוהר. לאחר מכן גורשו היהודים באנייה לכיוון ישראל עם עצירה באיטליה.

הגענו ארצה ישר לדימונה. שיכנו אותנו באוהלים עם עששיות. כשבועיים לאחר מכן, דוד שלי מצד אמי שהיה בארץ ישראל עם סבי וסבתי העביר אותנו לעכו, שם חיינו כארבע שנים. איבדתי את אבי כשנה לאחר עלייתנו ארצה והוא בן 51.

למצגת התיעוד המלא: 

הזוית האישית

רוזמרי עזר השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדתה עמית עזר. התכנית נערכה בבית הספר אלחריזי, תל אביב-יפו, התשע"ט.

מילון

אסמאעליה
אִסמאעיליה היא בירת מחוז אסמאעיליה במצרים. אסמעיליה שוכנת על גדתה המערבית של תעלת סואץ, בערך במחצית הדרך בין פורט סעיד בצפון לבין העיר סואץ בדרום. העיר משמשת כמרכז מינהלי לרשות תעלת סואץ ונמצא בה ריכוז של בניינים בסגנון קולוניאלי אשר נבנו עוד בימי הקמת תעלת סואץ על ידי הצרפתים ובימי השלטון הבריטי. רוב הבניינים המפוארים בעיר עדיין משמשים בעלי תפקידים במנהלת תעלת סואץ. בזכות שדרותיה המטופחות וגניה הציבוריים זכתה העיר לכינוי "הגן של מצרים". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”רוב היהודים שהיו בקרבת תעלת סואץ נחשדו כמרגלים נגד מצרים ונשלחו לכלא המצרי, הורי היו בכלא בקהיר “

הקשר הרב דורי