מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כוס הקידוש

אורה ויורי יצחקוב עם הילה
כוס הקידוש
גלגולה של כוס הקידוש
שמי הוא: אורה יצחקוב לבית פנחסי. אני אמו של אמיתי וסבתם של לירז והילה. כיום אני גרה בהוד השרון.
נולדתי בארץ חצי שנה לפני קום המדינה, להורים שהגיעו כל אחד לחוד בשנת 1932 ארצה. אבי הגיע מסמרקנד אשר באוזבקיסטן, שאז הייתה תחת השלטון הרוסי.
בימי שלטון הצאר כאשר המסחר היה חופשי, סבי, אב אבי רבי מרדכי פנחסוב היה סוחר מצליח אשר עשה דרכו בדרך המשי, שם סחר בצבעים לצביעת בדי המשי ובאבנים טובות.
כיוון שהצטיין בכך, הוכר על ידי רשויות המסחר של הצאר כסוחר מצטיין ועל זאת קבל תעודת הוקרה ושעון זהב במתנה מן הצאר.
לימים, מענק זה היה לו לרועץ, כי בשנת 1914 פרצה מלחמת העולם הראשונה ולאחריה עלו הקומוניסטים לשלטון בעקבות המהפכה הקומוניסטית ומשנתם הייתה לחיות בשוויון מוחלט וללא אמונה דתית.
דרכם הייתה הרסנית והביאה לרעב ולעוני רב יותר משהייה.
כדי ליישם את תורתם הם החלו לעבור מבית לבית אצל האנשים הידועים כעתירי ממון ולקחת מהם את דברי הערך בטענה שאדם לא יכול להחזיק ברכוש פרטי כי רכוש הוא נחלת הכלל ושייך לחברה כולה.
הם כמובן הגיעו גם לבית סבי וכאשר גילו את השעון והתעודה
הבינו שלכדו דג שמן בחכתם ולכן והתנכלו לו.
הם לקחו את כל דברי הערך מביתם וגם מביתם הוציאום.
איש ירא שמים היה סבי, ולכן בשנות שגשוגו הרבה ברכישת תשמישי קדושה.
כוס הקידוש המיוחדת של סבי אשר עשויה מכסף שחרוטים בה קישוטי פרחים יפהפיים הוחבאה מן הקומוניסטים ביחד עם רב תשמישי הקדושה שהיו כל כך יקרים לו.
הקומוניסטים הפעילו הרבה מאד אנשים אשר הלשינו על פעילויות אשר לא היו לרוחם.
הקהילה היהודית בעירם הייתה מאד מגובשת ויראת שמים ובאחד מכינוסיה החשאיים, לאחר סיכום הישיבה הרימו כמנהגם כוסית וברכו "לשנה הבאה בירושלים".
 באותו רגע נכנסו משמרות האן.קא.וא.דא. (שלימים נקראו הק.ג.ב.) – שהם בעצם כלבי השמירה של הדרך הקומוניסטית ושלחו את כל היושבים 25 במספר למאסר בסיביר הקפואה.
ביניהם היה סבי וראה זה פלא גם דוד חמותי רבי זבולון לויוף שהוא סבו של מר לב לבייב.
סבתי מרת בתיה פנחסוף, אשר הבינה שהאדמה בוערת תחתם שלחה את בנה הגדול ישראל חי ורעייתו גב' עדינה עם שלשת ילדיהם הקטנים ואת בנה הצעיר מלכיאל אריאל שהוא אבי ושהיה אז רווק לעלות ארצה עם סבם ולהכין תשתית לעליית שאר המשפחה ברגע שהאב יחזור מסיביר.
את כוס הקידוש שלחה איתם למען תשמר.
אח אבי ישראל חי ומשפחתו הצליחו לעבור חרישית עם מדריך שידע כיצד לגנוב את הגבול, אך אבי רצה להעביר גם את סבו ולכן התחזה לקומוניסט פעיל, התיידד עם פקידת משמרות הגבול, עזר לה בעבודתה ולאחר שהבין שרכש את אמונה הסביר לה שסבו הוא יהודי ירא שמים וחשוב לו מאד להיקבר בירושלים.
הוא הבטיח שייקח אותו לירושלים ויחזור לרוסיה מיד. היא השתכנעה והתירה להם תעודות מעבר.
הם עברו לאפגניסטן שם קבל אותם שיח בעל שבע נשים,ברצונו לבזוז את רכושם, שאל אותם "מה הבאתם מתנות לנשותי?  אנא פתחו את מזוודותיכם ונראה" הוא החל לוקח את כל שנראה לו. מחוסר ברירה הם חרקו שניים ושתקו. כך התארחו אצלו כמה ימים.
החוויות והמראות שראו באפגניסטן  רדפו את אבי למשך כל חייו. האפגנים היו מוסלמים קנאים ורדפו כל מי שלא התנהג כמנהג האיסלם. אך זה נושא לסיפור בפני עצמו .
מאפגניסטן המשיכו דרכם לאירן ומשם דרך עירק וסוריה לארץ. בארץ כבר חיכו להם משפחותיהם אשר הגיעו בתחילת המאה ה-20 לארץ.
סבא רבא של אבי רבי שלמה פנחסוף המכונה "בבוא ג'ון כבולי" הגיע ארצה בתחילת המאה ה-20 והיה ממקימי שכונת הבוכרים בירושלים. בנו רבי אבא פנחסוף שבא עם אבי ודודי לא זכו לראותו כי הוא נפטר ב-1927 לאחר כתיבת כמה מילונים ל-6 שפות וספרי פרושים למקרא.
משפחת פנחסוב בסמרקנד

משפחת פנחסוב בסמרקנד
כוס הקידוש נשמרה כבבת עיין ובכל ערב שבת החזיק בה אבי ואמר את הקידוש ודמעות בעיניו, כי על אף מאמציו הרבים לקבל אישור להוציא את משפחתו מידי הסובייטים הנבזים לא הצליח להעלותם ארצה. שערי הברזל היו נעולים וכך לא הצליח לראות את הוריו, אך אחיותיו ואחיו עם משפחותיהם הגיעו לאחר שהשערים נפתחו.
כוס הקידוש אשר שרדה לאחר מותו של אבי שמשה ככוס הקידוש לחופתם של הוריה של הילה.
סיפור זה ועוד סיפורים רבים על קורות המשפחה כשבע דורות קודם סופרו על ידי אבי לילדיו, לנכדיו ולכמה וכמה מתעדי הסטוריה אשר ציטטוהו בספריהם. ביניהם ד"ר גיורא פוזיילוב בספרו "מבוכרה לירושלים" ועוד.
מה המפגשים נתנו לי כנכדה:
אני לא ידעתי שהכוס שהייתה בחתונת הוריי יש לה סיפור ארוך וכל כך הרבה דורות העבירו את הכוס ביניהם זה מרגש ואני מקווה שזה ימשיך את המסורת.
המפגשים של קשר הרב דורי נתנו לי ידע רב על משפחתי .תמיד אחותי היססה לגבי הכוס שנשארה אצל סבא, וסבתא שלי ולא הבינה למה הם שמרו אותה ,עכשיו אני יודעת.
המפגשים נתנו לי גם קרבה לסבא וסבתא שלי יותר מהרגיל וזה כיף לנו.

מילון

לרועץ
למכשול

ציטוטים

”כלבי השמירה - כינוי למלשינים של המשטר הקומוניסטי“

הקשר הרב דורי