מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כוס הקידוש של אליהו הנביא

פה אני עם סבתא שלי ובני הדודים בעין גדי
סבתי בגיל תשע משחקת עם הבובה שלה ו"מדברת" בטלפון
קורות החיים של סבתא אביבה

שמי אביבה אופק, נולדתי בעיר ירושלים בשנת 1942, אני דור רביעי בארץ.

שמו של אבי  אברהם והוא נולד בעיר יפו, שמה של אימי שושנה, והיא נולדה באוסטריה.

בילדותי, למדתי  בבית היסודי על שם ברל כצנלסון, ו"בבית חינוך" במסגרת התיכון. אני זוכרת שהיה מגרש ליד הבית, בו הינו משחקים עם כל ילדי השכונה: תופסת, מחבואים, מחניים, גולות, חבל, חמש אבנים, עג'ויים.

התגייסתי בגיל שמונה עשרה לצה"ל, ושירתתי  בנח"ל. קיבוץ היעד שלי היה כפר עזה. במסגרת שרותי הצבאי חלק מהגרעין הקים את היאחזות אלמגור. כמו כן , בזמן שרותי  מבצע "נוקייב".

אני ובעלי לעתיד  שירתנו יחד בגרעין הנחל. בהמשך, עזבנו את קיבוץ כפר עזה, התחתנו בשנת 1963 ועברו לגור בקרית טבעון. החתונה נערכה ב"בית השומר" שבקרית טבעון. התזמורת היתה אקורדיון והקייטרינג מחברת "צים", כיוון שהדוד של אבא שלי עבד שם. לאחר החתונה, עבדתי בבנק הפועלים שבטבעון. ועבדתי  גם כמזכירת הכתיבה האקדמית  במכללת אורנים.

נולדו לי שלושה ילדים הבכור- חן, השני- חגי והשלישי טל. לחן נולדו ארבעה ילדים שחף, עומר, דניאל, וליהי. לחגי נולדו שלושה ילדים גל, ניצן, ויובל. ולטל נולדו ארבעה ילדים- רוני, מיכל, נועם ודור.

אני אוהבת מאוד לטייל, לקרוא ואוהבת מאד לבלות עם הנכדים

הכוס של אליהו הנביא:

סבתי קיבלה את הכוס מסבתה, והכוס עוברת מדור לדור בירושה. הכוס הוכנה בעבודת יד ברוסיה במאה ה19,  והיא עשויה מזכוכית כחולה. במרכז הכוס עיטורים של עלים בצבע כסף. העיטורים מסמלים עלי גפן שמהפרי שלהם מכינים יין, ועליו מברכים ושותים בערבי שישי ובליל הסדר. בכוס  הזאת נהגה משפחתי לקדש מידי שנה בערבי ליל הסדר עד עצם היום הזה.

סיפור אחד העובר ממשפחתי מדור לדור:

ליל סדר אחד העמדנו את הכוס על שולחן ליל הסדר במקום השמור לאליהו הנביא. בבוקר הילדים התעוררו בהתרגשות ומיהרו לבדוק אם אליהו הנביא שתה מן הכוס, כי הכוס הייתה ריקה.

כיום סבתי, כאשר היא מארחת אותנו בערבי שישי ובערבי חג, היא מניחה את הכוס על השולחן, ואנחנו מברכים.

הזווית האישית

 נועם: היה לי ממש מעניין וחשוב,  ללמוד על חייה של סבתא שלי, ולשמוע סיפורים על המשפחה שלי.

מילון

עג'ואים
פרושה הוא גרעיני המשמש עמם היו משחקים הילדים בירושלים.

ציטוטים

”הכוס נעשתה בעבודת יד ברוסיה במאה ה19,  והיא עשויה מזכוכית כחולה .במרכז הכוס עיטורים של עלים בצבע כסף.“

הקשר הרב דורי