מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כדור הכדורסל הגדול

עם סבא בגן הלאומי מעיין חרוד
סבא בהיותו בן חמש בדשא הדקלים בעין חרוד
הילד שמצא את הדרך בזכות כדור כדור-סל

שמי מעיין עוז, השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר הרב תחומי בעין חרוד מאוחד, ובחרתי לשתף בסיפורו של סבי משה פינטל, שנולד ב1951 בקיבוץ עין חרוד.

מעשה שהיה כך היה, בקיבוץ עין חרוד מאוחד שבעמק, לרגלי הגלבוע, נולד וגדל ילד אחד – משה שמו. כולם קראו לו משהל'ה עד שגדל והפך להיות "פינטל" – מורה לחינוך גופני, ומאמן כדורסל אגדי. משהל'ה הקטן בנם של פרידה ויצחק פינטל, אהב מאוד ספורט, משחקים, טיולים ובמיוחד אהב כדורסל.

יום אחד יצאה משפחת פינטל לחופשה בעיר נתניה. משהל'ה הקטן התרגש מאוד, וחיכה בציפייה לראות את העיר הגדולה, את הרחובות, חוף הים והחנויות, שהיו בעבורו נוף אחר לחלוטין מהנוף הקיבוצי בו גדל.

המשפחה הגיעה לדירת נופש קטנה בעיר, ומיד ירדה לטיול ברחובות העיר. משהל'ה הקטן התפעל מאוד, מהחנויות וחלונות הראווה, ולא הסיר את מבטו מהם. לפתע תפס את עיניו חלון ראווה, ובו כדור כדור-סל כתום, גדול ונוצץ. כמו כישוף נמשך אל החלון ועמד מול הכדור דקות ארוכות. בכל יום מימי החופשה, טיילו ההורים עם משהל'ה ברחובות העיר, וביום השלישי, רגע לפני שהיו אמורים לחזור הביתה, הבחין לפתע משהל'ה שאביו ואמו אינם לידו.

משהל'ה מצא עצמו לבד בעיר הגדולה, במקום בו לא הכיר אדם ולא ידע מה לעשות.

אחרי שקצת בכה, נרגע והרים את ראשו.  פתאום הבריק למולו כדור הכדורסל הגדול! מיד ידע היכן הוא נמצא, והחל לשחזר את הדרך ממנה הגיעו. הוא מצא את דרכו חזרה לדירה, ישב וחיכה על המדרגות. כעבור מספר דקות הגיעו הוריו המודאגים, וחיבקו אותו באהבה.

והכדור שנשאר בחלון הראווה ייזכר לעד כסימן למציאת הדרך. מאז ועד היום הכדורסל עובר כחוט השני במשפחה, מסבא משהל'ה פינטל לילדיו ולנכדו – מעין.

כמו כן חשוב לי לספר שסבא שלי ניהל את "הגן הלאומי מעיין חרוד" במשך שנים רבות, ומאוד אהבתי לבוא לבקר אותו, בעבודה שלו.

במשפחה של סבא שלי ובמשפחה שלי, כדורסל הוא חלק משמעותי מאוד בחיים. כדורסל הוא סימן למציאת הדרך, כדורסל הוא דרך חיים!

כמו  סבא שלי והדוד שלי, גם אני שחקן בקבוצה תחרותית, אני משקיע בזה זמן רב, מאמץ, הרבה נחישות ומרגיש מחויב. אני חושב שכמוהם גם אני אעשה קורס מאמנים בעתיד, כך אממש את אהבתי לכדורסל, במשחקים ואימון שחקנים צעירים וחדשים.

הזווית האישית

מעיין: אני וסבא שלי גרים באותו קיבוץ. סבא שלי מלווה אותי מאז שנולדתי, בכל התחומים ובעיקר בכדורסל. הוא בא למשחקים שלי ומאוד גאה בי. בשנת הקורונה נפגשנו בעיקר בחוץ, בדשא שלנו. התוכנית של הקשר הרב הדורי לא שינתה את הקשר שלנו כי הוא היה חזק גם ככה. אני מאחל לסבא שלי בריאות ושמחה.

מילון

התפתחות הכדור סל
הכדורסל הומצא בסוף שנת 1891 בארצות הברית על ידי ד"ר ג'יימס נייסמית' הקנדי, מאמן ספורט בקולג' ימק"א, בעיירה ספרינגפילד שבמדינת מסצ'וסטס. ד"ר נייסמית' חיפש משחק אימון המיועד למקום סגור, לתקופה שבין סיום עונת הפוטבול לפתיחת עונת הבייסבול, על מנת לשמור על כושרם של שחקני הקבוצות היצוגיות של הקולג'. הוא הרכיב שני חישוקים על הקירות בשני צידי המגרש (הרשת שהורכבה לחישוק הייתה "סל" של אפרסקים), והמטרה הייתה לקלוע לתוכם. ויקיפדיה

ציטוטים

”והכדור שנשאר בחלון הראווה ייזכר לעד כסימן למציאת הדרך. מאז ועד היום הכדורסל עובר כחוט השני במשפחה, מסבא משהל'ה פינטל לילדיו ולנכדו - מעין.“

הקשר הרב דורי