מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ירושה עוצמתית מסבא

הסבתא שרה יוטא ונכדתה רחלי
ביום חתונתי עם סבי וסבתי
לעולם לא אשכח, כשסבי נכנס בלבושו החסידי לאולם היוקרתי בניו יורק בו חגגו את מסיבת....

סבתא של רחל אישבית, גב' שרה יוטא גופין, מספרת לנכדתה. נולדתי בעיר ניו יורק, שבארצות הברית, בכב' תמוז תשי"ט, להוריי אהרון ע"ה ולאה פורסט. עליתי ארצה בחשון תשמ"ג.

מאז שהייתי ילדה התחברתי לאמרה הידועה" :ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש) "פרקי אבות ב:ה (כיוון שראיתי בסבא שלי, אב אמי, הרב בנציון בלעך ז"ל, סמל של דביקות איתנה בעקרונותיו.

בתמונה המצורפת לכתבה) שצולמה ב (6/10/1943 – סבא, ביחד עם 400 רבנים בהפגנה מול הבית הלבן למען הצלת היהודים מ"הפתרון הסופי "של הנאצים, י"ש  .

תמונה 1

 

סבא בקושי ידע כמה מילים באנגלית, כמו הרבה רבנים במשלחת זו, אבל דרש בכל התוקף מנשיא ארה"ב דאז ,פרנקלין דלאנו רוזוועלט, לפעול מיד. הנשיא סירב לצאת אליהם. אבל המשלחת האמיצה המשיכה לדרוש. אם לא במילים, אז בדמעות.

סבא שלי שמר על גאווה יהודית באווירה הקרה והמנוכרת באמריקה שלאחר מלחמת עולם השנייה. המהגרים מסביבו נכנעו ללחץ החברתי להחליף את שמם, שפתם ולבושם מתוך רצון עז להיטמע בתוך החברה האמריקאית ה"נאורה". אבל סבי נשאר חסיד בלב ובנפש באותה מידה בניו יורק הנוצצת בדיוק כפי שהיה בעבר, בחצר של חסידי צ'ורטקוב בווינה. הוא קבע בחוזקה את הגדרים על פיהם הוא נהג והלך בדרך האמת, בלי פשרות. הבלי העולם שסביבו לא היו קיימים בשבילו. בילדות כתבתי הרבה מילות שבח על סבא ,וככל שאני מתבגרת אני רואה את השפעתו המשמעותית על כל מהלך חיי.

אני נזכרת בו לומד בשקידה מספרי הקודש העתיקים שהוא הצליח להוציא מאירופה הבוערת .היה לספרים האלו ריח ניחוח של גן עדן. המעלה הראשונה אצל סבא הייתה להנחיל אהבת התורה בדורות הבאים. כשבאתי לבקר למדנו ביחד חומש עם פירוש רש"י ורגעים אלו חקוקים עמוק בתוך ליבי.

הרבה זיכרונות מחממי לב מסבי האהוב מלוות אותי. לעולם לא אשכח כשסבי נכנס עם לבוש חסידי לאולם היוקרתי בניו יורק בו חגגו את מסיבת הסיום של אחי הבכור .פתאום עברה בי תחושת אי נוחות כששמתי לב שכולם מסתכלים עליו כאל נטע זר. אבל לרגע לא התביישתי בו. להיפך. התגאיתי שהתברכתי בסבא חסידי שאצילות נפשו הקרינה וכבשה לבבות. במשך עשרות השנים שעברו מאז אותו אירוע שמעתי שתלמידיו הולכים בדרכו.

חשוב להיזכר בדמויות הוד כאלו בכדי להעשיר את החינוך של ילדינו, הדור שמילותיו הראשונות בלקסיקון הן שמות של חטיפים ומותגי לבוש. מתי נתעשת ונחזור לערכים האמתיים?

מידי לילה, לפני קריאת שמע שעל המיטה, אני משתדלת לערוך חשבון נפש. מהו סדר העדיפויות בחיי? אלו ערכים אני מנחילה לילדיי ולנכדיי? פתאום ,מתוך ההתבוננות ,מופיעה מול עיניי דמותו של סבי. ליבי עדיין פועם בחוזקה כשאני רואה אותו נכנס לאולם המפואר בניו יורק, החסיד שצועד בכבוד במעיל שחור ארוך, ומתעלם מים המבטים התמהים שסביבו.

כמה אני מתגעגעת אליך, סבא. נשמתך ממשיכה ללוות אותי לתמיד ולוחשת "לך- לך". תשמרי על האוצרות הרוחניים שרכשת, הטמונים בתוך נפשך".

תמונה 2
סבי הרב בן ציון וסבתי הרבנית גיטל בלעך ביום חתונתי

הזוית האישית

סבתא שרה: למורה מרים- התכנית לסבתות הייתה מהממת! כל הכבוד! תודה על כל ההשקעה!

מילון

חסידות צ'ורטקוב
חסידות צ'ורטקוב היא חצר חסידית שנוסדה בעיר צ'ורטקוב, על ידי ענף למשפחת חסידות רוז'ין שהייתה מהגדולות שבחצרות מזרח אירופה עד תחילת המאה ה-20. רוב חסידי צ'ורטקוב נרצחו בשואה אך היא המשיכה להתקיים עד פטירת אדמו"ר האחרון בשנת 1958

הפתרון הסופי של שאלת היהודים
הפתרון הסופי של שאלת היהודים הידוע בקיצור כ"הפתרון הסופי", הוא השם שנתנה גרמניה הנאצית להשמדת העם היהודי שבוצע במהלך השואה בתקופת מלחמת העולם השנייה. לפי אומדנים שערכו היסטוריונים, נרצחו במחנות ההשמדה כ-3.5 מיליון יהודים. כ-1.5 מיליון נוספים הומתו ברציחות המוניות בידי האיינזצגרופן, וכמיליון יהודים מתו בגטאות ובצעדות המוות מרעב, מתשישות וממחלות.

ציטוטים

”סבא, נשמתך ממשיכה ללוות אותי לתמיד ולוחשת "לך- לך". תשמרי על האוצרות הרוחניים שרכשת.“

הקשר הרב דורי