מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יקיר החינוך הדתי- המנהל הרב יוסף מעטוף

הנכדה - חיה מושקא מעטוף
סבא - הרב יוסף מעטוף
בית הספר בניהול סבי זכה בפרס היוקרתי

הנכדה חיה מושקא מעטוף מתעדת את סיפור חייו של הסבא הרב יוסף מעטוף.

סבי יוסף מעטוף, נולד בחבאן שבתימן בשנת קום מדינת ישראל, 1948, להוריו הרב משה ורעייתו רבקה. סבי הוא הבן הבכור מתוך שמונה ילדים במשפחה, משפחתו, כמו כל העדה החבאנית שמרו על קיום תורה ומצוות ברוח המסורת החבאנית מתוך הידוק רב.

סבי עלה לארץ עם הוריו בשנת 1950 בהיותו בגיל שנתיים.  סבי והוריו  נסעו יחד עם כל הקהילה מחבאן במשאיות ביום ובלילה, עד שהגיעו לשדה התעופה שבעדן, ומשם במטוס עד למחנה העולים "עין שמר".

לאחר שהוריו הגיעו למושב ברקת, אביו ע"ה עבד בתחום החקלאות בחלקת האדמה, שניתנה לו. הוא זרע ירקות ופירות כגון: עגבניות, מלפפונים וכרם ענבים. בנוסף היה לו משק חי, ועבד עם בעלי החיים. אמו עבדה במשק בית  בערים הסמוכות למושב ברקת.

סבא מספר על שנות ילדותו: "אכלנו מרק עוף תימני, מרק בשר של בהמה, עיזים ופרות מבושלות וצלויות הנקרא בשפת העדה "מיפה". סדר ההכנה היה כזה: שוחטים את הבהמה על ידי שוחט מתוך הקהילה, פושטים את עורה, מבתרים את איבריה ואופים אותה בתוך תנור הנקרא "מיפה". סגנון האכילה הזה נהוג במיוחד לחגים ולכבודם. כוח הצלייה הוא על ידי גחלים.

בילדותי, הענקת ממתק או קניית בגד חדש ניתנו כפרס על הנהגה טובה.  התחביב שלי היה לימוד והקניית ידע תורני בגמרא, במשנה ובחסידות. וכן,  הכרת  ארץ ישראל וביקורים בקברי צדיקים בצפון כגון: מירון, צפת וטבריה. בשעות הפנאי אהבנו לשחק כדורגל, אני הייתי שחקן טוב. הקמנו קבוצת שחקנים בשם "אליצור ברקת" והתמודדנו בתחרויות כדורגל מול קבוצות שונות.

חוויה מיוחדת מאוד שזכורה לי מבית הוריי, שבכל לילה הייתי מתעורר באשמורת הבוקר מקול תפילותיו ופיוטיו של אבי ע"ה. חלק מהבקשות זכורות לי בעל-פה, כי אני האזנתי לקולו הרך והנעים של אבי כאשר אני שוכב במיטה בחדרי הסמוך לסלון שבו אבי ישב והתפלל.

למדתי בבית הספר במושב ברקת ובערב היינו הולכים לדוד עובדיה ולומדים תורה, הלכות בחיי האדם, חומש ופרשת שבוע. גם בכל יום בערב וגם בימי שבת וחגים היינו הולכים לדוד עובדיה. כאשר למדנו עם דוד עובדיה בהלכות חיי האדם שאסור ללמוד בנים ובנות יחד, התפלאתי למשמע דבריו, מיד עזבתי את בית הספר (בו למדתי, בנים ובנות יחד), ועברתי ללמוד בישיבת "אור המזרח" ביהוד הסמוכה למושב ברקת. לאחר מכן למדתי בישיבת חב"ד "תומכי תמימים" בלוד".

לאחר לימודיו בישיבה, סבא עבר הכשרה בחינוך והוראה. והחל את דרכו בהוראה כמחנך בבית ספר חב"ד במושב ברוש, לאחר מכן התמנה לסגן מנהל בבית הספר.

לאחר ששימש סגן מנהל בבית ספר חב"ד בקריית גת הוא חזר לברוש למשרת ניהול של בית הספר, שם הוא קידם את רמת הלימודים, תוך יצירת קשר הדוק עם הורי התלמידים.

בשנת 1972 הגיע סבא לגור בקריית מלאכי. בשנה הראשונה היה מחנך בבית ספר למלאכה חב"ד בקריית מלאכי, ואז התמנה למנהל בבית ספר חב"ד בנות בקריית מלאכי, תפקיד אותו נשא בנאמנות במשך עשרים ושבע שנה.

תמונה 1

סבא מנהל בית ספר חב"ד בנות בקריית מלאכי

באותם שנים בית הספר קלט תלמידות רבות שעלו מרוסיה, בוכרה וגרוזיה. סבי, כמנהל בית הספר, תמך וסייע בקליטת התלמידות ובקידומן. יש לציין גם, שרבות מהתלמידות שקלט בית הספר באו מבתים שאינם שומרי מצוות, שמו הטוב של בית הספר, הביא את ההורים להחלטה לרשום את בנותיהן לבית הספר, כדי שתוכלנה לקבל חינוך ערכי ומקצועי, מתוך יחס חם ואוהב על ידי הצוות החינוכי המיוחד והמסור. רבות מאותן בוגרות מנהלות בתים חסידיים, וחלקן משמשות אף כשליחות חב"ד בארץ ובעולם.

בית הספר בניהולו של סבא זכה בפרס היוקרתי "פרס החינוך הארצי", על ההשקעה וההישגים הלימודיים והערכיים החינוכיים ועל הובלת בית הספר למצוינות.

בשנת תשע"ב, בטקס רב רושם, זכה סבא לקבל את תואר הכבוד 'יקיר החינוך הדתי' על התמסרותו רבת השנים בחינוך ילדי ישראל, בהנהגת בתי הספר שתחת ניהולו בברוש ובקריית מלאכי. באירוע השתתפו בכירי מערכת החינוך, לצד רבנים ונכבדים.

תמונה 2
תמונה 3

בטקס קבלת אות יקיר החינוך הדתי

 

חלק מהדברים שנאמרו בטקס ההוקרה, "הרב מעטוף התבלט בניהול בית הספר, בטיפוח בנק "משניות וברכות" לשינון שיטתי, בלימוד חווייתי של מושגים ביהדות, בהקמת תערוכות ייחודיות לקראת החגים והמועדים, ואף בהקמת קייטנות לתלמידות בחופשות. טיפח את הקשר עם הורי התלמידות, ועסק רבות בסיוע לקליטת תלמידות עולות, וכן בקידום תלמידות ממשפחות מצוקה שרבות מהם באו מבתים שאינם שומרי תורה ומצוות".

הזוית האישית

הנכדה חיה מושקא מעטוף: נהניתי להשתתף בתוכנית "הקשר הרב דורי". הסיפורים ששמעתי מסבא גרמו לי להכיר אותו מבפנים ולחוות את כל מה שהוא עבר, זה היה ממש כיף! אני מאחלת לסבא בריאות ואורך ימים ושנים טובות.

מילון

מיפה
תנור גחלים

ציטוטים

”הרבי לימד אותנו: שעבודת המחנך כרוכה, אמנם, בעמל ויגיעה. ודווקא בדרך זו מצמיחים פירות משובחים.“

הקשר הרב דורי