מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יציאת מצרים של משפחת כהן ונגר

אביתר וסבא חיים
סבא וסבתא של סבי,אמו ואחיותיה,סבי כילד
גירוש סבי וסבתי ומשפחותיהם ממצרים ב1957 ועליתם לארץ ישראל

"סבא שלי ששמו חיים (ויטה) וסבתא שלי לבנה, נולדו במצרים ונולדו להם שש בנות ובן בכור, כולם התחתנו ונולדו להם ילדים. סבא וסבתא וכל ילדיהם ונכדיהם גרו בקהיר וביום שבת כולם היו מגיעים לארוחת צהריים ונהנים יחדיו.

בקיץ היינו נוסעים כולם לחודשיים לנופש באלכסנדרייה. לסבא הייתה חנות בגדים ברחוב של היהודים הרחוב נקרא: חרת אל יהוד.

בשנת 1957 ישראל נלחמה במצרים וניצחה ולקחה הרבה חיילים מצרים בשבי. המצרים מאוד כעסו על היהודים וגרשו את כל היהודים שיש להם אזרחות זרה. לסבא וסבתא הייתה אזרחות איטלקית ולכן הודיעו להם לארוז מזוודה אחת ולעזוב את מצריים תוך 48 שעות ולנסוע לישראל דרך איטליה.

כל שבעת הילדים של סבא וסבתא היו מאוד עצובים והחליטו לעזוב את מצריים חודשיים אחרי שסבא וסבתא עזבו.

ההורים שלי מוריס ורבקה, ארזו מזוודות להם ולכל אחד מחמשת הילדים ועלו לישראל דרך יוון. הם הגיעו לגור בחולון אצל אחות של אבא שלי. אחר כך גרנו במעברה בשם אבו כביר ולאחר מכן גרנו ברמת שקמה וכשכל הילדים התחתנו והוריי נשארו לבד הם עברו לגור בבית חד קומתי ברמת גן כי הזדקנו"

בתמונה משפחת כהן המורחבת – מאי 2017, בחתונתם של אדם ובר

תמונה 1

בתמונה אבי כהן ז"ל אחיו הצעיר של סבא חיים

אבי כהן ז"ל היה שחקן כדורגל עולמי – בתמונה הוא חותם מול קבוצת ליברפול האגדית

תמונה 2

 

אביתר מספר:

בחרנו בשיר "גן השקמים". השיר נכתב כשהתחילו לבנות את תל אביב ואז היו צריכים לעקור עצים כדי לבנות.

אני זוכר שסבא היה לוקח אותי ואת אחי לגן ולבית הספר או לביתנו הוא היה שר עם הדיסק את השיר ואנחנו שרנו יחדיו. השיר מדבר על זה שפעם בתל אביב היו הרבה עצי שקמים וכשהתחילו לבנות את העיר עקרו את השקמים כדי לבנות את השכונות החדשות. שאלתי את סבי מדוע בחר בשיר "גן השיקמים"? סבא אמר: "כי לשיר מנגינה יפה ומיוחדת ומילות התוכן של השיר משמעותיות לתקופתנו".

אני זוכר כשהייתי קטן זה היה לי מאוד עצוב ועכשיו כשאני בן אחת עשרה אני מרגיש טוב ונזכר ששרנו עם סבא ביחד שיר זה גם אז וגם בימים אלה. זה עושה הרגשה טובה להזכר שרנו יחד עם סבא.

גן השקמים

הזוית האישית

אביתר לסבא: היה לי ממש כיף איתך במפגשים בבית הספר וגם ביום העיון החוויתי בבית התפוצות. אני מאחל שזה ימשיך כל יום שישי ומקווה שגם לך היה כיף.

סבא לאביתר: מאוד נהנתי לבלות איתך במפגשים של תכנית הקשר הרב דורי. גם במפגשים בבית הספר וגם בבית התפוצות. השאלות שנתנו לנו לשאול אחד את השני גילו לי עליך הרבה דברים שלא ידעתי. שמחתי לראות שאתה מאוד מקובל על ידי חבריך וחברותיך ומאוד התרגשתי מאיחולייך ומאחל לך שתצליח בכל מה שאתה אוהב. אוהב אותך מאוד.

מילון

חרת אל יהוד
רחוב החנויות של היהודים

אבי כהן
אבי כהן (14 בנובמבר 1956 – 29 בדצמבר 2010) היה כדורגלן ישראלי ששיחק בעמדת הבלם. מהשחקנים הבולטים בישראל בשנות ה-70 וה-80. ב-1979 היה לכדורגלן הישראלי הראשון ששיחק באנגליה, כשעבר לקבוצת ליברפול, עימה זכה ב-1981 בגביע אירופה לאלופות. לאחר שפרש ממשחק עסק באימון ובשנותיו האחרונות היה יו"ר ארגון שחקני הכדורגל בישראל. כהן נולד במצרים, לאחר מלחמת סיני. אביו, משה, שימש כמאמן קבוצת הכדורסל של מכבי קהיר. שנה לאחר מכן עלתה משפחתו לישראל. תחילה התיישבה המשפחה בנהריה, בהמשך עברה לשכונת אבו כביר בתל אביב, ולבסוף התיישבה בשנת 1962 בשכונת רמת השקמה ברמת גן. ויקיפדיה

ציטוטים

”''גדלה תל אביב מסביבה פרוורים הכל מתוכנן ונבדק נבנו בכבישים נשכחו השקמים''“

הקשר הרב דורי