מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יצחק יקותיאל עלה לישראל מאלבניה

יצחק ואשתו
מגילת אסתר
הגדת עליות - העליה מאלבניה

יצחק יקואל נולד בשנת 1961 בעיר וְלורה שבאלבניה. הוא עלה לארץ עם בני משפחתו בשנת 1991, כשהיה בן 30, גר כיום בכרמיאל ומתנדב ב"פתחון לב".

הקהילה היהודית בוולורה כללה כמאתיים איש. כשרצו להתעדכן בנעשה בארץ, הם האזינו לרדיו האיטלקי מכיוון שלא בטחו בתקשורת האלבנית. השלטון הקומוניסטי אסר על ביטוי כל סממן דתי שהוא, ובית הכנסת האחרון שנותר הופצץ במלחמת העולם הראשונה. החגים נחגגו בצורה סמלית. מצות לפסח, למשל, נשלחו מארצות הברית עד שנת 1967, ומאז אפו אותן שומרי המסורת בביתם מקמח תירס. יצחק למד בבית הספר היסודי "ארבעת הגיבורים".

עוד מימי סבא חלמה משפחתו של יצחק לעלות לישראל, אך אלבניה הייתה מדינה סגורה. בשנת 1949, לאחר קום המדינה, קיבלה המשפחה דרכונים ישראליים, אבל בעקבות שינויים פוליטיים באלבניה בוטלה הזכות לעזוב. בשנת 1991 נפתחו השערים, וניתנה אפשרות להגיש בקשות רשמיות לדרכון עלייה. השלטונות אישרו את הבקשה, והסוכנות היהודית ושגרירות ישראל ביוון  סייעו בידי היהודים לקבל דרכון שהלאום שצוין בו היה "ישראלי". אחד התנאים לעלייה היה שבישראל יהיה מי שיקבל אותם, יסייע בקליטתם וידאג להם, ושר החוץ דאז, דוד לוי, שלח מברק המאשר את עלייתם ומזמין אותם לארץ. בפברואר 1991, ערב מלחמת המפרץ, עלו שלוש משפחות, עשרים ושמונה איש, על אוטובוס ששם פעמיו ליוון, הן עברו את הגבול ליוון ברגל ובשל מלחמת המפרץ לנו לילות אחדים בבית מלון. ב-27 בפברואר 1991 נחתו המשפחות בישראל, ואת פניהן קידמו אנשים במסכות אב"כ. הם הועברו למרכז קליטה בקריית ים.

בארץ קיים "ארגון עולי אלבניה", שנפגש פעם בשנה ביום העצמאות האלבני.

העברית היא השפה היחידה המדוברת בביתו של יצחק, אך בעבר שוחחו עם הסבים והסבתות באלבנית. עולי אלבניה משמרים כמה מנהגים, ובהם המנהג להזמין לאחר הלוויה את כל המשתתפים לארוחה במסעדה כדי לכבד אנשים שבאים מרחוק, וכן כיבוד מבוגרים, הנחשב אצלם ערך עליון.

כלי כסף

תמונה 1

כלי הכסף המיוחדים ומגילת אסתר שהיא בת יותר ממאה שנים, עוברת מדור לדור במשפחה. כיום הם הועברו לחתן של הבת הבכורה במשפחה.

כלי הכסף מאלבניה

תמונה 2

מגילת אסתר בת יותר ממאה שנה

תמונה 3

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות אלבניה
יהדות אלבניה היא בעלת היסטוריה ענפה ומסתעפת אחורה כ-2,000 שנה. ההיסטוריון האלבני אפוסטול קוטאני כתב בספרו "אלבניה והיהודים": "כנראה שהיהודים הגיעו לאלבניה כבר בשנת 70 לספירה כשבויים על ספינות רומיות שהגיעו לחופיה הדרומיים... צאצאים של שבויים אלו יבנו את בית הכנסת הראשון בעיר הנמל סרנדה במאה החמישית ... (אבל) מעט ידוע בנוגע לקהילה היהודית באזור עד למאה ה-15". בית הכנסת בסרנדה נתגלה בשנת 2003. ויקיפדיה

ציטוטים

”בארץ קיים "ארגון עולי אלבניה", שנפגש פעם בשנה ביום העצמאות האלבני.“

הקשר הרב דורי