מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ימי שבת ומלחמה

סבתא רינה ואורי במפגש תכנית הקשר הרב דורי
סבתא רינה באחד מטיולי החמורים
זכורנותי משבת וממלחמת ששת הימים

שמי רינה מדליון, אני סבתא של אורי. שמחתי להגיע למפגשי הקשר הרב דורי ולספר לך אורי, נכדי היקר, את  זיכרונותיי מימי השבת וממלחמת ששת הימים.

אורי שלי, מאחר שרק השנה עליתי ארצה מארצות הברית, אספר לך סיפור אחד בשפה העברית ואת השני בשפה האנגלית.

השבת בבית אמי

ההכנות ליום השבת בבית אמי, זכורות לי היטב. מדי יום חמישי, לקראת שבת, הלכתי עם אמא לקנות דג קרפיון. כשהגענו מוכר הדגים לקח דג, והכה בו עם מקל על ראשו, אבל לא הרג אותו. בבית אימי שמה את הדג באמבטיה ולא יכולתי להתקלח עם הדג. בשישי בערב אימא שלי הכינה את הדג, וכשהגיע הזמן לאכול אני ואמא שלי רבנו, מי יאכל את הראש של הדג. אני גם זוכרת איך אמא שמרה לי את ההכנה של הקניידלך. אהבתי לעשות כדורים ולזרוק אותם למרק. בשבת בבוקר יצאנו לטיול ביער הכרמל לחפש פטריות, ואכלנו אותן בשבת בצהריים. אחר הצהריים אימא שלי טפסה על העץ להוריד צנוברים. ישבנו על סלע לפצח אותם עם האבן וכך סיימנו את השבת.

The Six Day War

When The Six Day War has started, the people in Israel  were ordered to make special preparations in their houses. I had to tape each window  in my apartment with black tape and make it pitch dark. The only light allowed in the house was a candle or a flashlight. The kids in the neighborhood were responsible to fill sacks with sand. The sacks were protecting us from bullets. On June 6th I was on my way to school. When the first siren broke,  we were told to get off the bus immediately and go to the closest shelter. I was scared because I was alone without my parents.

After twenty minutes we heard the second siren and we went back to the bus which took us to school. The school backyard was totally empty.  The principal was waiting for the rest of the kids to put them in the shelter. Later on my mom came to pick me up. We were shocked to realize that the war has started. On the war’s first night we had to sleep dressed up with shoes on, and a flashlight next to the bed. At two o'clock in the morning we heard another siren and we rushed to the shelter. We waited an hour and a half in the shelter for the second siren, and when it was heard we went  back to the apartment. After six days the war was finished

הזוית האישית

סבתא רינה: נהניתי מאוד להגיע למפגשים, לספר לך אורי, על תקופת ילדותי ולחבר אותך למשפחה ולאירועי המדינה.

הנכד אורי: נהניתי מאוד להקשיב לסיפורים שלך. למדתי על ילדותך, ועל השבת בבית של סבתא של אמא שלי, וגם על מלחמת ששת הימים. אני מאחל לך בריאות ואושר.

מילון

קניידלך
הקניידלעך הוא אחד המאכלים המסורתיים לחג הפסח, בעיקר בקרב עדות אשכנז. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”.The kids in the neighborhood were responsible to fill sacks with sand“

הקשר הרב דורי