מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ימי הצנע

סבא עובדיה ואני בבית התפוצות
חיי הצנע במעברות
החיים במעברה

סבא ניסים נולד בתאריך 1/1/1942 בישראל, בבית חולים, בעפולה.

להוריו של סבא עובדיה יוסף חיים קוראים: מרדכי וחנה. אביו היה אדם נכה, לפרנסת המשפחה עבד כשרת, בבית ספר ורעייתו חנה הייתה עקרת בית. לסבא אחים בשם אברהם ז"ל, שושנה, דליה, יחזקאל, ניסים, דינה ז"ל, רפאל ותקווה.

רקע – תקופת הצנע בישראל

"מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע (ביטוי הבא לתאר תקופת צמצום במזון. בישראל, פעמים רבות משתמשי הכינוי מתכוונים רק לתקופה עד תחילת המדיניות הכלכלית החדשה). מטרתה של מדיניות כלכלית זו הייתה ליצור שער חליפין יציב וכך לחסוך במטבע חוץ. מדיניות זו באה לידי ביטוי בשתי דרכים מרכזיות: הכוונת אשראי והשקעות, אך בעיקר הגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה. בתחום המזון כל אזרח שובץ לחנות מכולת קבועה שבה קיבל את מוצרי המזון הבסיסיים על פי הקצבה קבועה, תמורת נקודות שהוקצבו לו בפנקס אישי לצורך זה." (ויקיפדיה)

סבא גר במעברה בשם "מנסי", ששכנה בצומת היוגב. במעברה התגוררו יהודים נוספים. משפחתם מנתה 9 אחים ואחיות, איתם התגוררה הסבתא. פעם סבא עובדיה, נפצע בראש פציעה קשה. המשפחה שלי נסעה לרב גדול, הם סיפרו לו על הפציעה והוא ייעץ להם להוסיף לשמו את השם יוסף חיים. מאז נקרא בשמו המלא ניסים יוסף חיים.

מצבם הכלכלי היה קשה. לא היה להם חשמל. לא מקרר ולא גז לבישול. סבתא רבתא היתה מבשלת אוכל ב"פרימוס" או בפתיליה. את המים חיממו על הגז בתוך חבית גדולה. מים אלה שימשו למים חמים למקלחת . ארוחת השבת, החמין שהיתה סבתא רבתא, אמו של סבי מכינה זכורה לו ביותר, כמאכל טעים ומשובח.

בית הספר בו למד היה במבנה שבו צריפים צריפים, המורים התנהגו יפה כלפי התלמידים. לבית הספר היה חדר אוכל ובו אכלו התלמידים ארוחת צהריים. המתנדבות שהגיעו לבית הספר היו משכנעות את הילדים כדי שיאכלו היטב כדי שלא יהיו רעבים אחר-הצהרים בשובם לביתם, כי בבתי המשפחות המצב בתקופה זו היה קשה לא היה מספיק אוכל.

הזוית האישית

עדי בנאי: אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא ניסים יוסף חיים.

 

מילון

צנע
"מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע (ביטוי הבא לתאר תקופת צמצום במזון. בישראל, פעמים רבות משתמשי הכינוי מתכוונים רק לתקופה עד תחילת המדיניות הכלכלית החדשה). מטרתה של מדיניות כלכלית זו הייתה ליצור שער חליפין יציב וכך לחסוך במטבע חוץ. מדיניות זו באה לידי ביטוי בשתי דרכים מרכזיות: הכוונת אשראי והשקעות, אך בעיקר הגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה. בתחום המזון כל אזרח שובץ לחנות מכולת קבועה שבה קיבל את מוצרי המזון הבסיסיים על פי הקצבה קבועה, תמורת נקודות שהוקצבו לו בפנקס אישי לצורך זה."

פרימוס
כירה ניידת הפועלת באמצעות לחץ, שנפוצה מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20.

מעברה
הייתה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50.

ציטוטים

”סבתא רבא היתה מבשלת אוכל ב"פרימוס" או בפתיליה“

”את המים חיממו על הגז בתוך חבית גדולה“

הקשר הרב דורי