מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות מאושרת

איור מתוך הספר
איור מתוך הספר
ספרה של וולנטינה שבצ'נקו מולר אודות מחנה המעצר אלז'יר (קזחסטן)

הספר ״ילדות מאושרת״ נכתב ע״י ידי ולנטינה מולר ומתאר חלק מילדותה משנת 1937. באותה שנה אביה של הסופרת נעצר ונרצח על ידי כוחות הביטחון של ברית המועצות. הוא נאשם בבגידה במולדת כמו עוד עשרות אלפים כמוהו. אשתו, אימא של הסופרת, גם נעצרה באותה שנה וקיבלה עונש מאסר של שמונה שנים באלז׳יר, אבל רק אחרי 19 שנים היא תוכל לחזור משם. בתם הקטנה נשלחה לבית יתומים. הספר מספר על כל מה שעבר על המשפחה ממבט של ילדה בת עשר. השימוש הוא בשפה ילדותית ופשוטה, הסותרת כל כך את תוכן הסיפור ומעצימה את האפקט.

את האיורים לספר יצרה בתה של הסופרת, טטיאנה שבצ׳נקו. מה שמיוחד בהם הוא רמת דיוק מאוד גבוהה. כל ציור ממחיש את המציאות על פי הזיכרונות של הסופרת. האם והבת הכינו את הספר במשך יותר מעשר שנים בקפדנות והשקעת מאמצים רבים. הספר יצא לאור בשנת 2016 בחיפה, בהוצאת ספרים פילוביבלון בכמות מזערית. בשנת 2018 הספר הוצא לאור שנית במוסקבה.

הספר הוא מטרת חייהן של ולנטינה מולר ובתה טטיאנה שבצ׳נקו. שתיהן חלמו על כך שהסיפור הנוראי יהיה מסופר וכמה שיותר אנשים ישמעו עליו. שהעבר הזה לא יחזור לעולם.

איור: טטיאנה שבצ'נקו

תמונה 1

לקריאת הספר לחצו כאן

  Книга «Счастливое детство» была написана Валентиной Муллер о своей семье. Ее отец был арестован в 1937 году, обвинён в измене родине и расстрелян. Мать рассказчицы в том же году была арестована и сослана в лагерь АЛЖИР на 8 лет. После этого срока она осталась там же в качестве ссыльной ещё на 11 лет. Их дочь, сама рассказчица, попала в детский дом. Эта страшная история рассказана простым языком от лица десятилетней девочки, и тем ярче контраст с её страшным содержанием.

Иллюстрации к книге были сделаны дочерью Валентины Муллер, Татьяной Шевченко. Их отличает большой талант художницы и высокая точность соответствия действительности, ведь нарисованы они были по подробнейшим воспоминаниям Валентины.

Больше 10 лет потратили мать и дочь на создание книги. Она вышла мизерным тиражом в Хайфе, в издательстве Филобиблон, в 2016 году, с тех пор переиздана в Москве ещё раз в 2018 году.

Эта книга была настоящей целью жизни Валентины Муллер и Татьяны Шевченко, они мечтали о том, что история их семьи будет услышана, чтобы никогда не повториться.

Книга «Счастливое детство» написана Валентиной Завелевной Муллер в память о своей матери, Мариам Лазаревне Анцис-Муллер и отце Завеле Иосифовиче Муллер. Проиллюстрирована дочерью Валентины Завельевны – Татьяной Борисовной Шевченко.

הזוית האישית

סיפור זה מועלה למאגר המורשת במסגרת שיתוף פעולה בין מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות בשיתוף פעולה עם תכנית הקשר הרב דורי, בהנחייתה של רימה אוסמנוב.

מילון

אלז'יר (מחנה מעצר בקזחסטן)
"אלז'יר" הוא שמו של מחנה מעצר שפעל בקזחסטן בתקופת ברית המועצות הטוטאליטרית, השם מסמל ראשי תיבות. מחנה המעצר היה מיועד ל"נשות בוגדי המולדת", נשותיהן של פקידים רמי דרג ואנשי אליטה מהחברה הסובייטית.

ציטוטים

”האם והבת חלמו על כך שהסיפור הנוראי יהיה מסופר וכמה שיותר אנשים ישמעו עליו. שהעבר הזה לא יחזור לעולם“

הקשר הרב דורי