מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות ללא אבא ואמא

סבתא שושנה בצעירותה
האחים של סבתא שושנה
סבתא שושנה, ילדה יתומה עלתה עם עליית הנוער לישראל

סבתא שושנה נולדה בשנת 1938 בקזבלנקה שבמרוקו, היא עלתה לארץ ישראל בשנת 1950.
 
לסבתא שלי עשרה אחים. סבתא שלי היא החמישית מבניהם. כאמא שלה הלכה ללדת את התינוק האחרון והיא ילדה תינוק  במשקל של חמישה וחצי קילו. הלידה היתה קשה ומסובכת ואמא שלה מתה בלידה. התינוק ששקל חמישה וחצי קילו, נשאר בחיים. אביה מיהר לבוא ולבקר את אשתו בבית חולים והטרגדיה פגעה בהם שנית. נהג אמריקאי, שיכור דרס אותו כשהוא בדרכו לבקר את אשתו בבית היולדות. כך נותר התינוק יתום. האחות בבית חולים אימצה את התינוק, שהוא אח של סבתי.
 
בבית נשארו שלושה אחים קטנים יתומים מאבא ואמא, בניהם גם סבתא שלי. סבתא הייתה אז בת 6 , אחיה היה אז בן 5 ועוד אחות הייתה אז בת 3. שלושתם גדלו בבית יתומים במרוקו. בית היתומים היה רחוק ממקום מגוריהם של האחים והאחים היותר גדולים ולכן הם לא באו לבקר אותם. שלושת האחים גדלו בבית היתומים, כשהיגיעו לגיל בית ספר, הם התחילו ללכת לבית ספר אליאנס וחזרו כל יום לבית יתומים.
 
בית יתומים בו גדלו, היה רק ליהודים. הוא היה הבית היחיד שלהם. הם גדלו שם עד גיל 11-12 ואז העלו אותם, דרך עליית הנוער  לישראל. (רק האחים הגדולים האחות הקטנה נשארה במרוקו).
 
כשהם עלו לארץ חילקו אותם למוסדות שונים. אותה ואת אחיה העבירו למוסד שדה חמד בנחלת יהודה. שם הם למדו בבית ספר בית יעקוב בראשון  לציון. מהמוסד עברו לקיבוץ ואחר כך לעוד קיבוץ דתי. סבתא לא  שרתה בצבא כי הייתה דתייה. הקיבוץ האחרון בו הייתה, היה בבית שאן.
 
אחיה עבר לגור שם והיא עברה לגור אתו בצריף.  על שטח האדמה של צריף זה בו גרו, עליו בנה בהמשך דוד לוי את ביתו. סבתא רצתה לעבוד ולהתפרנס והלכה למועצה לחפש עבודה.
 
במועצה  היא נגשה שם במקרה למנהל מחלקת החינוך של מועצת בית שאן והיא שאלה אותו אם יש לו עבודה בשבילה? הוא אכן עזר לה וסידר לה עבודה בגני ילדים. הוא התאהב בה ואהב אותה מאוד והם התחתנו  ובנו את משפחתם בישראל.
תשע"ה

מילון

בית יתומים
בית יתומים הוא מוסד שמטרתו דאגה לילדים חסרי הורים: ילדים יתומים, או כאלה שאף אחד מהוריהם או קרוביהם אינו מסוגל לטפל בהם. על הווי החיים בבתי היתומים מספרים ספרים רבים, ביניהם "אוליבר טוויסט" ו"אבא ארך רגליים" וכן הסדרה הארגנטינאית "קטנטנות". בדרך כלל מוצגים בתי היתומים באור שלילי וכמקום קשה לילדים החוסים בו.

ציטוטים

”אם נותנים לך תיקח אם מרביצים לך תברח“

הקשר הרב דורי