מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות טובה למרות הקשיים

סבתא עם יהלי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
אוהלים במעברה
החיים במעברה

שמי יהודית שומר (טרבלסי). בגיל 3 חודשים, ב 1951, עלינו ארצה מטוניס, הורי ואחי אפריים שהיה בן שלוש.

הורי היו ציוניים בנשמה ועלו לארץ הקודש ללא תלונות וללא בקשות מיוחדות.

את ראשית ילדותי שמעתי מדודי כשבגרתי והגעתי לבקר בביתם בירושלים ברחוב מיוחס, מול שוק מחנה יהודה. הוא סיפר שדודי ודודתי עלו ב 1948 לירושלים וגרו במושבה הגרמנית ברחוב הצפירה 28, והיה זה  טיבעי שהוריי יגיעו אף הם לירושלים.

היה זה בית ערבי גדול עם מספר חדרים ומרפסת ושירותים משותפים לכולם ובכל חדר משפחה אחרת.

לפי סיפורו של דודי אימי לא התאקלמה וביקשה לעבור למקום אחר. המשפחה פנתה לסוכנות והעבירו אותנו למעברת פוריה, באזור טבריה. בפוריה גרנו בצריף קטן מפח עם מיטה אחת גדולה, שולחן קטן, וכולנו ישנו ביחד כולל כל הילדים.

לאחר תקופה של שנתיים בערך העבירו אותנו למעברת יבניאל לצריף יותר גדול. המשפחה גדלה והפכנו לחמש נפשות.

ב 1955 העבירו אותנו לשיכון אמיתי בפוריה שנקרא נווה עובד. אבי אז היה גנן בבית חולים פוריה וזה היה אך טבעי שנעבור אז לפוריה לנווה עובד.

החיים אז היו מאוד קשים והפרנסה הייתה דלה ולכן אמי עזרה בפרנסת הבית על ידי גידול ערוגות של פלפלים, חצילים עגבניות ועוד כל מיני ירקות ומכרה אותם בשוק.

אמי עבדה קשה גם בגידול הילדים וגם בפרנסת הבית.

על אף קשיי הכלכלה הוריי טפלו בנו במסירות ובאהבה והייתה לנו ילדות טובה ומאושרת.

הזוית האישית

יהלי תיעד את הסיפור במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר עליות ברמת גן בסיוע המורה המלווה שני יקותיאל.

במסגרת תכנית קשר הרב דורי לומדים האזרחים הותיקים להפעיל טלפונים חכמים בבית ספר "עליות" ברמת גן, ה"מדריכים" הם תלמידי כיתה ו. הסרטון מסכם את שנת הפעילות שהכין בנו גולנר.

 

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל. לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל ומעמדה החוקי והציבורי ייחודי ומעוגן ב"חוק המעמד" שהתקבל ב-1950. הסוכנות פועלת מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל. משרדה הראשי של הסוכנות היהודית שוכן בבית המוסדות הלאומיים בירושלים. הסוכנות היהודית הוקמה בשנת 1929 כזרוע המבצעת של ההסתדרות הציונית העולמית. על פי סעיף 4 בכתב המנדט הסוכנות היוותה לשכת קשר בין היישוב היהודי בארץ ישראל (פלשתינה-א"י) לבין המנדט הבריטי. בפועל, הייתה הסוכנות בתקופת המנדט הבריטי מוסד השלטון של היישוב היהודי. עם הקמת המדינה הועברו תפקידי ניהול המדינה לממשלת ישראל, והסוכנות היהודית מתמקדת כיום בשלושה תחומי עשייה עיקריים: עידוד עלייה, סיוע לעולים בימים הראשונים לעלייתם באמצעות מערך תמיכה רחב. חינוך יהודי-ציוני בקהילות העולם (פורמלי ובלתי פורמלי) וקשר עם יהדות העולם. חיזוק הקהילה היהודית בישראל.

ציטוטים

”הורי טפלו בנו במסירות ובאהבה והייתה לנו ילדות טובה “

הקשר הרב דורי