מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות וצבא

סבא ונכדה משתפים פעולה כצוות.
תמונה מתקופת שירותי בצנחנים.
תל אביב

נולדתי בירושלים בשנת 1938, בארץ שלטו אז הבריטים.

כשהיה קורה איזשהו אירוע בטחוני, הבריטים הטילו עלינו עוצר. הייתי מסתכל מהחלון ורואה את החיילים הבריטיים עם הכומתות האדומות ,קראנו להם הכלניות זכור לי כי בכיכר ציון כוונו את התנועה שני שוטרים ביחד אחד בריטי והשני עברי.

סבי וסבתי גרו בעיר העתיקה לא רחוק מהכותל כשהלכתי עם הורי לבקרם ,עברנו דרך השוק הידוע ,שאפתי את הריחות ושמעתי את קולות ההמולה ,חוויה זו טבועה בי עד עצם היום הזה. הם גרו בבית ביחד עם עוד שתי משפחות ערביות ומשפחה יהודית חיו בשלום ובהרמוניה, לפעמים ביקרנו בכותל הרחבה הגדולה לא הייתה קיימת אז  המתפללים ,גברים ונשים ביחד הצטופפו במעבר צר. האוכלוסיה אז חיו חיים צנועים. למעט אנשים הייתה מכונית לא היו לנו טלוויזיות מחשבים אייפונים וכדומה.את רוב זמננו לאחר הלימודים והכנת השיעורים בילינו עם חברים מחוץ לבית שיחקנו בכל מיני משחקים שהמצאנו.

 

whatsapp-image-2017-01-04-at-11-01-36

 

בגיל 9 עברנו לתל אביב. אני זוכר את ההכרזה באום על הקמתה של מדינת ישראל. אני זוכר את קולות השמחה והצהלה של אלפי אנשים שיצאו מבתיהם לרחובות ופצחו בריקודים עד אור הבוקר. לאחר מכן פרצה מלחמת העצמאות כשהערבים לא השלימו עם הקמתה של המדינה. המלחמה התנהלה בכל מקום אני זוכר את קולות הנפץ ושריקת הכדורים מסביבנו לעיתים היו אזעקות ושהינו במקלטים, הייתה תקופה קשה אך מצב הרוח היה מרומם. בתחילת שנות  ה 50 עלו לארץ מעיראק בני משפחת אבי הלכנו לבקר אותם במעברה (דיור חירום לעולים) כנער מתבגר היו הבילויים שלי מסיבות וים. המסיבות של שנות ה50 התקיימו בעיקר בדירה כלשהי הידיעה על קיומה התפשטה ואז נקבצו אליה נערים רבים גם כאלו שלא הוזמנו בשבתות ביליתי בים עם חברים אז נדבקתי באהבת הים לימים אהבת הים עברה לילדי ונכדי הם שחיינים מעולים וצוללנים.

בשנת 1956 התגייסתי לצבא. התנדבתי לגדוד הצנחנים 890 הידוע האימונים היו ממושכים וקשים אך בזכותם הפכנו להיות לוחמים. האווירה בגדוד הייתה ידועה ברוח אחווה ורעות ועזרה של אח לרעהו באוקטובר 1956 הייתי אחד הלוחמים שצנחו במעבר המתלה שבסיני. השתתפתי בקרב על מעבר המתלה שהיה קשה ועקוב מדם,אך שבסופו ידינו הייתה על העליונה. ביוני 1967 כחייל במילואים ואב לשני ילדים שירתי במערך המוצנח ביחידה שאחראית על הספקה מן האוויר ( הצנחה והנחתה ) ללוחמים בשטח. שירתי כחייל מילואים בכל מיני תפקידים עד לגיל 54.

הזוית האישית

הנכדה: היה לנו כיף במהלך התכנית למדתי מסבי המון חוויות חדשות שלא ידעתי מעברו.

הסבא: במהלך העבודה עם שקד גיליתי צדדים שונים שלה שלא הכרתי עבדתי איתה כשותף בצוות.

מילון

אחווה
אחווה זה אומר אהבה ודאגה ושותפות.

ציטוטים

”"אם תרצו אין זו אגדה"“

הקשר הרב דורי