מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בשכונת היובל

הסבתא אסתר לוי
הנכדה שיראל
השכונה הייתה שכונה עם צביון יהודי מובהק, שכונה ירושלמית מסורתית.

רקע משפחתי

סבתי אסתר לוי, בתם של יהודה ורבקה גלי ז"ל. נולדה בירושלים בשנת 1951. אחיותיה ואחיה הם: שושי,סימה ודוד. סבתי היא הבת הבכורה במשפחה ונקראת על שם סבתא שלה. אביה של סבתי עבד כבעל חנות, ואמה הייתה עקרת בית.

סבתי התגוררה עד לאחר נישואיה בעיר ירושלים, רוב הזמן בשכונת קריית היובל, שם היה הגן שלה, גם בית-הספר "גרשון אגרון" בו היא למדה היה ממוקם בקרבת ביתה. סבתי מתארת את ילדותה כילדות מלאת אהבה ונתינה מצד הוריה.

ילדותה

בילדותה היא למדה בגן ובבית הספר. היא גרה בשיכון, בבית היו שלושה חדרים, שני חדרי שינה, סלון ומטבחון קטן שבו אמה בישלה את מטעמיה הזכורים לה היטב עד היום. סבתי  מקפידה גם כיום לבשל ולאפות מטעמים מבית אמה על בסיס קבוע. בילדותה המוקדמת לא היו להם תנאים ראויים, (הנראים לנו כבסיסים) המצויים כיום כמעט בכל בית. לדוגמא: לא הייתה להם מקלחת, השירותים היו ציבוריים ומשותפים למספר שכנים. המקרר היה למעשה כעין ארון שהכניסו אליו גוש קרח, הקרח שמר על המזון שבארון שלא יתקלקל. עד שהקרח נמס ואז רכשו גוש קרח חדש. את בכל בוקר היה צורך לקנות חלב טרי בבקבוק מזכוכית, מכיוון שהוא היה מתקלקל גם במקרר.

משחקים ופעילויות

סבתי וחברותיה נהגו לשחק משחקי חצר מרובים: ארץ (קלאס גדול), חמש אבנים, אופניים, חבל ועוד המון משחקים פרי דמיונם. היא נהגה לאסוף ניירות כסף שעטפו בזמנו ממתקים. אחד התחביבים  האהובים עליה היה לצאת באביב לשדות וליהנות מהפריחה.

חינוך וחיי קהילה

סבתי כפי שציינתי למדה בבית הספר "גרשון אגרון" בקרית היובל סמוך לביתה שם למדו חשבון, אנגלית, עברית וכל המקצועות המקובלים. סמוך לביתה היה כמובן, בית- כנסת  שם אביה היה מתפלל באופן קבוע. בשכונה הייתה מרפאה. בשלב מאוחר יותר הוקמה צרכנייה. קודם לכן היו רוכלים עוברים בשכונה ומציעים את מרכולתם, בעיקר מצרכי מזון בסיסיים. השכונה הייתה שכונה עם צביון יהודי מובהק, שכונה ירושלמית מסורתית. השכנות הייתה קרובה מאוד והיחסים בין השכנים היו מצוינים, כולם הכירו את כולם וכולם עזרו לכולם. חברתה הטובה שולה – שולמית, גרה ממש ממולה והייתה חלק בלתי נפרד מילדותה עד לשנות הבגרות המאוחרות שלה.

בגרות

בשנות הבגרות יחד עם הלימודים, רוב הנערות יצאו גם לעבוד מיד לאחר סיום יום הלימודים. המצב הכללי בארץ היה מאוד קשה ורוב הנערות היו צריכות לעזור גם בבית, סבתי עבדה כזבנית בחנות הידועה עד היום כ"שק"ם" לימים "המשביר לצרכן" שהייתה ממוקמת ברחוב יפו סמוך למבנה "טליתא קומי" שבמרכז העיר.

בשנת 1967 פרצה מלחמה – מלחמת ששת הימים. סבתי הייתה אז כבת 16 ומתארת את התקופה כזמן קשה ומפחיד, במיוחד לאור העובדה ששמעו הדי "פיצוצים" של מלחמה ברוב חלקי העיר. כך גם מספר שנים מאוחר יותר במלחמת יום כיפור. כשאזעקה פילחה את שקט יום כיפור הירושלמי וכולם נכנסו לבהלה. וכל בחורי השכונה הוזעקו מיד לעלות להתגייס למלחמה, ולהגן על הארץ.

3

 

הקמת משפחה:

בהשגחה פרטית, סבי וסבתי היו שכנים ויותר מכך, סבי הוא האח של חברת ילדות הכי טובה של סבתי, שולה. כך שלמעשה סבתי נכנסה אך באופן "רשמי" למשפחה. את השידוך יזמה אמו של סבי. החתונה התקיימה בירושלים בשנת 1974 וכעבור כשנה עברו להתגורר בבית שמש. ברוך ה'  סבי וסבתי בעבודה ובעמל רב הקימו משפחה לתפארת. יש להם  ארבעה ילדים, שלוש בנות ובן. אימי, היא הבת השלישית בסדר המשפחה, לסבי וסבתי ישנם 13 נכדים, המגיעים אליהם באופן תדיר ורצוף במהלך כל השנה, כמובן, שבחופשים אנחנו נפגשים יותר אך גם במהלך השבוע אנו מתראים לעיתים קרובות מאוד, הם בעיקר מתארחים אצלנו בליל שבת  יחד עם הדודה וילדיה.

יציאה לגמלאות

סבתי פרשה לגמלאות (פנסיה) לאחר 40 שנות עבודה, אך כידוע אנשי עבודה תמיד אוהבים לעסוק בעשייה, לכן גם היום סבתי עובדת מעט בשביל השלווה הנפשית שלה. לצד העשייה והתעסוקה המעטה, סבתי מאוד נהנית משנות הפנסיה שלה וכדבריה מעבירה את היציאה לגמלאות בנינוחות ובהנאה מרובה מפירות עמלה.

הזוית האישית

שיראל: התכנית פתחה בפני אפיקים חדשים לגבי משפחתי בפרט ועברם בכלל. גיליתי עד כמה החיים לפני 40-50 שנה היו מצד אחד פשוטים, בכל הנוגע לצרכים הדלים והפשוטים שהיו בנמצא. ומצד שני מורכבים, והיו לי תהיות כיצד הסתדרו ללא טכנולוגיה ואלקטרוניקה מפותחת. והרבה מן הצרכים שנראים לנו כיום כבסיסיים לא היו קיימים או שרק היו בתחילת התכנית לקחה אותי למסע שרק את חלקו הבאתי כאן. היו עוד תגליות רבות לגבי הוריי, סבי וסבתי וגם על משפחתו של אבי. התכנית יצרה חיבור וקשר עם סבתי. נהניתי לגלות את התגליות המסעירות שלבטח ילוו אותי עד סוף חיי'.

מילון

בית טליתא קומי
בית טליתא קומי שכן, מאז שנות ה-60 של המאה ה-19, ברחוב המלך ג'ורג' במרכז העיר ירושלים, ופעל כבית יתומות לנערות נוצריות.

חברת שקם
חברת שקם (במקור שק"מ - ראשי תיבות של שרות קנטינות ומזנונים) היא רשת שיווק שבמרבית שנותיה פעלה בעיקר בתוך בסיסי צה"ל. הרשת הוקמה ב־1948 כחלק מצבא הגנה לישראל. ב־1950 עברה לבעלות משרד הביטחון, אך העסיקה חיילים סדירים לצד אזרחים. עם השנים, פעלה החברה יותר ויותר בשוק החופשי עד שנמכרה לגוף מסחרי פרטי (אלקו החזקות)

ציטוטים

” מודה לה' שהגעתי לשלב הזה של החיים, ב"ה אני נהנית מכל רגע ורווה נחת מילדי.“

הקשר הרב דורי