מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בשכונת בלט באיסטנבול

מאיה ורבקה בבית התפוצות
השוק
בבלט היו שפע של חנויות, שוק גדול ושוק קטן

נולדתי באיסטנבול שבטורקיה. כשהייתי קטנה גרתי בבלט איסטנבול.

העיר שבה גדלתי הייתה גדולה. ביתי היה בן שלוש קומות בנוי בחציו מעץ, הוא היה בית יפיפה במיוחד. בעיר שבה גרתי היה שפע של חנויות, שוק גדול ושוק קטן היו גם מקומות שבהם מאוד נהניתי לבלות, למשל ברחוב הראשי ב"בלט", שם טיילתי עם אבי. בערב היה שם קיר ענק עם אורות צבעוניים ועליו זרמו מפלים של מים צבעוניים נהניתי מאוד לראות את היופי הזה! ולפני שחזרנו הביתה הלכתי עם אבי לחנות הממתקים ברחוב והוא קנה לי שם המון ממתקים.

אני הייתי שווה בעיניי כולם ואף פעם לא הייתי שונה כיהודייה בטורקיה. בביתי היה לנו חשמל אבל מכשירי חשמל לא היו לנו. היה לנו מרתף גדול מתחת לבית והיו מאחסנים בו תפוחי אדמה, פחמים לתנור וכל מה שרצינו לשמר איחסנו שם והיה לנו אח שחיממה את הבית בחורף כי היה מאוד קר ובקיץ היה לנו מזג אוויר נעים. בתקופתנו השתמשו במכשיר שקוראים לו פתילייה שנהגו לבשל עליו. עוגות ומאפים מתוקים ומלוחים היינו שולחים למאפיות מרכזיות בעיר, תמורת תשלום כמובן. אהבתי מאוד לבשל עם סבתי ולשחק אתה.
העשרה
איסטנבול – קהילת יהודי איסטנבול: " קהילת היהודים באיסטנבול ששימשה בירת האימפריה העות'מאנית הייתה אחת מהקהילות החשובות באימפריה. מקורותיה של הקהילה נעוצים זמן רב לפני כיבוש קונסטנטינופול (ששמה שונה בעקבות הכיבוש לאיסטנבול) על ידי המוסלמים. כבר משנת 390 לספירה קיימים מסמכים רשמיים המתייחסים ליהודים בקונסטנטינופול. ‏‏"
"בעיר זאת לבדה יצאו לאור עשרות של עיתונים וכתבי עת יהודיים בשפות לאדינו, צרפתית, עברית וטורקית. מוסדות קהילתיים יהודים רבים פעלו בעיר, ובמהלך המאה ה-19 חל מעבר מחינוך מסורתי לחינוך מודרני."
תשע"ה 2015

מילון

איסטנבול - קהילת יהודים
קהילת היהודים באיסטנבול ששימשה בירת האימפריה העות'מאנית הייתה אחת מהקהילות החשובות באימפריה. מקורותיה של הקהילה נעוצים זמן רב לפני כיבוש קונסטנטינופול. כבר משנת 390 לספירה קיימים מסמכים רשמיים המתייחסים ליהודים בקונסטנטינופול. ‏‏

בלט
בלט, רובע בשכונת אייוואן סיראיי (Ayvansaray), כיום יש שם בית החולים "אור החיים" ידוע ונחשב באיסטנבול

פתילייה
מכשיר שנהגו לבשל עליו

ציטוטים

”השתמשנו במכשיר שנקרא פתילייה שנהגו לבשל עליו, ואת העוגות והמאפים המתוקים והמלוחים היינו שולחים למאפיות “

הקשר הרב דורי