מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בקיבוץ שדות ים

חוף שדות ים לפני הקמת הקיבוץ
מפגש הקשר הרב-דורי בבית הספר
חיי בית ספר עשירים

(מקור התמונה למעלה – אתר נוסלטגיה און-ליין)

כשהייתי ילדה מקובל היה שילדי כיתה א' נשארים בגן, במה שהוגדר "כיתה א' גנית". למיטב זכרוני לא למדנו כתיבה וקריאה בכיתה א'.

בכיתה ב' נכנסתי לבי"ס שהיה בקיבוץ ובו למדו רק ילדי הקיבוץ. באותה תקופה כל הילדים בקיבוץ ישנו בבתי הילדים ולא בבתי ההורים. הבית שבו היתה הכיתה נקרא "כיתה כוללת". בכיתה הכוללת היו חדרי שינה, חדר אוכל עם מטבח, מקלחות, שירותים וכיתה. לא היה מבנה גדול של בית ספר, אלא כל כיתה היתה בית נפרד עם חצר וגינה בלי גדרות. לכל כיתה היה מורה מחנך ומטפלת. המטפלת הגיעה בשש וחצי בבוקר, העירה אותנו והכינה שתייה חמה. ב-07:00 התחלנו ללמוד. ב-08:30 הייתה ארוחת בוקר ואחריה עבודה בפינת חי המשותפת לכל חברת הילדים (כיתות ב'-ט') וניקוי הבית. מכיתה ב' למדנו לנקות מקלחות ושירותים, לשטוף רצפה ולשטוף כלים.

מכיתה ה' עד כיתה ט' למדנו שלושה ימים בשבוע גם מ-15:30 עד 17:00 ויומיים עבדנו בקיבוץ בשעות אחר הצהריים.

בתיכון (מ י' עד יב') למדנו ארבעה ימים בשבוע ויומיים בשבוע עבדנו בקיבוץ.

מאחר וקיבוץ שדות ים ממוקם על הים היו לנו שיעורי ימאות בהם למדנו לחתור בסירות ולשוט עם מפרשים. בחופשים יצאנו להפלגות של יום, יומים וגם שלושה, לאורך חופי הארץ. כחלק משיעורי התעמלות היו שיעורי שחייה. כששיעור התעמלות היה השיעור הראשון בשבע בבוקר לא היה כיף להיכנס למים הקרים בחודשי החורף.

בסוכות היה משחה – ע"ש אורי גרסטמן – לכל הקיבוץ. הילדים הקטנים שחו מסלע במרחק חצי ק"מ מהחוף והשחיינים הכי טובים המבוגרים יצאו מהנמל הצפוני בקיסריה, בין הנקודה הרחוקה לקרובה ביותר היו עוד 2 נקודות יציאה, זה היה כבוד גדול להשתתף במשחה ועודד אותנו ללמוד לשחות.

בחברת הילדים היתה פעילות חברתית רבה. ערב  בשבוע היתה שיחת כיתה, בערב אחר היתה שיחת חברה לכל הכיתות וערב בשבוע הייתה פעולה של תנועת הנוער שנקראה החטיבה הימית בחטיבת בני הקיבוצים של הנוער העובד והלומד, ובקיצור – החטיבה.

בבית הספר היסודי, עד כיתה ה', היה יום בשבוע יום טיולים. שבוע אחד יצאנו לטיול משק – סיבוב בקיבוץ. בשבוע השני טיול טבע בו יצאנו מחוץ לקיבוץ להכיר את הצומח והחי (בוטניקה, זאולוגיה, וקצת גאולוגיה) ובשבוע השלישי יצאנו לטיול איזור – טיול של יום שלם באיזור. גם הטיולים השנתיים היו משמעותיים וארוכים. בכיתה ו' – חמישה ימים באיזור נען, בכיתה ז' – ארבעה ימים להכרת התיישבות בארץ. בקבוצות של שלושה ארבעה יצאנו למושב, עיר, מושבה, יישוב עולים ועוד. בכיתה ח' – עשרה ימים בתל-אביב. בכיתה ט' – עשרה ימים בירושלים (הכיתה שלי זכתה לטיול של חמישה עשר יום). בכיתה י' – עשרה ימים במכתשים. בכיתה יא' – עשרה ימים במדבר יהודה ובכיתה יב' – עשרה ימים באזור אילת.

בכיתה יא' היתה הפלגה לקפריסין. יצאנו בסירות מפרש מסוג לוויתנית – סירה עם שלושה מפרשים לעשרה עד שניים עשר איש. יומים הפלגה לשם, עם ספינת ליווי שגררה אותנו כשלא היתה רוח. ארבע ימים טיול באי ועוד יומים הפלגה בחזרה.

לסיכום, היתה לי ילדות מאושרת, מעניינת, מלאת חוויות ובלי בחינות בגרות.

 

הזוית האישית

סיפור מפורט על הלימודים בעבר בבית הספר בקיבוץ שדות ים, כל כך שונה ממה שמקובל היום.

מילון

קיבוץ שדות ים
שְׂדוֹת יָם הוא קיבוץ שהוקם בשנת 1936 באזור הקריות של היום, והועבר בשנת 1940 על ידי המחנות העולים, למקומו הנוכחי - מדרום לקיסריה העתיקה.

ציטוטים

”היתה לי ילדות מאושרת, מעניינת, מלאת חוויות ובלי בחינות בגרות“

הקשר הרב דורי