מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בצל פרחי הבר מפי סבא חנינא רגב

סבא חנינא והנכדות תמר והדר
סבא חנינא
הצמחים שליוו את סבא חנינא בילדותו

איך התחברתי לצמחים?
 
בזמנו הכירו מחנכינו בביה"ס היסודי בחשיבות לימוד הצומח. על כן היינו מרבים לטייל ולקיים שיעורים בחיק הטבע. אחד מאמצעי העזר היה מכבש הצמחים, שבעזרתו היינו מייבשים את הצמחים ושומרים אותם ליד כל צמח מוצמד פתק שעליו רשום את מקום וזמן האיסוף, בית הגידול והשם המדעי של הצמח.
 
חלק מהתלמידים היו מדביקים את הצמחים על קרטון המכיל את הצמחים מאותה משפחה.רובנו שמרנו את הצמחים בין דפי ספר. צמחיית הבר במושב חרות בשנות השלושים של המאה הקודמת סמוך להקמת מושב חרות, היו בסביבת המושב שטחי בור (שטחים לא מעובדים). ברבים מהם צמחה צמחיה מגוונת של עשבים, שיחים ועצים אשר חלק מהם הגיעו לאזור על  ידי בעלי חיים ובני אדם שעברו באזור שהיה מעבר בין המדינות. החקלאות והבנייה לא הטיבו עם הצמחייה הנ"ל. המעבר להדברת העשבים משיטה ידנית להדברה אמצעות חומרים כימים גרמו להשמדת צמחיים רבים שכמעט נעלמו מהנוף ונותרו רק  בפינות שאינן מעובדות ובשמורות טבע.
 
התורמוס
בעבודתנו זאת ננסה להציג את פרחי העבר, מיקומם, תמונתם ושימושם. תורמוס בגוונים שונים. התורמוס הנפוץ ביותר היה בגוון אפור, שאר הצבעים צהוב וכחול גדלו בריכוזים שונים, פרותיו בצורת תרמיל שתוכו גרגירים בשרניים המשמשים למאכל. פרחי התורמוס הצהוב היוו חומר גלם בתעשיית הבשמים.
חילפה 
חילף החולות (חילפה) צמח בעל עלים מאורכים חדים כסכין , בגלל תכונה זו אינו נאכל על ידי בעלי חיים . שמו ניתן לו כתרגום לסכין בערבית. מתרבה על ידי קני שורש נחשב בזמנו כעשב רע שדרש הרבה עבודת ידיים על מנת להדבירו. בשנות החמישים עם גלי העלייה שמשו עלי החילפה כמילוי למזרונים . הבדואים קלעו מהעלים מחצלות.
 
שיבולת השועל
שיבולת השועל צמח ממשפחת הדגנים , אנו הילדים היינו תולשים את גבעוליו וחותכים אותם ויוצרים מהם משרוקיות , שימוש נוסף שהיה לגבעולים היה בתור קני קש שהיינו נועצים בתפוזים והיינו שותים את המיץ.
 
עץ האלון
עץ האלון שגדל בקצה המושב היה עץ מבוגר, גילו הוערך בלמעלה מ- 150 שנה בעל נוף גדול שבצלו נהגו העובדים באזור לאכול את ארוחת הבוקר כמו כן היו מאחסנים את יבולי הירקות כהגנה מפני השמש.אנו הילדים אהבנו לטפס על העץ ואספנו את פרותיו (בלוטים) ומהספלול היינו משתמשים ליצירת משחקים שונים. חיבה מיוחדת הייתה לאלון וכשבנו את שכונת הבנים שילבו אותו במסגרת השכונה אולם משום מה לאחר זמן קצר העץ מת למגינת ליבם של התושבים.
 
שיזף מצוי
שיזף מצוי (עץ הדום):העץ גדל צמוד לגן הילדים במושב חרות, גילו מוערך בלמעלה מ-170 שנה .בתור ילדים ראינו אותו כעץ ענק ומאוד התענגנו על מאכל פרותיו היום מפאת גילו והעצים הנטועים סביבו התנוון במקצת. בזמנו גדלו מספר רב של עצי שיזף באדמות חרות אולם עם נטיעת הפרדסים נעקרו כולם. מקובל שהעץ הזה הוא העץ הראשון בחרות.
 
רגילת הגינה
זהו צמח בשרני משתרע משמש גם למאכל אדם. בילדותינו שימש צמח זה כמאכל העופות (תרנגולות) .ועלינו הילדים הוטל לאסוף אותו בשדות ולהאכיל את התרנגולות אחרי שקיצצנו אותו במקצצת ירק לצורך איסוף הירק (ריג'לה) נעזרנו בחמור שהיה לנו במשק ובהזדמנות זאת היינו משתוללים עם החמורים שגם הם היו רבים ביניהם.
 
החצב
החצב גדל בריכוזים, במקומות שונים בשדות חרות, זהו צמח בעל עלים בשרניים ועמוד תפרחת גבוהה המגיע לגובה של מטרפורח בתאריך קבוע ומכונה גם כמבשר הסתיו. עליו אינם נאכלים על ידי בעלי חיים ומופיעים לאחר גמר הפריחה שימש בעבר לסימון גבולות בין החלקות וכמו כן לסימון קברים (מעין מצבות) ועל כן נחשב בעיני הערבים כצמח קדוש החצב בעל שורש בצל ובשל קדושתו אסור היה להוציא את הבצלים שלו.
 
תכנית הקשר הרב דורי
משוב של סבא חנינא רגב
"צמחיית הבר תפסה מקום חשוב בילדותינו. חלק ניכר ממשחקי הילדות היו קשורים לצמחיה. מפרי האלון היינו בונים חנוכיות מצמח מקור החסידה נעצנו את זרעיו ונהנו לראות את התנועה הסיבובית . מפרח הכוכבן היינו תולשים את עלי הכותרת (אהבה , שנאה, קנאה וידידות) את ענפי החמציץ היינו מוצצים שיבולת השועל סיפקה לנו משרוקיות ועוד.
 
בעבודה המשותפת עם נכדותיי (הקשר הרב דורי) ניתנה לי הזדמנות להיזכר בכל הצמחים וההוויה סביבם ולשתף בזיכרונות אלה גם את נכדותיי בנות הדור הצעיר כמובן שנחשפתי לביצועי המחשב שלא כל כך נהירים לבני דורי ועל כך אני  מודה לנכדותיי לבית הספר ולצוות המורות שליוו אותנו לאורך כל הדרך".
 
המשוב של תמר 
"נהניתי מאוד לעבוד עם סבי חנינא  ובת דודתי הדר. למדתי על סוגי צמחים שהיו במושב חרות שלא ידעתי שקיימים, בנוסף גם למדתי איך עושים מצגת טובה במחשב. מאוד התעניינתי מהסיפורים של סבי על איך שהצמחים היו חלק גדול מילדותו. נהניתי מאוד לעבוד בעבודת הקשר הרב דורי וללמוד עוד על הצמחים.
 
המשוב של הדר
"היה לי מאוד כיף לעבוד עם סבי חנינא ובת דודתי תמר על העבודה הזאת.גיליתי שפעם היו הרבה סוגי צמחים בחרות (מושב הולדתי ומגוריי) שלא ידעתי עליהם.שמענו מסבא סיפורים מעניינים על צמחים אלו ואיך הם לקחו חלק גדול מילדותו וחייו.בקיצור: נהניתי מאוד לעשות את העבודה וללמוד יותר על  חברינו הצמחים".
 
העשרה
צמחי בר בישראל: "רשימה המונה את מיני הצמחים שאינם נפוצים במדינת ישראל באופן טבעי, אך הגיעו אליה באמצעות האדם, ועונים על לפחות אחד מהקריטריונים הבאים:צמחים שהתאזרחו בישראל, כלומר מתרבים בכוחות עצמם ללא התערבות נוספת של האדם. צמחים שמופיעים בשטחים טבעיים
צמחים פליטי תרבות או צמחי תרבות שממשיכים לחיות זמן רב לאחר נטישתם" ויקיפדיה
תשע"ו, 2016
מורה מובילה אילת שחק

מילון

צמחי בר בישראל
רשימה המונה את מיני הצמחים שאינם נפוצים במדינת ישראל באופן טבעי, אך הגיעו אליה באמצעות האדם, ועונים על לפחות אחד מהקריטריונים הבאים:צמחים שהתאזרחו בישראל, כלומר מתרבים בכוחות עצמם ללא התערבות נוספת של האדם. צמחים שמופיעים בשטחים טבעיים צמחים פליטי תרבות או צמחי תרבות שממשיכים לחיות זמן רב לאחר נטישתם

חילף החולות (חילפה)
צמח בעל עלים מאורכים חדים כסכין

ציטוטים

”צמחיית הבר תפסה מקום חשוב בילדותינו. חלק ניכר ממשחקי הילדות היו קשורים לצמחיה “

הקשר הרב דורי