מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי במלחמת ששת הימים

סבתא באה לבקור
סבתא עם הוריה
חוויות מהמלחמה

לסבתא שלי קוראים ברכה אורן, כשסבתא שלי הייתה ילדה בת 16 פרצה מלחמת ששת הימים.

מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות:

עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית במבצע מוקד על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת ההמתנה המתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. השטח הכולל של ישראל אחרי המלחמה גדל פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה.

בזמן המלחמה, סבתי ובני כיתתה היו בשירות לאומי במושב בצפון, שם הם עזרו לחקלאים בעבודת האדמה, כי זו הייתה תקופה קשה מאוד למדינת ישראל. הם הרגישו את המלחמה מקרוב. הם שמעו פיצוצים ומטוסים והם ראו שדות נשרפים. סבתא שלי וחברותה עזרו לכולם עם הילדים והעסיקו אותם. לאחר ארבעה ימים קשים ולחוצים הגיע אבא של סבתא שלי, להחזיר את סבתי הביתה, כי אמא שלה הייתה מאוד מודאגת מכך שסבתי לא הייתה בבית.  לסבתא שלי היה קשה לעזוב יומיים לפני גמר השבוע שהם היו אמורים להיות שם. כול הדרך חזרה הביתה היו אזעקות וסבתא שלי ומשפחתה נאלצו לעצור את הרכב הצבאי ומדי פעם להתחבא ברכב הצבאי, אבל העיקר שהם חזרו בשלום הביתה ואמא של סבתא שלי נרגעה שראתה אותם.

הזוית האישית

סער: הרגשתי שהיה לי ולסבתא שלי הרבה זמן איכות ביחד. מאוד נהנינו שתינו ביחד, ואני מקווה שנמשיך כך, ושיהיה לנו עוד הרבה זמן איכות משותף.  נהנתי לשמוע סיפורים שסבים וסבתות אחרים סיפרו.

סבתא ברכה: מאוד מאוד מאוד נהניתי בתוכנית,כי היה לנו זמן איכות ביחד. היה כיף להיות רק שתינו לדבר ולצחוק. וגם נהנינו לשמוע סיפורים של סבים וסבתות אחרים. אני מאחלת לנכדה שלי שנמשיך להיות ביחד, ושיהיה לנו הרבה זמן איכות ביחד.

מילון

שרות לאומי
שירות לאומי או שירות אזרחי משמש לרוב כשירות תחליפי לשירות צבאי נעשה לרוב במסגרות חינוכיות, רפואיות או בפעילויות רווחה. מסגרות שירות כדוגמת זו קיימות במדינות שונות בעולם ובפרט בישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתי ובני כיתתה היו בשירות לאומי במושב בצפון, שם הם עזרו לחקלאים בעבודת האדמה, כי זו הייתה תקופה קשה מאוד למדינת ישראל. “

הקשר הרב דורי