מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בצל מלחמת העצמאות

סבתא גילה שיריזלי ויובל
סבתא גילה שיריזלי בילדותה
שנת תש"ח 1948 הייתה שנה מרכזית מאוד בחיי

ילדות בצל מלחמת העצמאות

שנת תש"ח 1948 הייתה שנה מרכזית מאוד בחיי. זאת תקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה והיהודים, שנותרו בחיים לאחר השואה, מגיעים באניות מעפילים בשערי הנמלים בארץ. המעפילים הגיעו ללא ציוד כמו: בגדים, שמיכות, נעלים, כלי מיטה, כלי בית, כלי רחצה ועוד.

תמונה 1

בתקופה זו למדתי בכיתה א' והתבקשנו מהמורים להביא מביתנו חפצים שונים עבור המעפילים. אני זוכרת שאמי הכינה חבילה גדולה, שכללה מספר שמיכות, בגדים ודברי מאפה.

במקביל התערערו יחסינו עם שכננו הערבים (מירדן, מצרים, סוריה ולבנון) ולאור ההצקות והפרעות שלהם בתושבים היהודים פרצה מלחמת השחרור. במלחמה התגברנו על אויבנו בניצחון מוחץ והחל התהליך להקמת מדינת ישראל ולעצמאותה.

 מלחמת השחרור

"מלחמת העצמאות נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948– השם המקובל (במדינת ישראל), שניתן לעימות הצבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית. מקובל לקבוע שהמלחמה החלה מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947 והסתיימה ב-20 ביולי 1949, עם חתימת הסכם שביתת הנשק האחרון (עם סוריה).‏ המלחמה הסתיימה בניצחונה של ישראל, שהרחיבה את גבולותיה מעבר לגבולות שנקבעו למדינה היהודית במסגרת החלטת החלוקה. בהסכמי שביתת הנשק שסיימו את המלחמה הכירו המדינות הערביות השכנות דה פקטו בגבולות החדשים של ישראל.

שיעור האבידות במלחמה בקרב היהודים הגיע לכדי אחוז מכלל אוכלוסיית היישוב, עשרות יישובים יהודיים חרבו או ננטשו, העיר ירושלים חולקה בין ישראל לירדן והרובע היהודי כחלק מן העיר העתיקה של ירושלים נותר בשליטת ממלכת ירדן. במהלך המלחמה עזבו את הארץ מאות אלפי ערבים וחרבו מאות כפרים ערביים. לאירועים האלה ניתן על ידי הערבים הכינוי הנכבה (בערבית – "האסון" או "המכה")."

בתקופת מלחמת השחרור עדיין למדתי בכיתה א' והמלחמה בעיצומה, מטוסי האויב היו חגים מעלינו ומפציצים את אזור בית הספר שבגבעתיים. כשהייתה נשמעת אזעקה היינו רצים למקלטים, שנחפרו בצורת תעלות באזור החורשה של בית הספר. כדי להגן על גופנו היינו מתכופפים בתעלות ומכסים את ראשנו בזרועותינו. לאחר זמן מה הייתה הפוגה מההתקפה וחזרנו להמשך הלימודים – אירוע כזה קרה מספר פעמים ביום.

אלו זיכרונות ילדותי בצל המלחמה , אותם ספרתי לנכדתי במפגשי תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר כרכור תשע"ד.

מילון

היחסים התערערו
היחסים הידרדרו- ממצב שכנות טובה למצב של שנאה

רוחות מלחמה
אווירה מתוחה שאופיינית לתקופה שליפני מלחמה כמו: האזרחים מתכוננים לתקופת מלחמה, מכינים (חופרים) מקלטים ומציידים את הבית במצרכי מזון.

ציטוטים

”שנת תש"ח 1948 הייתה שנה מרכזית מאוד בחיי.“

הקשר הרב דורי