מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בצל מלחמת העולם השנייה

הסבתא חיה גיטלר
נוסח קריאת שמע
האב וילדיו נדדו מזרחה לאוקראינה, ומשם במסע תלאות ארוך ומסוכן, הגיעו למחנה עבודה שבגבול סיביר.

הנינה אסתי בורובסקי מספרת את סיפורה של סבתא רבתא חיה גיטלר.

חיה גיטלר היא סבתא של אבי, אם אמו. סבתי ורדה. סבתא חיה נולדה בגליציה שבפולין בעיר טורביה על יד ליז'נסק. היא נולדה ביום רביעי, י"ז באדר תרפ"ט (2,2,29)

משפחתה של סבתא רבתא חיה

שמות הוריה: יואל זאב ואסתר זיידמן. מספר האחים במשפחה היו חמישה: בן אחד וארבע בנות. סבתא היא השלישית מבין 5 האחים והאחיות: אחיה אריה לייב ואווה אחותה גדולים מסבתא ואחריה נולדו האחיות דבורה ושושנה. שנתיים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה נפטרה אמה, אסתר, כשסבתא הייתה אז בת 8 בלבד.

ילדות בצל מלחמת העולם השנייה

כעבור כשנתיים המלחמה פרצה, הגרמנים הנאצים פלשו לפולין וכבשו אותה. כל יהודי הכפר מגורשים. משפחת זיידמן, האב האלמן וחמשת ילדיו נדדו מזרחה לאוקראינה, ומשם במסע תלאות ארוך ומסוכן, הם הגיעו למחנה עבודה שבגבול סיביר. שם הם סבלו מרעב, קור וממחלות שונות וקשות. האבא, יואל זאב, ושני הילדים הגדולים, אריה לייב ואווה, עבדו במחנה העבודה בעבודות קשות. את סבתא חיה ואחיותיה הקטנות, דבורה ושושנה העבירו לבית יתומים רוסי. גם שש במוסד הן המשיכו לסבול מרעב, אבל בעיקר מבדידות איומה!

לפני שסבתא ואחיותיה נשלחו לבית יתומים, אביהן דאג לתת להן דף, שעליו כתוב "קריאת שמע שעל המיטה", את הדף הן הניחו מתחת לכרית וכך בכל לילה ולילה הן הקפידו על אמירת קריאת שמע שעל המיטה.

בתום המלחמה החלה המשפחה, אביה והילדים, במסע רגלי מערבה, לכיוון אירופה, חזרה לפולין. אלא, שאז מתברר שאין לאן לחזור. והם ממשיכים במסע הרגלי. הם עברו דרך צ'כיה, אוסטריה ולבסוף הגיעו למחנה עקורים בגרמניה. מגרמניה עלתה המשפחה לארץ ישראל.

העלייה לארץ

בשנת תש"ח 1948 הם הגיעו לישראל והתיישבו בעיר יפו.

בהיותה בת עשרים וחמש בשנת תשי"ב, התחתנה סבתא חיה עם סבא דב בעריש גיטלר באולמי אסתר שבתל-אביב.  לאחר חתונתם התגוררו סבא וסבתא ברחוב גדרות בעיר תל אביב. במהלך השנים נולדו לה שישה ילדים: אסתר, אליעזר, דבורה, ורדה, משה ושרה.

סבתא חיה עבדה כמנהלת מחלקה בהסתדרות. אך, בזמן שילדיה היו קטנים היא שהתה איתם בבית והייתה תופרת להם את הבגדים בעצמה. היא דאגה להם תמיד לבית חם ונעים, עם ארוחות מבושלות וחמות. סבתא חיה גידלה את ילדיה בעיר תל-אביב. למרות המצב הרוחני הירוד בעיר זאת, סבא וסבתא הצליחו לשמור על בית חרדי למהדרין! ולמרות שגדלו בסביבה לא דתית, הילדים למדו בבית-ספר דתי.

הקשר עם הרבי

במהלך השנים זכו סבי וסבתי לבקר מספר רב של פעמים אצל הרבי: ביחידות ובחלוקות דולרים. הם אף קיבלו מכתבים מהרבי לשאלותיהם. בנוסף, זכו כי בניהם ובנותיהם התחתנו עם משפחות חב"ד וחלק מנכדיהם משמשים כשלוחים של הרבי בעולם.

הזוית האישית

אסתי: הסיפור העשיר אותי בהכרת שורשי המשפחה שלי. ועל כך אני מודה לסבתא.

מילון

גרמניה הנאצית
הוא הכינוי המקובל בפי היסטוריונים לרייך הגרמני בשנים 1933–1945, בתקופה בה נשלטה גרמניה על ידי המפלגה הנאצית ואדולף היטלר עמד בראש המדינה.. הגזענות שימשה יסוד מוסד לבניינה של כל הפילוסופיה הנאצית, ובתקופה זו גברה האנטישמיות בגרמניה. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה החלו הנאצים ביישום צעדים כנגד היהודים במדינות הכבושות, ובמהלך המלחמה התרחשה השואה.

קריאת שמע
קריאת שמע על המיטה היא תפילה אשר נאמרות בלילה לפני השינה, שעיקרה היא אמירת 'קריאת שמע', בתוספת פסוקים ובקשות. בסופה או תחילתה נאמרת 'ברכת המפיל'.

ציטוטים

”זכו כי בניהם ובנותיהם התחתנו עם משפחות חב"ד, וחלק מנכדיהם משמשים כשלוחים של הרבי בעולם. “

הקשר הרב דורי