מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בפולין בצל עליית היטלר

גרייס שובע והאזרח הותיק אליקים
אזרחי מועדון רימלט ברמת גן
בבית הספר היו מרביצים לילדים יהודים וצועקים "היהודים הרגו את האלוהים שלנו "

אליקים נולד בפולין, בעיר  מישקוב. אליקים מספר: "אני נולדתי בפולין במשפחה דתית היינו שבע ילדים בבית, ארבע אחיות ושלושה אחים . למדתי בבית ספר פולני, בחדר , מתוך כיתה של 30 ילדים היינו 4 יהודים בלבד. 

כשסיימתי את לימודי בבית הספר , התחלתי לעבוד בחנות עם הורי ,הקונים רובם היו פולנים מקומיים. הפולנים לא אהבו אותנו, את היהודים. בבית הספר היו מרביצים לילדים יהודים וצועקים: "היהודים הרגו את האלוהים שלנו ", הכוונה שהיהודים הרגו את ישו הנוצרי. גורמים לשנאה לא חסרו בפולין נגד היהודים. בכל פעם היה אירוע אחר.

ככל שהשנאה ליהודית גברה , כך התחילו יותר ויותר להתארגן כתנועה ציונית בשביל עלייה לארץ.  כך קמה התנועה הציונית.  כך התארגנה התנועה הדתית, הרבנים. התחילו התארגנויות והייתה ועידה בעיר קטוביץ.

"בין  השנים 1935 ל-1937 נערכו 500 תקריות אנטישמיות בהן נרצחו 79 יהודים. אלימות הופעלה לעתים קרובות בחנויות יהודיות ורבות מהן נבזזו. חרם כלכלי מתמיד על עסקי היהודים, התפרעויות על הנכסים בשילוב השפעת השפל הכלכלי הגדול על פולין, צמצמו מאוד את רמת החיים של יהודי פולין שהגיעה לרמה הנמוכה ביותר בעולם היהודי. ערב מלחמת העולם השנייה הייתה הקהילה היהודית בפולין גדולה ופעלתנית ביותר בענייניה הפנימיים אך ענייה מאוד וממודרת מהחברה הסובבת." ( ויקיפדיה)

שמש בבית כנסת בביאלסקו-ביאלא, פולין 1926

תמונה 1

הם הטילו אז חרם על ארץ ישראל, ראשית הם פחדו שהיהדות הדתית תעלה לישראל .כי היהדות הדתית תגרום לחוסר פרנסה, שנית,הטילו חרם על ישראל בגלל שהחלוצים עובדים בשבת, לא שומרים מצוות,לא הולכים לבתי כנסת כמו כן אוכלים לא כשר. "נעלה לישראל רק כשהמשיח יבוא" כך אמרו כולם.

הם הטילו חרם על כל תנועה ציונית, כשיבוא המשיח כולם יעלו לארץ ישראל ביחד.

בינתיים בשנת 1933 נבחר מנהיג אשר מטרתו להשמיד את העם היהודי. הוא בעצמו היה משומט מצד הוריו. ב-1939 פרצה מלחמת העולם השנייה. מלחמה בין גרמניה לפולין, גרמניה חילקה את פולין בין רוסיה ובין גרמניה.

וככה התחילו הצרות ,היטלר רצה להשמיד את העם היהודי עד היסוד, שלא יישאר זכר מהיהדות.

מילון

יהדות פולין
בין 1935 ל-1937 נערכו 500 תקריות אנטישמיות בהן נרצחו 79 יהודים. אלימות הופעלה לעתים קרובות בחנויות יהודיות ורבות מהן נבזזו. חרם כלכלי מתמיד על עסקי היהודים, התפרעויות על הנכסים בשילוב השפעת השפל הכלכלי הגדול על פולין, צמצמו מאוד את רמת החיים של יהודי פולין שהגיעה לרמה הנמוכה ביותר בעולם היהודי. ערב מלחמת העולם השנייה הייתה הקהילה היהודית בפולין גדולה ופעלתנית ביותר בענייניה הפנימיים אך ענייה מאוד וממודרת מהחברה הסובבת.

ציטוטים

”כה התחילו הצרות ,היטלר רצה להשמיד את העם היהודי עד היסוד, שלא יישאר זכר מהיהדות.“

הקשר הרב דורי