מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בעיר טבריה

סבתא ניצה רוחמה בצעירותה
הנכדה אסתי
מול ביתנו היה בית כנסת גדול, שאבי בנה ולאחר מכן שיפץ - בית כנסת "מורשת ישראל" בקריית שמואל

שמי ניצה רוחמה אמיתי ואני סבתא של אסתי חלק.

נולדתי בטבריה בשנת 1945 להוריי ישראל ואסתר ביבי. משפחתנו היא אחת מהמשפחות  הראשונות שגרו שם מזה כ-200 שנה.

היה לנו בית נחמד ויפה עם רעפים אדומים, ביתנו היה בית גדול ומרווח עם מטבח וסלון ענקיים ומרפסת גדולה, שהשקיפו לנוף מדהים. את קירות הבית  עיטרו קשתות. היינו 10 ילדים: חמישה בנים וחמש בנות ב-6 חדרים. גרנו סמוך לכנרת. אהבנו לצאת ולטייל על שפת הכנרת וליהנות  מהאוויר הנעים שהיה מסחרר ומענג.

מול ביתנו היה בית כנסת גדול, שאבי בנה ולאחר מכן שיפץ – בית כנסת "מורשת ישראל" בקריית שמואל. בכלל, אבי היה בונה ומשפץ בתי כנסת. הוא מאד רצה שיהיו בתי כנסת בכל מקום.

קבלתי הרבה מתנות מסבתי שהייתה מוכשרת מאד. בעיקר אהבתי לקבל ממנה מפות מקושטות ששמורות אצלי עד היום.

היינו משחקים הרבה, רוב המשחקים שלנו  היו משחקי חצר פשוטים שלא רכשנו  בחנות, אלא יצרנו אותם מחומרים מצויים ומזדמנים. כמו 5 אבנים, 4 מקלות, קלס, מחבואים, תופסת ועוד. אמנם, פשוט אבל עם הכי הרבה שמחה, הנאה וחוויה.

לכל חג היה לנו מאכל טעים ייחודי ואווירה נעימה. עד היום אני זוכרת את המטעמים המיוחדים של  חג השבועות. במיוחד הייתי אוהבת את השקדים המסוכרים וקובה.

בבגרותי רציתי לצאת לשליחות בצרפת, אבל אבי עשה את הכול כדי שאשאר בארץ. לאבא שלי הייתה חשובה מאוד האחדות המשפחתית. כמו כן, אבי שאהב מאד את הארץ לא הסכים לי שאצא ממנה. בסוף עשיתי שליחות בתענך, שם גם מצאתי את זיווגי הטוב ב"ה.

"זכינו ב"ה בילדים ונכדים שהולכים בדרך התורה והמצוות, שליחים מסורים לרבי נשיא דורנו"

תמונה 1

הזוית האישית

הנכדה אסתי – תודה לך סבתא על ששיתפת אותי בסיפור ילדותך. הרבה בריאות ושמחה.

מילון

תענכים או חבל תענך
הוא אזור התיישבות בדרום עמק יזרעאל, בין עפולה בצפון לפאתי ג'נין בדרום, המונה כ-4,000 תושבים. החבל נקרא על שם העיר המקראית תַּעְנַךְ[1], המזוהה בתל תענכּ הסמוך מדרום מערב, וכל יישוביו שייכים למועצה אזורית הגלבוע. בשנות ה-50, כתוצאה מהעלייה ההמונית לישראל, יושב החבל על ידי עולים מהתפוצות: מרוקו, תוניסיה, כורדיסטן, איראן, טורקיה ופולין. בדומה לחבל לכיש, תוכנן חבל תענך להיות חבל התיישבותי שלם. היישובים בחבל תענך הוקמו כך שלכל שלושה יישובים צמודים ישנו מרכז אזורי משותף המספק את צורכי שלושת היישובים.

ציטוטים

”"זכינו ב"ה בילדים ונכדים שהולכים בדרך התורה והמצוות, שליחים מסורים לרבי נשיא דורנו" “

הקשר הרב דורי