מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות במושב עזריקם

רחל לוגסי ואושר בתכנית
התותח הישן במושב עזריקם
כשהייתי בת שלוש עברנו לגור בטירת כרמל

ילדותה של סבתא

שמי רחל ואני סבתו של אושר מטירת כרמל.

נולדתי בשנת 1958 באשקלון. גרנו במושב עזריקם. "עזריקם הוא מושב בישראל, באזור דרום מישור החוף, סמוך לאשדוד, השייך למועצה אזורית באר טוביה וחבר בתנועת המושבים מתחילתו."

להוריי היה משק של פרות. כשאמי הייתה בהריון אתי בחודש השביעי היא יצאה לחלוב את הפרות. אחת מהן בעטה בה ולאחר מכן סבתי טיפלה באמי עד שללידה.

כשהייתי בת שלוש עברנו לגור בטירת כרמל, בבתים ערביים שהיו בנויים מאבנים, ללא שירותים ומקלחות בתוך הבית. כדי להתקלח היינו צריכים לצאת לחצר ולהתרחץ בעזרת גיגית שממלאים בה מים.

באחד הימים, כשהייתי בת ארבע, עליתי לבית ובמדרגות היה נחש ארוך שזחל לכיוון שלי. סבתי ראתה אותנו. היא רצה לקראתי והרימה אותי לפני שהנחש הכיש אותי, וכך ניצלתי.

חג הפסח בטוניס

אבי הביא מטוניס ביצה שעשויה מאבן, שהשתמשו בה בחג הפסח כביצה כי לא יכלו להשיג ביצה אמתית ימים של מלחמת העולם השנייה. הוריי הביאו את הביצה לארץ כמזכרת. בכל חג פסח היינו חוגגים כל המשפחות יחד – ההורים של סבתא שלי וסבא שלי, הדודים והדודות – היינו בערך כ-50 איש יחד וזה היה חג מרגש.

העשרה

מושב עזריקם: "עזריקם הוא מושב בישראל, באזור דרום מישור החוף, סמוך לאשדוד, השייך למועצה אזורית באר טוביה וחבר בתנועת המושבים מתחילתו.

המושב נוסד בשנת 1950 על ידי הלן ומוריס כהן ושמואל ושמחה ג'ורנו, עולים מתוניסיה אשר הקימו את המושב בעזרת תנועת גורדוניה בשנתו הראשונה לזוגות והמשפחות הצעירות לא היו תנאים בסיסיים, הם התגוררו באוהלים ללא חשמל, מים זורמים וכבישים. המושב הוקם על חורבותיו של יישוב ערבי בשם "בתניה", ונקרא בראשית ימיו "בתניה ב' ". מאמצע שנות ה-90 ועד היום, הוספו 3 הרחבות חדשות למושב בסגנון "בנה ביתך" ע"מ להצעיר את המושב ולקלוט תושבים מן החוץ ובנים חוזרים."

תשע"ה – 2015

מילון

מושב עזריקם
עזריקם הוא מושב בישראל, באזור דרום מישור החוף, סמוך לאשדוד, השייך למועצה אזורית באר טוביה וחבר בתנועת המושבים מתחילתו. המושב נוסד בשנת 1950 על ידי הלן ומוריס כהן ושמואל ושמחה ג'ורנו, עולים מתוניסיה אשר הקימו את המושב בעזרת תנועת גורדוניה בשנתו הראשונה לזוגות והמשפחות הצעירות לא היו תנאים בסיסיים, הם התגוררו באוהלים ללא חשמל, מים זורמים וכבישים. המושב הוקם על חורבותיו של יישוב ערבי בשם "בתניה", ונקרא בראשית ימיו "בתניה ב' ". מאמצע שנות ה-90 ועד היום, הוספו 3 הרחבות חדשות למושב בסגנון "בנה ביתך" ע"מ להצעיר את המושב ולקלוט תושבים מן החוץ ובנים חוזרים.

ציטוטים

”כשהייתי בת שלוש עברנו לגור בטירת כרמל“

”אבי הביא מטוניס ביצה שעשויה מאבן, שהשתמשו בה בחג הפסח כביצה לסדר“

הקשר הרב דורי