מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות במושב בטחה

סבתא שולמית בצעירותה
מושב בטחה
כל בוקר בהשכמה הייתי יוצאת לחלוב את הפרה, אחר כך הייתי הולכת למחלבה ומניחה...

שמי שולמית חנוכה נולדתי בשנת תשי"א (1951)  נולדתי בארץ וגדלתי במושב בטחה, שם משפחתי לפני החתונה היה  שרעבי, ואני סבתא של מנוחי חנוכה.

המשפחה

נולדתי בארץ ואני בת הזקונים. יש לי אחות אחת ושני אחים. אני האחות הקטנה והצעירה. אני הייתי הכי אהובה ומפונקת מכולם. היינו ארבעה ילדים במשפחה. שמות אחי הם: לאחי הבכור קראו אברהם ז"ל, הוא היה איש מאוד מיוחד וצדיק, שאהב לעזור לאנשים וכל מה, שהיה לו הוא היה נותן לשני. אחריו אחי רוני, הוא תמיד היה שמח בחלקו ותמיד היה לו חיוך על הפנים. אחר כך אחותי מרים ז"ל,  היא הייתה אישה טובה, ותמיד שמחה  לעזור לכולם, ואז אני הקטנה והמפונקת מכולם.

ילדות במושב בטחה

בילדותי גרנו במושב בטחה, מושב דתי, שנמצא בצפון הנגב, ליד אופקים, המושב הוקם שנה אחת לפני שנולדתי, בשנת 1950, על ידי העולים מתימן ממחוז שרעב. אנשי המושב התפרנסו בעיקר מחקלאות: רפתות, פרדסים, ומגוון גידולי ירקות. לנו הייתה פרה, וכל בוקר בהשכמה הייתי יוצאת לחלוב אותה. אחר כך הייתי הולכת למחלבה ומעבירה להם את כדי החלב, ומשם המשאית הייתה לוקחת את  החלב למפעל.

בבית שלנו היו שלושה חדרי שינה, מטבח וסלון. המקלחת והשירותים היו בחצר בתוך מבנה קטן. במושב הייתה מרפאה קטנה, בית כנסת ומכולת קטנה. לא היה לנו חפצים או משחקים מיוחדים, אבל קיבלנו מההורים שלנו אהבה, שמחה וערכים לחיים. ואלו הדברים שנשארו בליבי ומלווים אותי עד היום.

התחביבים ומשחקי ילדות

בשעות הפנאי אהבתי לסרוג ולשחק משחקי חברה בטבע. היינו משחקים מנקלה חופרים בור בחול ומשחקים עם אבנים במקום גולות. האירועים המרגשים שהיו לי, הם החתונות של האחים  שלי. המאכל האהוב עלי היה הלחוח שאחותי הכינה…

לימודים

הגן שלי היה במושב בטחה, ושהגעתי לכיתה א', למדתי בבית ספר במושב השכן, גילת. לאחר היסודי למדתי בתיכון שלוש שנים. כשסיימתי את לימודי, עבדתי כסייעת בגן. זה שימח אותי לעבוד עם ילדים. עבדתי כסייעת 40 שנה וזה מלווה אותי עד היום.

מנהגים ומסורת

חגגנו את החגים באופן מיוחד לדוגמה: בחג הסוכות אבי היה בוחר את ארבעת המינים והיה ממש אווירה חגיגית ומרוממת. החגים האהובים עלי במיוחד הם: סוכות ופסח וההכנות לקראת החג  היוו חלק מהכיף. בפסח היינו מכינים לבד את המצות, ובשבועות היינו  מביאים לבית הכנסת שתייה ולחוח לקהל המתפללים.

חתונה

התחתנתי בגיל 19 בשנת 1970 החתונה התקיימה בבאר שבע והייתה מרובת משתתפים והשמחה הייתה גדולה. יש לי שישה ילדים ואלה השמות שלהם: אילנית, ליאור, נתן, רויטל, תומר ושי.

ילדי חיים בארץ. יש לי ארבעה בנים ושתי בנות, יש לי 37 נכדים בלי עין הרע והם מבקרים אותי הרבה.

הזוית האישית

מנוחי חנוכה: נהניתי לדבר עם סבתא כי הרבה דברים מקורו חייה, לא ידעתי.

מילון

הלחוח
הלחוח הוא פיתה תימנית אוורירית שהולכת נהדר עם חילבה, סלט או מרק.

מושב בטחה
בִּטְחָה הוא מושב דתי בצפון הנגב, ליד אופקים, במועצה אזורית מרחבים. המושב הוקם בשנת 1950 כמעברה בשם "הק"מ ה-107", בשל המרחק מירושלים. המושב הוקם על הריסות המעברה על ידי עולים מתימן. התושבים הגיעו למושב ממחוז שרעב בתימן. משם הגיעו למחנה עין שמר.

ציטוטים

”קיבלנו מההורים שלנו אהבה, שמחה וערכים לחיים. ואלו הדברים שמלווים אותי כל החיים.“

הקשר הרב דורי