מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בכפר של פנינה גולן

אילה הנכדה עם סבתא
סבתא בחג שבועות
סיפורה של פנינה גולן

סבתא פנינה נולדה ביולי 1946 בבית החולים בלינסון פתח תקווה, להוריה שגרו בכרכור ולאחות גדולה יותר, איטה, שהייתה אז רק בת שנתיים. לאחר שלוש שנים נולדה אחות נוספת זיווה (ז"ל). את ילדותה ונעוריה היא בילתה במושבה כרכור עם חברותיה.

סבתא ואחותה איטה

תמונה 1

את התיכון היא למדה באורט נתניה, אל בית הספר נסעה כל יום הלוך ושוב באוטובוס! עם סיום הלימודים היא עברה להתגורר עם אחותה בחיפה לצורך לימודים בבית הספר שליד הטכניון בחיפה ורק בסיומם היא התגייסה לצבא. אחרי הצבא היא חזרה לגור בחיפה והתחילה לעבוד בחברה בין לאומית, את סבא היא פגשה בעבודה, הוא היה חיפאי מלידה והם קבעו את מקום מגורם בחיפה. ושם נולדו להם שתי בנות: רמה הבכורה (אימא שלי) ושמרית הקטנה יותר (דודה שלי). הם חיו בחיפה גם לצורך לימודי הנדסאות בבית הספר שליד הטכניון בחיפה (טכניון: מוסד ללימודים גבוהים המתמחה בתחומי מדעים, אדריכלות, רפואה והנדסה) ורק בסיומם היא התגייסה לצבא.

סבתא פנינה התגייסה לצה"ל, שם שירתה בחיל מודיעין. עם השחרור מהצבא, היא חזרה לגור בחיפה והתחילה לעבוד כהנדסאית צנרת בחברת הנדסה בין לאומית, שם היא הכירה את סבא אמיר גולדשטיין.  סבא היה חיפאי מלידה והם קבעו את מקום מגורם בחיפה. הם התחתנו בשנת 1978 והחליפו את שם המשפחה המשותף לגולן. בהמשך נולדו להם שתי בנות, רמה הבכורה (אימא שלי) ושמרית הקטנה יותר (דודה שלי). סבתא עבדה כהנדסאית צנרת עד לפרישתה לגמלאות.

סבתא פנינה בילדותה

כמו כל הילדים בתקופה הזאת נהגו להיפגש כל יום אחר הצהרים לשחק בחצר עד שקראו להם: "בואו הביתה כבר מאוחר!" וכך היו סוגרים את היום. סבתא פנינה הייתה בתנועת הנוער השומר הצעיר,אך לא יצאה אף פעם לטיולים ומחנות נוער כי לא אהבה לישון על הריצפה באוהל.

סבתא בכיתה ד'

תמונה 2

סבתא חיילת

תמונה 3

ולבסוף – בשש השנים האחרונות סבתא פנינה עברה לגור בגבעתיים ועד עכשיו היא שם. כיום סבתא פנינה בגמלאות, נהנית מהחיים, מהמפגשים עם הנכדים (יש כבר היום שבעה נכדים!!!), מטיולים בעולם עם סבא אמיר ומקריאת ספרים.

סבתא פנינה מספרת על שנת הקורונה: 

סבא וסבתא עם הנכדים

תמונה 4

הזוית האישית

אילה: באופן אישי תהליך כתיבת העבודה הייתה מרתקת עבורי. למדתי על סבתא וסיפורה, גיליתי פרטים חדשים עליה. זכיתי לזמן איכות איתה, נסענו לכרכור ושם ראיתי לראשונה את סביבת מגוריה הראשונים, משם גם לבית הספר התיכון וגילתי שהוא קרוב לבית שלי היום. לסיכום אני שמחה שהשתתפתי בתכנית.

מילון

טכניון
הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל הוא אוניברסיטת מחקר ציבורית בחיפה המתמקדת בלימודי הנדסה ובמדעים מדויקים אך מלמדת גם רפואה ואדריכלות. הקמפוס הראשי של הטכניון ממוקם בנווה שאנן. בטכניון 18 פקולטות ויחידות אקדמיות. הטכניון הוא המוסד הוותיק בתחום המחקר הטכנולוגי בישראל ונחשב למוביל בתחום זה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היה לאבא שלי פרדס וגידלנו שם קלמנטינות, עד עכשיו אני זוכרת את ריח הקלמנטינות והטעם שלהן“

הקשר הרב דורי