מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בירושלים

רבקה ושקד בקשר הרב דורי
רבקה בצעירותה
בצל מלחמות

אני רבקה, סבתא של שקד, נולדתי כבת בכורה, דור שלישי בירושלים בבית-החולים הדסה בהר הצופים. זאת, זמן קצר לפני שהמקום נפל לידי השלטון הירדני ב-09.09.1947, כלומר כחצי שנה לפני קום מדינת ישראל. מיד בתחילת הקרבות נפל פגז על דירת הורי, ואמי נאלצה בכוחות עצמה לעבור למרכז העיר לדירת הסבתא. אבי היה מגויס במלחמה בירושלים הנצורה.
 
גדלתי במרכז העיר ירושלים (ירושלים של פעם) בדירת שלושה חדרים, בבית משותף, הורי ושלושה ילדים. הימים של אז אינם הימים של היום: בחדר-הילדים היינו שלושה ילדים, הסלון שימש כחדר-שינה להורים, חדר נוסף הושכר לסטודנט שלמד באוניברסיטה בירושלים. מטרת השכרת החדר הייתה לרווחה כלכלית במשפחה. בביתנו, בקרב המשפחה, השפה המדוברת הייתה עברית בלבד, וזאת מטעמי אהבת ציון והציונות. את החגים חגגנו עם המשפחה המורחבת בשמחה רבה. ההכנות לקראת החגים היו מלאות חוויות. כל חג והווייתו. לפני ראש השנה ופסח קנו לנו נעליים חדשות (ללא מותגים כמו היום), בגדים חדשים וחגיגיים בהם התחדשנו בחג (לא כמו היום, שבכל רגע פנוי קונים בגד חדש). את הנעליים העבירו בין הילדים ואם היה צורך בתיקון הנעל, מסרו לסנדלר לתיקון (היום כמעט ואין סנדלרים).
 
 תמונה 1
 
 
 אחד התחביבים האהובים עלינו הוא טיולים ברחבי הארץ ואם אפשר, אז גם בחו"ל. היום אני גמלאית ועוסקת הרבה בהתנדבות למען החברה: מתנדבת באקי"ם שנים רבות, בחברת ילדים אתיופים ועוד.
 
אירוע משמעותי בחיי: מלחמת ששת הימים. לפני פרוץ המלחמה, נולדה אתי, אמא של שקד. סבא של שקד היה בצבא וכיוון שנשארתי לבד בבית נסעתי לירושלים להורים. כעבור כשבוע נשמעה אזעקה וירדנו בבהלה למקלט השכונתי. בילינו שם שלושה ימים ושלושה לילות, זה היה טראומטי. אני עצמי הייתי צעירה מאוד, תינוקת לצידי והפחד היה עצום. כעבור שלושה ימים שמענו ברדיו במקלט את קריאתו של מוטה גור, שהיה רמטכ"ל, שנכנסנו לעיר העתיקה ושחררנו את ירושלים והכותל בידינו. התרגשנו ובכינו, ומיד ניתנה הוראה שנצא מהמקלטים.  
 
תמונה 2

מילון

אקי"ם
אגודה לאומית לקימום ילדים מפגרים בישראל. "אקים ישראל" הוא ארגון הורים המייצג כיום ציבור של אנשים עם מוגבלות שכלית בישראל ובני משפחותיהם. מהווה, בין השאר, גוף תומך, מייעץ ומלווה.

ציטוטים

”כולנו ממשיכים במסורת משפחתית, לא עוזבים את הארץ וממשיכים בבנייתה ושימורה של ארצנו היפה והקדושה“

הקשר הרב דורי