מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא פישל וולף

אני וסבתא בתכנית
במפגש הקשר הרב דורי
סיפורו של סבא וולף פישל

שמי פישל וולף. אני נקרא בשם פישל על שם סבא שלי. מקור שם זה, הוא שם יהודי, כך קראו לילדים יהודים בפולין. שם המשפחה הקודם היה צימרמן. נולדתי בעיר הוף בגרמניה בשנת 1947 בתאריך 21.06.1947, אני בן יחד להורי ניצולי השואה.

הורי עלו לארץ בשנת 1949, ישר למעברה בעכו. אני הייתי בן שנתיים ועליתי עם הוריי, הגענו למחנה עולים  בחיפה שנקרא "שער העלייה", נציגי הסוכנות היהודית העבירו אותנו למעברה בעכו.

אבא שלי התחיל לעבוד כפועל רגיל בנמל חיפה. אמא שלי עבדה במטבח בבית חולים לחולי נפש בעכו. הורי לא ידעו לדבר עברית ואני כבן יחיד תירגמתי להוריי את כל הדברים לעברית, הייתי הולך איתם לבנק, לעירייה, לכל הסידורים, כך שהייתה לי ילדות קשה וכל הזמן הייתי קשור להורים ולא עזבתי אותם. כך עברו הניעורים שלי כשאני ילד-בוגר ואחראי ועוזר להורים שלי בכל דבר.

הגעתי לארץ בגיל שנתיים, התגוררנו בעכו. הייתי בגן ילדים בעכו, ואחר כך התחנכתי בבית ספר ביאליק. למדתי בבית הספר התיכון "דרסקי" בעכו.

גרנו בבית פשוט וקטן והיו לי חיים פשוטים ועממים. לא היו לי תחבבים, מלבד כדורגל, הייתי משחק עם הילדים בשכונה כדורגל והייתי שחקן כדורגל בהפועל עכו. בבית עם אבא שלי, שיחקתי במשחקי דמקה, שח מט ודומינו. אהבתי וגם היום אני אוהב אוכל יהודי ממזרח אירופה, האוכל שהיה בבית הורי.

בצבא שרתי בחיל הרגלים. בצבא השתתפתי במלחמת ששת הימים. לפני המלחמה היינו מודאגים ואחרי המלחמה הייתה התרוממות רוח והיה מצב רוח מעולה. אחרי השרות הצבאי, הכרתי את אשתי דרך ידידי. אני מעכו ואישתי מראש פינה שם משפחתה של אישתי היה פוקס. התחתנו בשנת 1969, הייתי בן 24. החתונה הייתה באולמי מוצקין בקריית מוצקין, חתונה צנועה לא הייתה מסיבה לפני החתונה.

מקום העבודה שלי היה במשטרת ישראל. עברתי קורס שוטרים בארץ, מפני שרציתי להיות שוטר. נהנתי מעבודתי. עבודה זו איתגרה אותי. עבדתי בשירות המדינה כשוטר 35 שנה, יצאתי לגימלאות ואני ממשיך להתנדב במשטרה.

הרגעים המשמחים ביותר הם לילדת הילדים שלנו והנכדים שלנו ואירועי יום נישואים שלנו וימי הולדת. המנהגים המיוחדים שלנו במשפחה הם לחגוג אירועים יומי הולדת של הנכדים. בחגים אנחנו נוהגים כל המשפחה לשבת סביב שולחן גדול, ערוך וליהנות מאכלים השייכים לאותו החג. החג החביב עליי הוא חג פורים.

הזוית האישית

פישל: יש לי בן ובת. לצערי הבן שלי נהרג בתאונת דרכים והשאיר לנו שלושה נכדים בנים. בתי גנית עברה להתגורר בראש פינה ויש לה שלוש בנות. אני משתדל לבקר הרבה אצל הנכדים והנכדות כמה שיותר.

פעילות משותפת שלנו בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

מילון

שער
שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "בית עולים שער העלייה", אך רבים קראו למקום שנים רבות גם "סנט לוקס", בשנת 1958 צורף שטחו לעיר חיפה. ויקיפדיה

ציטוטים

”הורי לא ידעו לדבר עברית ואני כבן יחיד תירגמתי להוריי את כל הדברים לעברית“

הקשר הרב דורי