מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי ועבודתי כמינרולוגית

סבתא רבתא טטיאנה נולדה בטטרסטן
סבתא רבתא טטיאנה מדענית 35 שנה במכון מדע
סבתא מספרת על ילדותה בבית הספר ועל עבודתה כמינרולוגית.

שמי אליסה אוצ'קובסקי, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא רבתא שלי טטיאנה קוראקין. סבתא טטיאנה נולדה בשנת 1941 לבית משפחת סטריק, בעיר טטרסטן שברוסיה. היא עלתה לארץ בשנת 1999.

טטרסטן

"רפובליקת טטרסטן היא רפובליקה בפדרציה הרוסית…. הקבוצות האתניות הגדולות ביותר ברפובליקה הן הטטרים (58.5%) ורוסים (39%). השפות הרשמיות בטטרסטן הן טטרית ורוסית. הרפובליקה כוללת 43 אזורים, 20 ערים ו-21 יישובים עירוניים. בירתה של טטרסטן היאקאזאן". (ויקיפדיה)

סבתא מספרת על ילדותה בעיר טטרסטן:

בתקופה שלנו היו בתי ספר נפרדים לבנים ובנות. בית הספר שלי היה מאוד רחוק מהבית שלי והיה במבנה ישן בן שבע קומות. בשתיים מהקומות היה בית הספר שלנו ובשאר גרו אנשים. בדרך לבית הספר עברתי הרבה מבנים הרוסים בגלל המלחמה. בכיתה א' הכרתי את לריסה ואנחנו חברות קרובות עד היום, היא טסה אליי לעתים קרובות.

הייתי ילדה מצטיינת בכל שנות הלימודים וסיימתי את בית הספר עם מדלית זהב. בכל החגים היינו מקיימים מסיבות ושרנו שירים. בבית ספר למדנו עשר שנים, היתה חובה לגמור שבע כיתות ולאחר מכן היה אפשר ללכת ללמוד במקום שבו הכינו אותך לעבודה. אחרי כיתה עשירית הלכנו ללמוד בתיכון או באוניברסיטה.

סיימתי את האוניברסיטה במקצוע מינרולוג. "מינרלוגיה היא מדע העוסק בזיהוי וסיווג המינרלים. הסיווג מתבצע על פי ההרכב הכימי, המבנה הגבישי והמאפיינים הפיזיקליים (כולל האופטיים) של המינרל".

עבדתי במכון מדע 35 שנים – עד שעליתי לארץ. הייתי מדענית והייתי חוקרת ומקבלת גילאים של אדמה בחורף, לפי הנתונים האלה יצרו מפות לחיפוש נפט, גזים, מתכות וכדומה. יש לי 10 תוצאות מעבודות במדע.

אירוע משמעותי שקרה בחיי הוא המוות של אבי שהיה מדען גדול (סטריק יוסף, כתוב עליו באנציקלופדיה), הוא מאוד עזר לי במקצוע המדע שלי. מאוד אהבתי אותו. שנה אחרי המוות של אבי התחתנתי ונולדה לי בת שיחד איתה עלינו לארץ בשנת 1999.

הזוית האישית

טטיאנה קוראקין: תהליך התיעוד חיזק את הקשר בינינו וגילינו הרבה דברים חדשים על העבר. יש לי עוד שני נינים ואני צריכה לספר גם להם על חיי כדי שהם יבינו איך חיינו בעבר וזה מאוד חשוב ובנוסף הם מאוד מתעניינים בזה.

אנחנו ממליצות לעוד ילדים וסבים וסבתות להשתתף בתכנית מפני שזה מאוד מחזק את הקשר ומאוד מעניין לילדים לגלות איך אנשים חיו בעבר ואיך חיו הסבים והסבתות שלהם.

מילון

מינרולוג
מינרולוג הוא מדען העוסק בזיהוי וסיווג המינרלים. הסיווג מתבצע על פי ההרכב הכימי, המבנה הגבישי והמאפיינים הפיזיקליים של המינרל.

טטרסטן
רפובליקת טטרסטן היא רפובליקה בפדרציה הרוסית. שטחה משתרע על כ-67,836.2 קמ"ר, אוכלוסייתה מונה כ-3,786,500 (2010). הקבוצות האתניות הגדולות ביותר ברפובליקה הן הטטרים (58.5%) ורוסים (39%). השפות הרשמיות בטטרסטן הן טטרית ורוסית. הרפובליקה כוללת 43 אזורים, 20 ערים ו-21 יישובים עירוניים. בירתה של טטרסטן היא קאזאן.

ציטוטים

”"בדרך לבית ספר עברתי הרבה מבנים הרוסים בגלל המלחמה."“

הקשר הרב דורי