מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי הפשוטה והמאושרת בתל אביב

מאור וסבתו אילנה
אילנה סבתי בצעירותה
סיפור ילדותי

הילדות שלי:

נולדתי בישראל בשנת 1957.

הורי דניאל ז"ל ומלכה, נולדו בעירק ועלו לארץ ישראל בשנת 1951 ב"עליה הגדולה". בעירק הם חיו בפחד שלא יהרגו אותם ולכן הם נטשו הכל ועלו לארץ ישראל. בארץ ישראל הם הקימו בית בתל אביב.

יש לי עוד חמישה אחים ואחיות, נולדתי השלישית. הסביבה שבה  גדלתי בתל אביב הייתה של בתים  נמוכים וצפופים מאוד. היו גם צריפים בסביבה. בביתי היה חדר וחצי שבו גרנו שש נפשות, היה מטבח קטן ומקלחת בתוך הבית. מכונת כביסה לא הייתה, אבל אנחנו חיינו באושר למרות הקושי הרב.

אבי ז"ל היה נגר ואמי הייתה עקרת בית. בבית דיברנו בעברית. היו לנו מאכלים מיוחדים שזכורים לי כמו ערוק וברוז (קובה אורז ממולא בבשר) סלונה (דג וירקות). זכור לי שבשבועות היה לנו מנהג לאכול קיי ( בצק מטוגן עם סוכר).

גרנו  6 משפחות שכולן חיו בצריפים בחצר. באחת בבוקר, עקב קצר מאחד הצריפים, נגרמה שריפה והאש התפשטה מצריף לצריף. אחי היה בן 5 ואני בת 8 ושגילתי את השריפה לקחתי את אחי לבית אחר כדי שלא יפגע ובכך הצלתי את חיי שנינו.

סבתי בצעירותה.

למדתי בבית ספר דתי (בנות בלבד) שנקרא " שורשים" בתל אביב ליד הבית. בבית  הספר למדתי תנ"ך ,תורה ומשנה. הייתה משמעת חזקה מאוד בבית ספרי והעונש שהיה מקובל באותה התקופה הוא לעמוד בפינה. הייתה לנו תלבושת אחידה בבית הספר: חולצה משובצת עם צווארון וחצאית ארוכה. מורה שזכור לי היטב הוא נוימן וגם המנהל שהיה מתחבא כדי לראות אם מישהי מגיעה ללא תלבושת. אהבתי מאוד את שיעורי התורה בבית הספר. היה לנו בבית הספר חדר אוכל. זכור לי שהמאכל האהוב עליי שם היה פירה וקציצות דג.

בשעות הפנאי למדתי בחוגים והלכתי לספריה.

חברי הטובים היו חברי ללימודים ומהשכונה. היינו משחקים בחבל, גומי וחמש אבנים. אני הייתי בתנועת נוער בני עקיבא.

הכרתי את בעלי דרך אחותי, היא נשואה לאחיו. התחתנו בשנת 1976 באולמי שושנים בתל אביב. אני זוכרת מהחתונה שהתרגשתי מאוד והייתי צעירה מאוד. זכור לי שהאולם היה מקושט בהמון פרחים.

כיום יש לי 2 ילדים שרית וערן. אנחנו מתגוררים בראשון לציון וכיום יש לי 5 נכדים. אני עוסקת במכירות ותחביבי הם קריאה וצפייה בטלוויזיה.

 

הזוית האישית

לפני שביצעתי עם סבתי את הפרויקט של הקשר הרב דורי לא הכרתי אותה כמו שאני מכיר אותה לאחריו. למדתי עליה המון והיא עלי וגם נהניתי מאוד לשמוע את סיפורי העבר שלה . בנוסף לאחר פרויקט הקשר הרב דורי אני מבין את החיים הלא פשוטים שהיא הייתה צריכה לעבור לפני החיים שהיא נמצאת בהם כיום.

מילון

משנה
הַמִּשְׁנָה היא הקובץ הראשון בתורה שבעל פה, ומכילה הלכות שנאמרו בידי התנאים. ישנן דעות שונות מתי הוחל בניסוח המשנה, אך מוסכם כי עריכתה וניסוחה הסופיים נעשו בסוף תקופת התנאים, בתחילת המאה השלישית לספירה, על ידי רבי יהודה הנשיא וחכמי דורו.

ציטוטים

”כשגיליתי את השריפה לקחתי את אחי לבית אחר שלא יפגע ובכך הצלתי את חיי שנינו“

הקשר הרב דורי