מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא יוסי כהן בתל מונד

אני וסבא בסיור בבית התפוצות 2020.
סבא יוסי הקטן ולידו אח שלו אהרון וההורים
מאיסטנבול לתל מונד

נולדתי בטורקיה בעיר איסטנבול לאמא בקי (אסתר) ואבא סלמון (שלמו) אני הבן האמצעי במשפחה מעלי אחי הבכור אהרון ומתחתי אחי הצעיר מושיקו שנולד בארץ.

עליינו לארץ כשהייתי בן 7 בשנת 1961 ישר לתל מונד ועד היום אנחנו גרים בתל מונד. כשהייתי ילד לא היו לי משחקים. לקחנו סמרטוטים קשרנו אותם בצורת כדור ושיחקנו כך כדוררגל בשכונה. אופנים לא היו לי, לכן אני עד היום לא יודע לרכב על אופנים. בבית דיברנו בשפת הלאדינו ושמענוו הרבה מוזיקה בשפת הלאדינו.

בני המשפחה של אמא שלי היו איתה בקשר מאוד טוב והם היו מגיעים אלינו להתארח בשבת. הם היו ישנים על מזרונים על הרצפה, כי לא היו מספיק מיטות בבית וזה היה לנו כיף להית ביחד. עד היום אני בקשר מעולה עם בני הדודים שלי מכל הצדדים. כל שבת הייתה לנו מסורת לאכול בורקס וביצים קשות.

את טקס הבר מצווה שלי עשו לי בכותל בירושלים, לאחר מלחמת ששת הימים. אהבה שלי תמיד הייתה ספורט תחרויות ריצה. הייתי שחקן בפועל תל מונד. בצבא הייתי בנבחרת הבסיס ושיחקנו נגד  נבחרות כדורגל של בסיסים אחרים. בבית ספר יסודי למדתי בתל מונד אחר כך למדתי 4 שנים באורט כפר סבא. בשנת 1987 נפטר אבי ואמי נפטרה בשנת 2014.

 

תמונה 1

ההורים של סבא יוסי. בקי וסלמון כהן בשנת 1950

בשנת 1972 התגייסתי לצה"ל ולאחר שנה פרצה מלחמת יום כיפור, הייתי כל המלחמה בחזית המצרית בסיני בתפקיד מכונאי טנקים. עברתי חוויות קשות במלחמה, שבהמשך אולי אספר לך. בשנת 1976 אחרי שנה בצבא קבע השתחררתי מהצבא והתחתנתי עם סבתא שלך, אורית. החתונה נערכה בחצר ההורים של סבתא אורית.

תמונה 2

יוסי במלחמת יום כיפור

 

בשנת 1978 נולד לנו הבן הבכור נועם, הבת השנייה שלנו מורן, אמא שלך נולדה בשנת 1980. בננו השלישי, דור נולד בשנת 1986 ועדי הבת הרביעית שלנו נולדה בשנת 1989. נועם היה ספורטאי טריאתלון, הוא היה חבר בתנועת הצופים. הוא שירת בצבא ביחידת מדלן ואת רוב השירות שלו עשה בלבנון. אמא שלך מורן, שירתה בתל נוף ולמדה לתואר ראשון. דור שיחק כדורעף ובצבא שירת ביחידת נ"מ ועדי הייתה בחוגי ספורט, היא שירתה במחנה פלמחים.

היום אנחנו אני בבא יוסי וסבתא אורית  נהנים מ- 11 נכדים ואתה השני מתוכם.

 

תמונה 3

תמונה 4

 

תמונה 5

קישור למצגת באתר בית ספר "ניצני השרון"

הזוית האישית

סבא יוסי: נהניתי מאוד מהמפגש עם הנכד שלי ויום העיון בבית בתפוצות ונהנינו להיות ביחד.

אורית ויוסי כהן תרמו סיפורים נוספים למאגר המורשת, לקריאתם לחצו על הקישורים:

סיפור העלייה לארץ של סבא רבא וסבתא רבתא 

מילדות לבגרות של סבתי אורית כהן

מילון

אדיו - Adios
שלום בלאדינו

טריאתלון
טריאתלון הוא ענף ספורט אולימפי המשלב שלושה סוגי ספורט: שחייה, רכיבה על אופניים וריצה. המשתתפים בענף זה נקראים טריאתלטים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אמא של סבא שלי היתה מקפידה על הלבוש והניקיון שלנו וזה נישאר לי עד היום“

הקשר הרב דורי