מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בתל אביב ובקיבוץ גבעת ברנר

סבתא ריקי גפן ואדם
כלי חקלאות במוזיאון אוצרות
הייתי צריכה להתרגל להיות בלי ההורים ולמדתי לדאוג לעצמי

אביב בשנת 1939 להוריי יעקב ואולה לוברסקי בארץ ישראל, ואני רוצה לספר על ילדותי.

גדלתי בתל אביב בבית חדש. למדתי בבית ספר הכרמל. שיחקנו רוב היום בחוץ, בשדות שמסביב. יש לי אחות אחת שצעירה ממני בחמש שנים. לפני שאחותי נולדה, סבתא הייתה איתנו בבית. היה לי חדר משותף עם אחותי הקטנה ושיחקנו והכנו שיעורי בית בחדר שלנו.
 סבתא ריקי גפן בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

כשהייתי בת תשע, הוקמה מדינת ישראל. כשהייתי בת 11 עברתי לגור לבד בקיבוץ בגבעת ברנר, שם צורת החיים הייתה שונה לגמרי. כל הילדים גרו יחד  בבית ילדים. חיינו כולם יחד, אכלנו בחדר אוכל של בית הספר, למדנו ועבדנו אחר הצהריים. אני עבדתי במשתלת עצי נוי, שיחקנו ובילינו ביחד בחוץ.
 
תמונה 2
 צילום מאת ד"ר אבישי טייכר 
 https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=707119

 

הייתי צריכה להתרגל להיות בלי ההורים ולמדתי לדאוג לעצמי. בגיל 13 חזרתי לתל אביב, לבית ספר תיכון גאולה, שבו למדה גם אימא שלי 30 שנה לפני. היו לי הרבה חברים בבית הספר. היינו קבוצה מגובשת, בילינו, טיילנו והלכנו לראות סרטים בקולנוע. יצאנו להרבה טיולים מבית הספר בכל שנה.
גמרתי את הלימודים ומייד התגייסתי לצבא. אחרי טירונות לא קלה, עברתי לשרת בשלישות ברמת גן. כל החברות שלי התפזרו לשרת במחנות צבא שונים. התיידדתי עם חברים חדשים שהכרתי במחנה. שירתתי שירות מלא של שנתיים. אחרי השחרור התחלתי לעבוד.
העשרה
גבעת ברנר: "קיבוץ מהגדולים בישראל, שייך למועצה האזורית ברנר ושוכן מדרום לרחובות וממערב לכביש 40. הקיבוץ נקרא על שמו של הסופר יוסף חיים ברנר. גרעין הקבוצה התגבש בשנת 1926 ברחובות והיה מורכב מחלוצים יוצאי ליטא ומחלוצים מווהלין".
תשע"ו, 2015

מילון

גבעת ברנר
קיבוץ מהגדולים בישראל, שייך למועצה האזורית ברנר ושוכן מדרום לרחובות וממערב לכביש 40. הקיבוץ נקרא על שמו של הסופר יוסף חיים ברנר. גרעין הקבוצה התגבש בשנת 1926 ברחובות והיה מורכב מחלוצים יוצאי ליטא ומחלוצים מווהלין.

ציטוטים

”צורת החיים בעיר ובקיבוץ היו שונות מאד, בקיבוץ היתה לינה משותפת בבית ילדים“

הקשר הרב דורי