מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בשכונת כרמל שבחיפה

רות ברוך ומקס בייגלמן
רות והאקורדיום שקיבלה לגיל 13
משנות ילדותי ועד השירות הצבאי

נולדתי באסותא תל אביב בשנת 1949, שנה לאחר קום המדינה, להוריי רינה וורנר.

בגיל 4 עברנו לכרמל שבחיפה אני ומשפחתי. היו בבית 2 חדרים, סלון ומרפסת, שהשקיפה על חורשה של אקליפטוסים.

הוריי היו חרוצים מאוד והיה חשוב להם ללמוד גרמנית.

אימא שלי היתה הכינה מאכלים מגרמניה במטבח הגרמני. כל ארוחה התחילה עם מרק חם. בדרך כלל הייתי שבעה כבר לאחר המרק ולא רציתי יותר כלום לאכול. אימא שלי הכינה תבשילים מתפוחי אדמה לצד עוף או בשר.

 

זיכרון ילדות

זכרון הילדות שלי הוא מחג הפורים. אימא שלי היתה מקפידה מאוד שנהיה מחופשים יפה והיא היתה מזמינה תופרת שתתפור לנו תחפושות. התחפושות היו מאוד מקוריות: כושית, ספרדייה, מוכרת פרחים, דייג וכל מיני תחפושות מגניבות. זה היה החג שהכי אהבתי.

תמונה 1
חגיגות חנוכה בגן

גרנו ברחוב כלניות, שנמצא על הר הכרמל. היו לי חברים מהשכונה, מהסביבה ומהכיתה. נהגנו לשחק עם החברים משחקי מחבואים, קלאס ורכבנו על אופניים. בנוסף, בבית שחקו במשחקי קופסה כמו מונופול. בשעות הפנאי שיחקתי עם חבריי, חפשנו גם פרחים ובחורף ליקטנו פטריות.

למדתי בבית ספר אילנות בחיפה. למדנו תורה, חשבון, טבע, גיאוגרפיה והיסטוריה. התייחסנו בהמון כבוד כלפי המורים. אם התלמידים היו משתוללים היו מוציאים אותם מהכיתה או שנתנו להם לכתוב 100 פעם על הלוח את אותו משפט. אהבתי במיוחד ללמוד טבע, גיאוגרפיה, ספורט, תנ"ך והנדסה.

יש הרבה חויות מבית הספר, זוכרים את כולם לטובה. יש לי חברה מהגן ועד היום. קוראים לה אסתי ונשארנו עד היום בקשר הדוק. מידי פעם ניזכרים בחברים אחרים, ניזכרים בתקופה נחמדה. היה קשר בין כולם כי כולם גרו באותה שכונה. היתה לנו ילדות נפלאה.

תמונה 2
תמונת מחזור מבית ספר עממי אילנות חיפה , 1962

הגיוס לצה"ל

התגייסתי אחרי מלחמת ששת הימים. אחרי הטירונות רציתי לשרת רחוק מהבית אז שירתתי בביר גפגפה שבסיני, לקח לי 8 שעות להגיע לבסיס. הייתי פקידת מבצעים והיה לי מאוד מעניין בתפקיד. האווירה בצבא היתה משמעותית מאוד, יצאנו הביתה רק אחת לשבועיים ומידי פעם היינו מגיעים או חוזרים הביתה בטיסה. הפלוגה היתה אחראית על גזרת התעלה, היו ימים קשים ולא פשוטים, כל הזמן ניסו לפגוע בנו. חוויה שזכורה לי במיוחד: כשהתלוויתי עם המפקדים לסיור בתעלה, טסנו בהליקופטר לאורך כל התעלה.

זכור לי גם שהייתי בצעדת ירושלים ביחד עם כל החיילים וירושלים היתה צבועה במידי צה"ל.

 

הזוית האישית

רות השתתפה בכיתת ותיקים שנפגשה אחת לשבוע בבי"ס רעות שבחיפה ותיעדה סיפור יחד עם תלמידים משכבת ח' בבית הספר.

מילון

ביר גפגפה שבסיני
ביר גפגפה (נקרא גם ביר-ג'פג'פה, מליז ולימים רפידים) הוא שדה תעופה במדבר סיני, הממוקם 90 קילומטרים מזרחית למרכזה של תעלת סואץ. בשנות השישים והשבעים היה לשדה תעופה זה תפקיד משמעותי בסכסוך בין ישראל למצרים (מתוך וויקיפדיה)

ציטוטים

”יש לי חברה מהגן ועד היום, נשארנו בקשר הדוק עד היום“

הקשר הרב דורי