מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בשכונה ברחובות

סבתא אביבה ונציה והנכדה נועם ונציה
סבתא אביבה ונציה
סבתא אביבה ונציה מספרת

שמי אביבה ונציה, בת שרה ודוד כהן. נולדתי בשנת 1953 בעיר רחובות בשכונה קטנה ומשפחתית שברובה גרו יוצאי תימן. אספר לכם חוויות ילדות  עד בגרות. נולדתי בת רביעית למשפחה בת שמונה ילדים, ילדה פעלתנית ודעתנית עם חוש הומור מפותח. אבי עבד במכון ויצמן כגנן ואמי עבדה במשרד הביטחון כעובדת זוטרה.

כשהייתי בת עשר, בחופשים הייתי אוספת את כל האחים ומספרת להם סיפורים מרתקים כיד הדמיון בזמן שההורים היו עסוקים בעבודה לפרנסת המשפחה. הייתי מעיין גננת. השמועה פרשה לה כנפיים וכל ילדי השכונה הגיעו לבלות ולשמוע את הסיפורים שהייתי מספרת. כך בילינו שעות רבות יחד.

בשכונה סמוכה התגוררו משפחות שהגיעו לישראל ממזרח אירופה. התמזל מזלי שאחת הבנות מהשכונה ואני הינו חברות בלב ובנפש. את רוב הזמן ביליתי שם. אבי המשפחה היה יו"ר מועצת הפועלים בעיר והיה מוזמן לכל ההצגות והפעילות התרבותית בעיר. מאחר שהפכתי למעין בת משפחה, הצטרפתי אליהם לצפות בכל המופעים וכך נחשפתי לעושר מדהים  ואדיר של תרבות. קונצרטים ואופרות ופשוט התאהבתי. בשבילי זאת הייתה בריחה מכל המטלות והקשיים של היום יום ..

תמונה 1
סבתא אביבה וחלק מהאחים.

תמונה 2

תמונה 3
שרה ודוד כהן ההורים של סבתא אביבה

אהבתי את השבתות והחגים כשכל המשפחה סביב השולחן, מאזינים לתפילות של אבי ששר בקול הבס שלו. את השולחן העמוס בכל טוב, צחוק מתגלגל סיפורים שירים ושמחה.

כשאבי היה בחופש, הבית היה מתמלא בריחות  מגרים של אוכל מעשי ידיו. כשהייתי מגיעה מבית הספר ומריחה את ריחות התבשילים ידעתי שאבי בחופש.

זיכרון מימי מלחמת ששת הימים

כמה ימים לפני מלחמת ששת הימים. אבי חפר תעלה ארוכה בחצר וניסה להרחיב אותה, כדי שבשעת הצורך, כשתחל המלחמה שעליה דיברו כל הזמן, כל המשפחה תסתתר שם. אחרי מספר ימים החלה המלחמה. רצנו מהר כולנו לתוך התעלה. כשנכנסנו גילנו להפתעתנו שהראש נשאר בחוץ  כי אבי לא הספיק להעמיק ולהרחיב את התעלה. התפללנו שלא תיפול פצצה על ידנו  וכדי להפיג את הפחד התחלנו לדגדג אחד את השני ולצחוק במקהלה צחוק מדבק. גם אמי ואבי החלו לצחוק כשהם מסתתרים מאחורי עץ הרימון.

הזוית האישית

סבתא אביבה: תוך כדי כתיבה נוכחתי לדעת שהייתה לי ילדות נפלאה עם המון חוויות מיוחדות של רעות, אחווה, נתינה, עזרה לזולת. תמיד לתת מעצמך מבלי לצפות לתמורה למרות תקופה של צנע וחוסר שפע .הלוואי שהדור הצעיר היה חווה את מעט הילדות המיוחדת הזאת. אני מאחלת לנועם, נכדתי הבכורה והמיוחדת, שתזכה לחיים טובים ומאושרים עם המון הצלחה בבחירות שתעשה, לכל אשר תלך בבריאות אושר שמחה עם המון אהבה.

מילון

קול בס
קול גברי נמוך.

ציטוטים

”השולחן העמוס בכל טוב, צחוק מתגלגל סיפורים שירים ושמחה.“

הקשר הרב דורי