מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בקיבוץ אפיקים – גילה חלפי

סבתא ואני
סבתא עם הוריה ואחיותיה
ילדותה של סבתא גילה

שמי גילה חלפי, נולדתי בבית החולים הסקוטי בטבריה וגדלתי בקיבוץ אפיקים שליד הכנרת.

כשהייתי ילדה, גדלתי וישנתי בבית הילדים של הקיבוץ. מינקות ועד גיל שנתיים גדלתי בבית התינוקות. מגיל שנתיים ועד גיל 4 גדלתי בבית ילדים (שישייה – היינו שישה ילדים יחד). מגיל 4 עד גיל 7 היינו בגן הילדים. את כיתה א׳ למדנו בגן ובעצם, מכיתה ב׳ ועד כיתה ח׳ גדלנו בבית הילדים. למדנו בכיתה צמודה לבית הילדים, אכלנו, התקלחנו וישנו ביחד בין 3-4 ילדים בחדר וסך הכל היינו כ-20 ילדים יחד במבנה.

כל ערב בשעה 20:30 הייתי נפרדת מהוריי והולכת לישון שם. כאשר המטפלת הייתה הולכת לביתה ומשאירה אותנו ללא השגחה, היינו מתחילים להשתולל: זרקנו כריות, הוצאנו אוכל מהמקררים, היינו מרביצים אחד לשני והיו ילדים שהיו מפחדים ובורחים לבית הוריהם. כשעשינו רעש גדול מדי ושומרת הלילה הייתה תופסת אותנו, היינו מקבלים עונש יום למחרת. כדי לא לקבל ״פליק״ בישבן כעונש, היינו שמים קרשים מתחת למכנס על הישבן, וכך שהמטפלת הייתה ״מפליקה״, זה היה כואב לה ביד ולא לנו. בכיתה ט׳ כל שני ילדים קיבלו צריף לגור בו עד שהשתחררנו מהצבא.

המוטו של סבתא הוא עצמאות מגיל מאוד צעיר. היא ידעה להסתדר בכוחות עצמה ולא הייתה תלויה בהוריה. סבתא ידעה לרכב על אופניים ולשחות בבריכה מגיל מאוד צעיר.

חברת הילדים בקיבוץ אפיקים

תמונה 1

ס

רטון תיעוד של סבתא גילה חלפי: חג השבועות בקיבוץ

 

מתכון – פלפלים ממולאים של סבתא גילה 

לבשל כוס אורז עם מים ומלח.

לאחר שמתקרר להוסיף לקערה חצי קילו בשר טחון – הודו או בקר

לערבב הכל ולהוסיף לעיסה קצת רסק עגבניות, מלח, שמיר קצוץ ותבלינים לטעמכם

למלא את הפלפלים

להכין רוטב עגבניות (סבתא מכינה מרוטב עגבניות קלאסי של ברילה)

להניח בסיר ולבשל על הגז כחצי שעה

להכניס לתנור לעוד שעה וחצי על חום של 160 מעלות

יוצא מוש.

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא: אני מרגישה שתכנית הקשר הרב דורי נותנת לי את האפשרות לשתף את שי-לי בחוויות הילדות שלי וככה קצת להעביר לה את החיים האחרים שהיו לפני 60 שנה.

שי-לי: אני מרגישה שלמדתי להכיר את סבתא יותר. מאוד נהניתי לשמוע סיפורים וחוויות מצחיקות מהילדות שלה ומהחיים בקיבוץ.

מילון

קיבוץ
צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל , המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים - שיוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ומתעשייה.

ציטוטים

”כשהייתי ילדה, גדלתי וישנתי בבית הילדים של הקיבוץ“

הקשר הרב דורי