מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בעיר העתיקה

אסתר מטיילת בעולם
אסתר בגיל 20
תולדות חייו של אבי

שמי אסתר שמש, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי. סיפורי עוסק בקורות חייו של אבי שמואל.

אבא שלי, שמואל, יליד העיר העתיקה. משפחתו  עברה לחברון עד פרעות 1929. במהלך הפרעות הם פונו מחברון על ידי הבריטים על מנת שלא יפגעו. הוא היה חבר בתנועת בית"ר. משם התגייס לצבא הבריטי ושירת שם שש שנים. במהלך שירותו בצבא הבריטי, הסתובב באירופה וראה את השואה דרך עיניים של חייל בצבא הבריטי. לאחר מלחמת העולם השנייה, חזר לארץ והצטרף לארגון אצ"ל. באחת מהפעולות שהיה שותף להן, נתפס ונעצר בבית המעצר במגרש הרוסים. בית המעצר משמש היום כמוזיאון המחתרות. בביקורנו שם לפני כמה שנים גילנו את שמו חרוט על אחת האבנים.

עם פרוץ מלחמת השחרור הצטרף אבי, כמו כל אנשי המחתרות, לצה"ל ונלחם באזור העיר העתיקה. הוא נלחם בעיר העתיקה ונפגע קשה. אחת מהפגיעות היו בעין, הוא  הפך לנכה צה"ל.  בסיום  המלחמה, הצבא סייע בזמנו לנכי צה"ל לרכוש מונית עם מספר. הוא וכמה נכי צה"ל נוספים הקימו את תחנת המוניות "הברווז הכחול" ברחוב הלני המלכה. כנהג מונית הוא גם שימש כמדריך לתיירים ברחבי הארץ.

בתקופה מסוימת של חייו, נמאס לו לעבוד כנהג מונית והוא עבר לעבוד במוזיאון ישראל. הוא עבד קשה כדי לגדל שבעה ילדים. אבא דאג לנו למורים פרטיים כי הייתה חשובה לו ההשכלה. אבא היה נכה צה"ל וקיבל כרטיסים להצגות. אני הייתי לוקחת את הכרטיסים וכל הזמן רואה הצגות.

אמי מזל מבית משפחת עדי, סיפור חיי המשפחה נמצא במוזיאון המאירי בצפת. זו משפחתה של שבעה דורות בארץ. המשפחה ידעה המון אסונות ומוות במשפחה. ההורים שלי נפגשו בירושלים והתחתנו וגרו בבית שמש, במקום שהיום ידוע כמסעדת "אימא".

הזוית האישית

דרור: המפגשים היו מהנים. המפגש בפועל ופחות בזום היה חווייתי. המפגש עם אסתר היה כיף לי. אני זוכר שהיא אוהבת לצייר.

אסתר: כששמעתי מה דרור יודע לעשות. היה חשוב לי להיות בתכנית איתו. ילד מקסים עם הרבה ידע. למדתי ממנו, וגם המפגש עם אימא היה מעניין. אני מאחלת לו שימשיך להיות מענין ושיפרח.

אסתר תרמה סיפורים נוספים למאגר המורשת, לקריאתם לחצו על הקישורים: 

ילדותה של אסתר שמש בירושלים

אסתר שמש מספרת על אימא שלה

חנוכיה מבית בת יענה

ילדותה של אסתר שמש

מסעדת אימא – הבית שלי

מילון

פרימוס/פתיליה
פרימוס נדלק על ידי ספירט ונפט- על זה היו שמים את הסיר. הפירמוס היה מיועד לבישול מהיר. הפתיליה הייתה מיועדת לבישול איטי. היה כפתור שאפשר לסובב לשליטה על עצמת האש. הבישול הכי טעים יוצא על פתיליה..

ציטוטים

”ליצור חדש מישן - מכל דבר ישן אפשר ליצור דבר חדש“

הקשר הרב דורי