מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בסמרקנד

אבי- הרב יעקב בורשנסקי ברוסיה
הנכדה לאה לרנר
לפתע קם אחד מיהודי החצר ואמר

סבתא לאה לרנר מספרת לנכדתה מושקא לרנר.

נולדתי בשנת התשי"ג/ 1953  להוריי יעקב ושרה רחל בורושנסקי בעיר פרונזה.

עם פרוץ מלחמת העולם השניה ברחו הוריי לעומק רוסיה על מנת להתרחק מהחזית. עם סיומה של המלחמה עברו הוריי לגור בעיר פרונזה, כיום בישקק, פרונוזה היא בירתה של קירגיסטן והעיר הגדולה במדינה. הוריי הגיעו אליה מכיוון, שבעיר זו הייתה סביבה יהודית גדולה, לעומת המקום שעזבו שלא היו בה כמעט יהודים, וכפי שציינתי, שם נולדתי.

כשהייתי בגיל 7 עברנו אל העיר סמרקנד. בסמרקנד, האוכלוסייה היהודית הייתה מפוזרת, כל משפחה התגוררה באזור אחר. אנחנו בשונה מהם, גרנו בחצר גדולה יחד עם כמה משפחות חבדיות, לחצר זו קראו כולם "ירושלים הקטנה" כי שם התגוררו הכי הרבה יהודים יחד. את סבי לא זכיתי להכיר. שכן, שנים קודם הולדתי, סבי נלקח על ידי צבא סטלין, ימ"ש. ששלט בתקופה זו. שלטונו התאפיין באכזריות וברודנות. מידי יום הוצאו רבים להורג בהוראתו. בעיצומה של סעודת השבת פרצו החיילים לביתו של סבי, ובלי לתת הסבר למה ומדוע הם עצרו אותו. מאז סבי לא שב עוד.

אבי – הרב יעקב בורשנסקי ברוסיה

תמונה 1

זכורים לי מילדותי כמה סיפורים מיוחדים, את אחד מהם למרות שהוא פחות קשור אלי רציתי לספר.

סיפורו של המקווה

בתוך החצר בה גרנו היה מקווה טהרה לגברים, ומכיוון שהיה פחד ואיסור לקיים מצוות בגלוי, הסתרנו את קיומו של המקווה והצגנו אותו כבריכה המשמשת לשחייה. פעם אחת הופיעו פקחים מהממשל הבריאותי, כדי לבדוק את מי הבריכה. הבדיקה עברה די מהר ולאחר כמה סיכומים, הפקח הראשי החליט שאסור להשתמש בבריכה הזאת. כיוון, שהמים בבריכה מזוהמים, והם עלולים לגרום לזיהום חמור בגוף. כששמענו את "הבשורה" לא ידענו מה לעשות? ודאגנו מאוד. לפתע קם אחד מיהודי החצר ואמר" אני יכול להוכיח לכם שהמים אינם מזיקים". הוא אמר ועשה , הוא לקח כוס ומילא אותה במי הברכה, ברך ברכת "שהכול נהיה בדברו" ושתה. בעקבות המעשה הזה, הפקחים ביטלו את הצו במקום, ואישרו את השימוש בבריכה וכך הכל נגמר בטוב.

סיפורו של ניגון

כשאחותי השנייה במשפחה נולדה, אבי גויס לתקופה קצרה לצבא. בתקופת גיוסו, אמי הייתה צריכה להתפרנס בכוחות עצמה. לשם כך אמי קנתה בפרוטה האחרונה שנותרה לה, בקבוק שלם של וודקה, משקה שאהוב מאוד… על הרוסים. כדי להכפיל את כמות הרווחים, אמי הכפילה את כמות המשקה, על ידי דילול הוודקה במים.

בכל יום הייתה אמי יוצאת לשוק למכור וודקה לרוסים. יום אחד בדרך חזרה מיום מתיש ומעייף של מכירה, עברה אמי כהרגלה דרך היער. לפתע  היום התחיל להחשיך ופתאום מול עינה קפצו שתי זאבים ענקים וגדולים, היא נדהמה מאוד והתחילה לחשוב על דרך פתרון, לפתע עלה במוחה הניגון "כל קרני רשעים אגדע תרוממנה קרנות צדיק" אותו אביה היה שר עם החברותא שלו. היא התחילה לנגן בשקט ואחרי כמה דקות של ניגון היא גילתה ששני הזאבים ברחו. אמי ניצלה בחסדי ה', והיא המשיכה את דרכה לביתה.

מידי פעם גם אני נזכרת בניגון  הזה, והוא מתנגן לי בראשי. שכן, בזכותו ניצלה אמי.

הזוית האישית

סבתא לאה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי, ושיתפה את נכדתה מושקא באירועים מעניינים משנות ילדותה.

מילון

יוסיף סטלין
היה מנהיג ומדינאי סובייטי רוסי ממוצא גאורגי ושליטה השני של ברית המועצות. סטלין נבחר לתפקיד המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות בשנת 1922, בניגוד להמלצותיו של לנין. לאחר מותו של לנין ב-1924 ועד סוף שנות ה-20 הוא חיזק בהדרגה את מעמדו כשליט יחיד של ברית המועצות, והנהיג את המפלגה הקומוניסטית ואת המדינה הסובייטית עד יום מותו. סטלין הוא אחד מרוצחי ההמונים הגדולים בהיסטוריה.

סמרקנד
סמרקנד היא העיר השנייה בגודלה באוזבקיסטן. בעיר התגוררו 483,600 תושבים בשנת 2012, מרביתם אוזבקים.

ציטוטים

”אשרינו, שכאן בארץ ישראל זכינו לקיים מצוות וללמוד תורה בגלוי וללא פחד.“

הקשר הרב דורי