מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי במאה הקודמת

בכיתת בית הספר
צילום תמונת מחזור
זויה מספרת על ילדותה

אני אשרוב זויה נולדתי בשנת 1959 בברית המועצות שהייתה כוללת בתוכה 15 מדינות. בשלטון קומוניסטי, המדינה שאני נולדתי בה היא טדג'קיסטן בעיר הבירה DUSHANBE. התרבות שגדלתי בה הייתה מעורבת, ומורכבת משלוש תרבויות, המקומי מוסלמי והרוב הייתה רוסית ובבית שמרנו על התרבות והמסורת היהודית. כמובן ידענו מספר שפות: רוסית וטאג'יקית מצויין אלה השפות שלמדנו בהן.

הילדות שלנו הייתה בזמנים יפים של פעילות מחוץ לבית אבל עם אחריות מגיל קטן על המעשים שלנו ועזרה לזולת. בבית הספר למדנו  להתמודד עם קשיים וגם כן חשוב מאוד למדנו להתחבר עם חברה. במדינה לא יהודית הצלחנו לשמור על יהדות ומסורת ברמה גבוהה חגגנו את כול החגים של המדינה שחיינו בה וגם בסתר חגגנו חגים של יהודים. בבית עזרנו מאוד להורים. הילדים היותר בוגרים שמרו על האחים הקטנים. לא היה קשר טלפוני, ההורים היו נותנים משימות בבוקר ובערב באים ובודקים אם עשינו את המשימות אז היינו מקבלים משוב אם זה חיובי או שלילי לפי הערכים עליהם גדלנו.

מילדותנו

תמונה 1

המשחקים היו מאולתרים ובעלי פעילות פיזית רבה. המקובלים בחברת הילדים היו אלו שקראו ספרים והינו משאילים אחד מהשני ספרים. אצלנו היו מרכזים עם מבחר גדול של חוגים בחינם, אני למשל הייתי בחוג תפירה וכדורסל. החוג היחידי שעלה כסף הוא בית ספר למוזיקה מאוד רציתי אבל הוריי הסבירו לי שבגלל המצב הקשה לא הייתה לנו אפשרות כזאת ואני קיבלתי את זה בהבנה. הוריי לא דרשו ממני מאחיי ומאחיותיי לעשות שיעורי בית כי האחריות הייתה עלינו ושאפנו מאוד גבוה וכך תמיד היו לי ציונים גבוהים. מגיל קטן כל אחד ידע מה הוא היה רוצה להיות בחיים ובדרך כלל הייתה רק בחירה אחת.

בילדותנו

תמונה 2

אנחנו היינו שלושה ילדים, אני הייתי הבכורה ויש לי אח ואחות. לא היו לנו סבים וסבתות וההורים התמודדו בעצמם עם גידול הילדים. אבל הייתה לנו משפחה מורחבת דודים ודודות משני הצדדים והיינו מאוד מחוברים ומלוכדים את כל החגים היהודיים חגגנו ביחד. לקראת חג הפסח היינו מתכוננים חודשיים לפני ואת כל המאכלים (יין, מצות, שימורים,) היינו מכינים לבד בבתים.

מאלבום התמונות

תמונה 3

בחופשות הקיץ טסנו לעיר אחרת לאחות של אימא והיינו מבלים שם בבית כפרי עם גינות והיינו שוחים בנחל האוכל היה מחומרים טבעיים שהיינו מכינים לבד ובערב היינו יושבים ביחד ומספרים על החוויות ובני הדודים היו באותו הגיל איתנו. פעם הם היו באים אלינו והיו נהנים מחוויה של עיר הבירה הפוך מהחוויה הכפרים היום יומית שלהם, למשל: טיולים בפארקים, במוזיאונים, בקולנוע, תיאטרון, והמצרכים היו מהסופר לעומת המצרכים שהם הכינו לבד. הילדות והבגרות היו בתקופה הכי יפה גדלנו על ערכים מאוד גבוהים כבוד הדדי וכבוד למבוגרים. בארץ החיים מתנהלים בצורה אחרת לגמרי לעומת שם ולקח לנו הרבה זמן להתאקלם והיום אנחנו מסתדרים עם אורח החיים של הארץ.

תמונה כתתית

תמונה 4

בבית הספר

תמונה 5

הזוית האישית

זויה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספר הרצוג חולון בשנת תשע"ט

מילון

ברית המועצות
ברית המועצות הייתה מעצמת על שהשתרעה על פני כ-15% מכלל היבשה בכדור הארץ, על פני מזרח אירופה וצפון-מרכז אסיה. לאחר מלחמת העולם השנייה היא הייתה אחת משתי מעצמות-העל בעולם (יחד עם ארצות הברית). בברית המועצות שלטה המפלגה הקומוניסטית ושיטת הממשל הייתה ריכוזית, אף כי ניתנו סמכויות מסוימות גם ל-15 הרפובליקות דוברות-הרוסית שמהן הורכבה המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”במדינה לא יהודית הצלחנו לשמור על יהדות ומסורת ברמה גבוהה חגגנו את כול החגים של המדינה שחיינו בה וגם בסתר חגגנו חגים של יהודים“

הקשר הרב דורי