מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבי מרדכי לוי

אני ונכדי
אני כילד
רמת השרון בימיה הראשונים

שמי מרדכי לוי, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי:

לאבא שלי קראו מאיר/מקס, לאימא שלי קראו רוזל/רחל ולאחותי קראו אסתר, גרנו ברמת השרון. ההואים שלי עלו לארץ בשנת 1934, אחותי נולדה בשנת 1936. עבדתי בחקלאות, והייתי מנהל במתקן דלק. תחביביי היו כדורגל, פינג פונג, שחמט, מחבואים, תופסת, דמקה, שלושה מקלות, קלאס, גולות, חמש אבנים, כיבוש ארצות, קפיצה בחבל. הייתי בנוער העובד מגיל 7 – 18. השתתפתי במלחמת ששת הימים ומלחמת יום כיפור.

אני כפעוט

תמונה 1

סיפור שזכור לסבי מילדותו

בסיפור זה אני מתייחס לאירועים שחוויתי בילדותי בארץ לפני קום המדינה. גרתי ברמת השרון, שהייתה מושב חקלאי צפונית לתל אביב. היה לנו בית קטן ושטחים חקלאיים בהם גידלו הוריי ירקות ופירות לפרנסתם. בצדו המזרחי של הבית שכן כפר ערבי שבראשו עמד השייח אבו קישיק (כיום המקום שייך לתעשייה הצבאית).

היחסים בינינו לבין הערבים שבכפר היו טובים במהלך היום, אך עם רדת החשכה הכל השתנה, הערבים היו נכנסים לשטחים שלנו וגונבים לנו את יבולי הירקות והפירות, את צינורות ההשקיה ואפילו את הכביסה שאמי תלתה ליבוש. היו לילות בהם הערבים ירו לעבר הבית ואז כל בני המשפחה נשכבו על הרצפה בהוראת אבי, כי הכדורים חדרו לתוך הבית והייתה סכנה שניפגע. מסיבה זו ישנו על מזרונים שהוריי הניחו על הרצפה.

החבר הכי טוב שלי באותה תקופה היה חתול שאיתו ביליתי שעות רבות. בתקופה הזו היה מחסור גדול של מוצרי מזון כגון: שמן, סוכר, קמח וביצים. וכששמעתי את החתול מיילל מרעב הוצאתי שתי ביצים מהארון ונתתי לו לאכול. אמי כעסה עלי מאוד והענישה אותי, כך שאסרה עלי לשחק עם החתול למשך שלושה ימים. מבחינתי העונש היה כבד מאוד.

בעת שירותי הצבאי

תמונה 2

היריות לעבר ביתינו בלילות מהכפר הערבי התגברו ונאלצנו לעזוב את הבית למשך הלילות ולישון במחסן של חברים שגרו במרכז המושב. בבקרים היינו חוזרים לביתנו. מספר חודשים לאחר מכן הגיע היום השמח ביותר שלי ושל בני משפחתי: היום בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינת ישראל ונחתמה מגילת העצמאות. האירוע התקיים בתל אביב בתאריך 14 במאי 1948, כל אזרחי המדינה יצאו לרחובות בשירים ובריקודים. מאז מדינת ישראל חוגגת מידי שנה בתאריך הזה את יום העצמאות.

אשתי ואני

תמונה 3

הזוית האישית

סבא מרדכי: אני שמחתי שניר בחר בי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי. התכנית אפשרה לי לספר לו על משפחתי שהתגוררה ברמת השרון בתקופה שלפני קום המדינה ואפיינה למעשה את חיי כל התושבים בישוב.

מילון

דוד בן גוריון
ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל. בן-גוריון היה איש העלייה השנייה, ממנהיגי תנועת העבודה, חבר במפלגות פועלי ציון ואחדות העבודה, מזכירה הכללי הראשון של ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל ומנהיגה הראשון של מפא"י. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” להיות עם חופשי בארצנו - ארץ ציון ירושלים“

הקשר הרב דורי