מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא ראובן באיראן

תמונה ישנה שלי ושל סבא
סבא וסבתא בחתונתם
סבא ראובן מספר על ילדותו באיראן

סבא ראובן נולד בשנת 1925, הוא ומשפחתו גרו בבית גדול בעל שתי קומות בעיר בפרס שנקראת בושר. החיים בפרס היו טובים, לא היו מלחמות באותה תקופה. סבא ומשפחתו שכללה ארבעה אחים, ארבע אחיות ושני הורים – אגאי וסולטניה דיברו בביתם בפרסית.

סבא מספר: "השם של סבא שלי היה ראובן וההורים שלי החליטו לקרוא לי על שמו." הוא ואחיו היו שומעים סיפורים, לוקחים חלק במנהגים דתיים ואוכלים מאכלים פרסיים. בנוסף לאוכל סבא סיפר: "שם היו יותר ממתקים יותר ממה שיש פה, שוקולד, סוכריות, הכל היה".

סבא ראובן למד בבית ספר מוסלמי, הוא למד 6 כיתות. היה לו כיף בבית הספר ובלימודים והיו לו הרבה חברים. בזמנם הפנוי הוא ושאר התלמידים היו משחקים כדורגל. סבא מספר שהוא הכי אהב את המקצוע חשבון.

"המורים היו טובים, כולם היו גויים אבל היה בסדר. בזמן שהמוסלמים התפללו בקוראן הם (היהודים) אמרו לנו לצאת החוצה כדי לא לשמוע את התפילות של המוסלמים, אבל חוץ מזה לא היו הבדלים בין יהודים ומוסלמים, לכולם הייתה אותה תלבושת וכולם היו שווים"

סבא מספר: "אחר כך (אחרי סיום בית ספר) פתחתי חנות בבושר. הייתי מוכר בדים והצלחתי בחנות. אחרי בר המצווה שלי הלכתי לעבדאן (עיר בפרס) וגם שם עבדתי בחנות בדים. בהמשך עליתי עם המשפחה לארץ. אבא ואמא עלו לארץ ואחר כך עליתי עם סבתא חטון והילד שלי, בנימין לארץ, הגענו ישר לעיר באר שבע. עליתי לארץ בתאריך 3.7.1963."

"אני וסבתא הכרנו בעיר בושר, שם הכרנו והתחתנו בעבדאן. בחתונה הייתה מסיבה. עשינו מסיבה גדולה עם כל המשפחה והחברים, הזמנו הרבה אנשים ולחתונה קיבלנו כסף ומתנות."

סבא וסבתא בחתונתם בעיר עבדאן

תמונה 1

העלייה לישראל

"לא היתה לנו סיבה מיוחדת לעלייה, הייתה עלייה וגם אנחנו עלינו. היה מקום בקבוצת העלייה בטראן. מאחר והיה מקום גם אנחנו הצטרפנו. לקחנו איתנו הרבה דברים, שטיחים ובעיקר דברים וחפצים של בית. לא היו לנו קשיים בהגעה. הגענו לישראל במטוס.  אחרי שהגענו ישר נסענו לבאר שבע ושם קיבלנו דירה."

"שמענו הרבה שירים פרסיים, אהבתי מאוד את השיר: "גולה סנגם" ,יש הרבה שירים פרסיים, אני לא זוכר אותם… בישראל פתחתי בית קפה ועסק מאוד הצליח. בזמן הפנוי שלי, כשאני לא עובד, אני מתפלל והולך לבית הכנסת."

כיום סבא ראובן וסבתא חטון מתגוררים בבאר שבע. יש להם עשרה נכדים וחמישה נינים.

הזוית האישית

יובל מגן: אני נורא נהניתי לדבר עם סבא על עברו, למדתי המון דברים חדשים שאף פעם לא יצא לי לשמוע על ילדותו של סבא ראובן. אני ממש שמחה שזיכרונות הילדות של סבא יונצחו ושאני ומשפחתי נוכל תמיד לגשת אליהם.

מילון

הקוראן
הקוּרְאָן (בערבית القـُرْآن או القـُرْآن الكَريم - "הקוראן הנכבד"; בתעתיק: "אלקֻראַאן אלכַּרים") הוא ספר הקודש של דת האסלאם. הקוראן מכיל 114 פרקים המסודרים לפי גודלם, הפרקים הארוכים מופיעים בתחילת הקוראן (מלבד הפרק הראשון המכיל 7 פסוקים (פסוק-סורא) בלבד), ולאחריהם באים הפרקים הקצרים. ויקיפדיה

מאם דוסט דרום
אני אוהב/ת אותך, בפרסית

ציטוטים

”"לא היו הבדלים בין יהודים ומוסלמים, כולם היו שווים"“

הקשר הרב דורי