מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא מרט בסקרובני בצל השואה

קארין מתעדת את סיפורו של סבא
סבא וסבתא של קארין
ידלותו של סבא מרט בתקופת מלחמת העולם השנייה - סיפורה של תקופה

שמי קארין בסקרובני, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, תכנית בה בחרתי במסגרת המעורבות החברתית שלי בבית הספר בליך. בחרתי לתעד את סיפורו של סבי מרט בסקרובני. אני נכדתם היחידה של סבי וסבתי ובשנה זו, שנת הקורונה היה חשוב להפגש עמם בתדירות גבוהה.

סבא מרט בסקרובני, נולד בתאריך 8/5/1939, בעיר אומן שבאוקראינה. הוא וסבתא עלו לישראל בשנת 1991. סבא מרט נולד בפרוץ מלחמת העולם השנייה. הוא נולד בעיר אומן וכשלסבא מלאו שנתיים באוגוסט 1941, כבשו הנאצים את העיר. סבא היה רק בין שנתיים, כך שזיכרונותיו בחלקם הם ממה שסיפרו לו הוריו כשגדל.

בעיר אומן הייתה קהילה יהודית גדולה מאוד וחיי תרבות עשירים בקהילה, עם כיבוש העיר על ידי הנאצים בשנת 1941, עברה הקהילה היהודית שם מעשי שוד והתעללות אלפים הוצאו להורג באקציות ואלה שנשארו בחיים הועברו לגטו ועבדו בעבודות כפייה. גם תושבי הגטו הוצאו בסופו של דבר להורג בשנת 1942, הם נקברו יחד בקבר אחים שנקרא: "סוחוי יאר" – לזכרם נמצאת באומן אנדרטה לזיכרם.

משפחתו של סבי, ניסתה לברוח מהעיר ברכבת למדינה אחרת והוא זוכר שהנאצים ניסו לשרוף את תחנת הרכבת. במהלך הבריחה הלחץ והמהומה שהייתה, משפחתו איבדה את אחד מהאחים הגדולים – עד היום הוא מוגדר כנעדר ולא יודעים מה עלה בגורלו.

הוא לא זוכר את הנסיעה עצמה, אבל משפחתו הגיעה לקווקז, שם אביו קיבל טיפול רפואי. לאחר שאביו ששוחרר מבית החולים, משפחתו עברה לגור באוזבקיסטן, שם גוייס אביו לצבא המקומי ונשלח להלחם.

מלחמת העולם השנייה הסתיימה במאי 1945, סבא מרט היה אז ילד קטן בן שש. לאחר המלחמה עברה המשפחה לעיר קייב. שנות ילדותו מגיל שש ואלך עברו בצל ההרס והחורבן שהיה בכל אירופה בתום המלחמה הקשה. סבא סיפר על הרעב כבד ששרר בעיר, הרבה אנשים מתו גם אחרי המלחמה, מתו מרעב, ממחלות וממגפות. יש לו זיכרון קשה כשהלך ברחוב, פעם בלילה, בטעות דרך על משהו, זה היה משהו לא ברור, וכשהייתה קרן אור, ראו שזו הייתה גופה של אדם שכנראה מת ברחוב מרעב.

הזיכרון הכי קשה של סבא הוא העובדה שאחיו נעדר עד היום, המשפחה עשתה אין ספור נסיונות למצוא אותו בכל דרך אפשרית ולצערם לא הצליחו לדעת מה עלה בגורלו של  האח הנעדר.

העלייה לישראל – 1991

בשנת 1991 עלו סבא וסבתא שלי לארץ עם בנם היחיד, שהוא אבא שלי. זו הייתה העלייה הגדולה ביותר מברית המועצות. בעשור זה עלו לישראל כמיליון יהודים מרוסיה. עלייה זו נקראת העלייה הרוסית בגלל השפה שדיברו למעשה עלו רבים מאוקראינה אוזבחיסטן ועוד. בעבר הי קשיים רבים לקבל אשרות יציאה משם לישראל, והם היו צריכים לותר על אזרחותם, דירותיהם ורכושם וגם לשלם כסף, אחרי התפרקות ברית המועצות חלק מהחוקים בוטלו, ולכן התאפשרה עלייה לישראל.

סבא שלי, מרט, היום

תמונה 1

הזוית האישית

קארין בסקרובני: שמחתי מאוד על ההזדמנות שניתנה לי לבחור במסגרת המעורובות החברתית, בתכנית הקשר הרב דורי. דווקא בשנת מגפת הקורונה, דאגנו להיות בקשר הדוק עם סבא וסבתא, מאחר ואבי הוא בנם היחיד ואני הנכדה היחידה. אני יודעת ומכירה את הסיפור של סבי מרט, אבל הופתעתי, שבמהלך השיחות שלנו למדתי פרטים חדשים שלא הכרתי, לפני כן, אני לא כל כך הבנתי מה הוא עבר בילדותו ובעקבות המפגשים, השיחות והתיעוד למדתי עוד על שרשי משפחתי, בנוסף העבודה המשותפת קירבה בינינו.

סיפור זה תועד במסגרת יוזמת המעורבות החברתית – "דורות – בקשר הרב דורי", בשיתוף מינהל חברה ונוער ותכנית הקשר הרב דורי.

מילון

אומן
אוּמן היא עיר במרכז אוקראינה במחוז צ'רקאסי, ושוכנת בחבל הארץ המזרח-אירופאי ההיסטורי פודוליה. עיר אוקראינית זו בעלת חשיבות רבה לחסידות ברסלב, משום שבה שוכן קברו של מייסדה, רבי נחמן מברסלב. הקבר מהווה מוקד עלייה לרגל, ובראש השנה פוקדים אותו עשרות אלפי יהודים, בהם גם רבים שאינם חסידי ברסלב.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני הנכדה היחידה של סבא וסבתא“

הקשר הרב דורי