מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של אטנאו באתיופיה

חן ואביה מבלים...
אבא של חן בצעירותו
קורות חייו ועוד...

קוראים לאבא שלי אטנאו. פירוש השם שלו הוא לעודד – בגלל שבזמן שהוא נולד הייתה תקופה קשה.

אבא נולד באתיופיה בכפר שנקרא פנגה לידה בעיר גונדר. הסביבה הייתה ירוקה והנוף יפה. הבית היה גדול והיה בו חדר שינה ומטבח. הם היו מתקלחים בבית עם האמבטיה ואחרי מקלחת היו מוציאים את המים החוצה ושופכים את המים לאדמה בגלל שלא היה צנרת ביוב. את הכביסה עשו בידיים בבית ולפעמים היו יורדים לנהר. הם היו משחקים ליד הבית, והשכונה הייתה שקטה, לא היה ים, לא היה בית כנסת בקרבת המקום.

המשפחה של אבא

שם ההורי של אבי טקלה וטנה. במשפחה חמישה אחים, שמם: ברקה, גנט, ליסן, אטנאו, אנטאנש. הם היו 9 אחים, אך לא כולם שרדו.

ההורים עסקו בחקלאות, הם היו חרוצים ומגובשים. סבתא הייתה לובשת שמלה שעשויה מצמר גפן וסבא היה לובש בגדים רגילים, אין לצערי תמונות. היחס בין הורים לילדים היה יחס טוב והרבה כבוד. הם נהגו לאכול אינג'רה, לחם וקולו. הם לא גרו בשכונה יהודית, עשו קניות בעיר, היו קונים טף, חומוס כל המצרכים הבסיסיים.

זיכרונות ילדות

אבא שיחק מחבואים עם חברים וגם תופסת. הזכרונות שלו מהילדות זה הנוף הירוק וגם שהיה הולך עם אבא שלו לשדות החקלאות והוא היה מסביר לו איך שותלים וכו'….

אבא למד בעיר אדיס אבבה במקום בו שלמדנו כל התלמידים המצפים לעלות לארץ הקדושה. היו לו הרבה חברים, הוא זוכר את שמות המורים שלימדו אותו, קוראים להם: גטצ'או, ישנבל והיו עוד. לא זכור לו שהיה תנועת נוער. לאבא יש זיכרונות משנות העשרים מבית ספר תיכון ומהשירות הצבאי.

אבא הכיר את אמא בבית ספר בסוף כיתה י"ב.

המשפחה שלנו היא משפחה מגובשת עוזרת תומכת. התמקמנו בעיר אדיס אבבה בשכירות. הסיפור המרגש שלהם היה שהודיעו להם שהם עולים לארץ. אבא עלה לארץ ישראל עם ההורים בשנת 1998, הקשיים שהיו לפני העליה לארץ היו הקושי לעבור מכפר לעיר, קושי בדיור, פרנסה, אנשים חדשים וחברים חדשים.

הזוית האישית

סיפורו של אטנאו תועד על ידי חן גולה ואירוס אנדלעו, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר הדסים שביקנעם.

מילון

אדיס אבבה
אדיס אבבה (באמהרית: አዲስ አበባ (מידע · עזרה), "פרח חדש", אורומו: Finfinne) היא בירת אתיופיה ובירת האיחוד האפריקאי. כעיר עצמאית לאדיס אבבה יש סטטוס כפול: היא עיר ובו-בזמן גם מדינה בפני עצמה באתיופיה. באדיס אבבה חיים כ-80 לאומים, הדוברים 80 שפות שונות. יש בה גם קהילות נוצריות ומוסלמיות. ויקיפדיה

ציטוטים

”המשפחה שלנו היא משפחה מגובשת עוזרת תומכת“

הקשר הרב דורי