מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא פיבי

סבתא פיבי ונכדתה רבקה
סבתא פיבי
ילדותי לא הייתה קלה, בשל העובדה שאבי נפטר עוד בהיותי ילדה קטנה.

שמי פיבי פגורי בת למשפחת מאיר ורחל ע"ה גבאי. נולדתי במרוקו בשנת תש"כ (1960)בצום י"ז בתמוז! יום בו נבקעו חומות ירושלים לפני חורבנה.

בשנת 1963, בהיותי בגיל שלוש, עליתי יחד עם הוריי ואחיי לארץ ישראל. העלייה הייתה כרוכה בתלאות קשות. מכיוון, שבאותם הימים לא היה אפשרי לכל אחד לעלות על מטוס ולהגיע ישירות אל ארץ הקודש. העלייה לארץ הקודש הייתה דרך צרפת, הפלגנו באנייה מיוחדת, שבה הגיעו עולים רבים באותה השנה לארץ ישראל.

אני לא זוכרת הרבה מילדותי במרוקו. מכיוון, שהייתי מאוד קטנה. אך אמי הצדקת, רחל ע"ה, סיפרה לי על הסבים והסבתות הצדיקים שהיו לי.

סבי, אבא של אמי, רבי שמואל בר חיות- היה אחד מהדיינים במרוקו. דרכו עברו רבים מיהודי מרוקו לשאול ולהתייעץ בענייני דת, תורה ומצוות. סבי היה צדיק וגדול בתורה, שהשאיר על כל המשפחה את החותם של הנהגה בדרך התורה והמצוות בקדושה וטהרה.

כשהגענו לארץ ישראל, המדינה שלחה את כל העולים מאותה העלייה להתגורר בעיר "פתח תקווה", אך אחותה של אמי, שעלתה עוד קודם לכן לארץ והתיישבה בעיר מגדל העמק, עמדה על כך, שנבקש להתגורר עמהם באותה עיר, כדי לשמור על המשפחתיות. אכן שלחו את משפחתנו להתגורר בעיר "מגדל העמק", עיר קטנה בצפון הארץ. שם גדלתי אני וכל אחיי ואחיותיי. אבי ע"ה מאיר גבאי, המשיך את המסורת המשפחתית וכיהן כגבאי בבית הכנסת, שהיה ממוקם סמוך לביתנו. כשהייתי בת 11 בעיצומו של היום הקדוש "ראש השנה", כאשר אבי מאיר ע"ה מכר את העליות לתורה, הוא לקה בהתקף לב ובאותו היום נפטר!

ילדותי לא הייתה קלה, בשל העובדה שאבי נפטר עוד בהיותי ילדה קטנה, אך למרות זאת אחי הגדול שיחי' המשיך את דרכו של אבי, ועד היום הוא מכהן כגבאי באותו בית הכנסת, וממשיך את המסורת המיוחדת.

כשהגעתי לגיל שמונה עשרה נישאתי לבעלי יעקב פגורי שיחי' והקמנו משפחה לתפארת. בכל מהלך חיי שמתי לנגד עיניי את שמירת המסורת והמקום ממנו הגעתי והשורש המיוחד של משפחתי לאורך הדורות. תמיד היה חשוב לי חינוך הילדים בדרך התורה והמצוות ושימור המסורת המשפחתית.

כיום ב"ה אני סבתא לחמישה עשר נכדים כן ירבו, שאחת מהן היא רבקה מקמל המתוקה…

אני מאושרת ושמחה לראות בכל יום, שילדיי ונכדיי ממשיכים את המסורת המיוחדת מדורי דורות ומשמרים את דרך התורה והמצוות, זה האושר הגדול ביותר שלי!

הזוית האישית

רבקה מקמל: נהניתי מאוד לשבת יחד עם סבתא ולשמוע את הסיפורים שסיפרה לי. היה מרתק לשמוע מה חוותה סבתא בעבר בהיותה צעירה. הייתי רוצה לאחל לסבתא שתמשיך בדרך המיוחדת שלה ושסבתא תזכה לראות אותנו הולכים בדרכיה.

מילון

דיין
דיין הוא שופט בבית דין הלכתי. בהרכב בסיסי של בית דין לאורך הדורות היו שני דיינים מן השורה לצד אב בית הדין. הוא פוסק דינים בתחום ההלכתי.

ציטוטים

”"בכל מהלך חיי שמתי לנגד עיניי את שמירת המסורת, המקום והשורשים המיוחדים שלי לאורך הדורות."“

הקשר הרב דורי