מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא סופי

אלון וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא הימנית בתמונה בפתח הצריף
ילדותה של סבתא במצרים

נולדתי בשנת 1947 במצרים בקהיר בת שנייה להורי. בשנת 1949 בעקבות ההחמרה ביחס ליהודים החליטו הורי לעלות לארץ ישראל עלינו לאוניה והפלגנו לצרפת שם גרנו במשך שנה באוהלים עד שעלינו לארץ ישראל. הגענו למחנה עולים בטירת הכרמל זה היה אוהל בלי שירותים רק מיטות ושולחן אוכל. כדי להשתמש בשירותים ומקלחות היינו צריכים ללכת לשירותים ומקלחות ציבוריים.

כשהגעתי לגיל בית ספר למדתי במשמרת שנייה. שיחקתי בבוקר וב-12 בצהריים הלכתי לבית הספר. הורי נתנו לי את השם סופי והמורה אמרה שזה לא שם עברי ונתנה לי את השם ברכה. בבית עדיין היו קוראים לי סופי. כדי לקבל מזון קיבלנו תלושים בהקצבה. כל משפחה קיבלה תלושים לפי מס' הנפשות. במשפחה אם היה תלוש למוצר שהמשפחה לא אהבה היינו מחליפים תלושים בין האנשים במחנה העולים.

כשהייתי בת 9 התחילו לבנות שיכונים ושוב התחלנו בחיים חדשים טובים יותר. בשעת הצהרים אחרי הלימודים היינו משחקים תופסת,קלס,5 אבנים, שלוש תחנות, קפיצה בחבל ועוד…

פעם בשבוע הלכתי לתנועת נוער מחנה העבודה הייתה לי חולצה כחולה עם שרוך אדום היינו עושים פעילות שטח כמו שעושים היום בצופים. בפורים היינו מתחפשים בתחפושות שהינו מאלתרים בשכנים וחברים כמו קאובוי צוענייה הודית ועוד…

אחרי שסיימתי בית-ספר תיכון ולפני גיוס לצבא התחלתי לעבוד בחנות שנקראת "שקם" ויכלו לקנות בה רק אנשי משרד הביטחון וחיילי הצבא, סבא בני (בנימין) היה לקוח קבוע בחנות, יום אחד הוא הזמין אותי למסיבת יום הולדת של חבר שלו, ומאז אנחנו ביחד. ובפעם הראשונה שטסתי לאילת שזה היה בשנת 1964 זו הייתה חוויה מדהימה לראות את אילת. שסבא בני היה בין הלוחמים לשחרורה .

בשנת 1965 התחתנו בחיפה ב"אולם הקצינים".

קישור לסיפור: "חיי משפחתי במצרים"

הזוית האישית

אלון: רוצה לומר לסבתא, שהיה לי מעניין מאוד לשמוע את סיפור חייך ולמדתי עלייך דברים שלא ידעתי, ואני רוצה לומר לך תודה רבה שהשתתפת בתכנית.

נונה: רוצה להגיד לאלון שהיה לה כיף להיות עם אלון ואני שמחה שהקדשת לי זמן לשמוע את סיפור חיי, תודה לך על ששמעת את סיפור חיי ונקשרנו עתה אפילו יותר.

מילון

תלוש
כרטיס שכתוב עליו שם של מוצר ואם מישהו לא רוצה את המוצר אז מחליפים אותו עם השכנים/חברים. זה היה בתקופת הצנע

ציטוטים

”החיים יפים, וקורות חיינו ועתידנו שואפים לקידום אין סופי .“

הקשר הרב דורי